Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leszno: Zaczynają przebudowę drogi krajowej nr 5

Daniel Andruszkiewicz
Budowa ronda przy ul. Fabrycznej ma się zakończyć na przełomie czerwca i lipca
Budowa ronda przy ul. Fabrycznej ma się zakończyć na przełomie czerwca i lipca Daniel Andruszkiewicz
Za niecałe trzy tygodnie rozpocznie się największa inwestycja drogowa w historii leszczyńskiego samorządu: przebudowa drogi krajowej nr 5 w granicach miasta. Roboty potrwają ponad trzy lata, ale kierowcy mają odczuć je w minimalnym stopniu.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Prace będą prowadzone "pod ruchem". Poważniejsze utrudnienia pojawią się podczas przebudowy dużych skrzyżowań, kiedy drogowcy będą zmuszeni wyznaczać objazdy.

Pierwsze prace na "piątce" już się rozpoczęły. Prywatny inwestor buduje rondo na skrzyżowaniu ulic Poznańskiej i Fabrycznej. Będzie ono jednocześnie wjazdem do hipermarketów Tesco i Obi, które mają zostać otwarte jeszcze w tym roku. Na początku czerwca ruszy budowa drugiego ronda, na tak zwanym kolanie. Będzie to pierwszy etap modernizacji krajowej "piątki". Skrzyżowanie połączy Al. Piłsudskiego z Al. Konstytucji 3 Maja oraz ul. ks. Jerzego Popiełuszki.

Niewykluczone, że w przyszłym roku wybudowana zostanie także droga łącząca je z dzielnicą Gronowo.
- Wykonawca przygotował już szczegółowy harmonogram prac. Posiadamy pełną dokumentację oraz decyzje. Czekamy jedynie na wojewodę, który w najbliższych dniach powinien wydać zezwolenie na rozpoczęcie budowy - mówi inżynier kontraktu Wiesław Furmaniak.

Budowa ronda na kolanie ma się zakończyć już we wrześniu. W tym roku powstać mają także fragmenty jezdni Al. Piłsudskiego (przy wylocie na Poznań) oraz Al. Konstytucji 3 Maja (przy wylocie na Wrocław), a także skrzyżowanie Al. Piłsudskiego z ul. Mickiewicza. Największe prace będą prowadzone w 2012 roku, kiedy przebudowane zostaną główne ciągi komunikacyjne, skrzyżowania oraz część przejścia podziemnego na wysokości cmentarza parafialnego. Remont zakończy się we wrześniu 2013 roku.

- Projekt zakłada całkowitą wymianę nawierzchni, budowę rond, skrzyżowań, zatok autobusowych, oświetlenia, chodników i ścieżek rowerowych, całej kanalizacji deszczowej i pozostałej infrastruktury podziemnej. Wybudowane zostaną również nowe sygnalizatory i centrum ich zarządzania, by na "piątce" działała zielona fala - tłumaczy Rafał Bukowski, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg i Inwestycji Urzędu Miasta Leszna. - Remont będzie prowadzony "pod ruchem", ale utrudnienia oczywiście będą się pojawiały. Objazdy będą wyznaczane podczas przebudowy ważniejszych skrzyżowań.

Krajowa "piątka" ma być nowoczesna i bardzo wytrzymała. Wykonawca zrezygnował z głębokich wykopów i wymiany gruntu pod jezdniami. Powstanie za to sieć drenaży, które mają odprowadzać wody gruntowe i minimalizować ryzyko pękania nawierzchni.

- Mamy doświadczenie, znamy technologie i dysponujemy wykwalifikowanymi pracownikami. To gwarancja, że nie zepsujemy tej drogi na etapie realizacji. Będzie śłużyć kierowcom co najmniej przez 20 najbliższych lat - zapewnia Janusz Fajfer, prezes przedsiębiorstwa "Dromost" z Żabna, lidera konsorcjum budującego "piątkę".

Przebudowa krajowej "piątki" jest największą inwestycją drogową, z jaką kiedykolwiek mierzył się leszczyński samorząd. Pochłonie blisko 72 mln zł, z czego 85 procent udało się uzyskać z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zamykają ulicę
Dziś rano zamknięty został wjazd na ,,piątkę'' z ul. Fabrycznej. Utrudnienia są związane z budową ronda Podwale. Potrwają do końca czerwca. Do tego czasu kierowcy będą jeździć objazdem przez ul. Mickiewicza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski