Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Malta Festival 2015 nabiera rozpędu... [PROGRAM I REKOMENDACJE]

Ola Schedler
Malta teatralna nabiera rozpędu
Malta teatralna nabiera rozpędu Malta Festival
Malta Festival to przede wszystkim teatr. Nie byle jaki, bo w miejscach nietypowych, nieteatralnych. To właśnie sztuki performatywne są osią całego festiwalu, one też wzbudzają najwięcej emocji i przyciągają. Zobacz program Malta Festival 2015 w Poznaniu!

Malta Festival

PROGRAM MALTA FESTIVAL

19 czerwca (piątek)
godz. 19
- „Folwark”, (teatr), Scena Robocza
- godz. 19.30
- Frédéric Gies. Wystawa Let’s Dance (Stary Browar)
godz. 20
- Młoda poznańska scena muzyczna (koncert), plac Wolności
godz. 21
- The very delicious piece (taniec), Stary Browar
- Teatr Ba-Q - Targanescu (koncert), nad Rusałką

20 czerwca (sobota)
godz. 16
- „Folwark”, (teatr), Scena Robocza
godz. 18
- Forced Entertainmment - Tomorrow’s parties (teatr), Pawilon Nowa Gazownia
godz. 20
- Schwalbe is looking for crowds (teatr), Stara Rzeźnia
godz. 21
- Good girls go to heaven, bad girls go everywhere (wystawa, taniec), Stary Browar
godz. 21,30
- Gazele Twin (koncert), plac Wolności

21 czerwca (niedziela)
godz. 11
- Elmer-słoń w kratkę (teatr dla dzieci), plac Wolności
godz. 12
Maja Brzozowska-Brywczyńska: reanimacja, rekonstrukcja, rewolucja (teatr dla dzieci), plac Wolności
godz. 11
- Lustraudiacja. Outside Improvisation. Dawid Dąbrowski, Piotr Delimata, Michał Joniec, Patryk Lichota (muzyka), plac Wolności
godz. 18
- Schwalbe is looking for crowds (teatr), Stara Rzeźnia
godz. 19
- Polski Teatr tańca: „Tysiąc kolorów” i „Hello, my Friend”, Dziedziniec Szkoły Baletowej
- All Dressed Up with now Here to go, Giorgia Nardin (taniec), Stary Browar
godz. 20
- Forced Entertainmment - Tomorrow’s parties (teatr), Pawilon Nowa Gazownia
- godz. 21
- Dance Karaoke Willi Dorner (taniec), Stary Browar
- godz. 21.30
- Polski Teatr tańca: Hello, Stranger! / Hello. And goodbye, Dziedziniec Szkoły Baletowej

22 czerwca (poniedziałek)
godz. 20
- The Future Show (teatr), Teatr Ósmego Dnia
godz. 22.30
- Magda Szpecht, Szymon Adamczak DOLPHIN_WHO_LOVED_ME (teatr), plac Wolności
godz. 23
- 67,5 Minut Projekt (koncert), plac Wolności

23 czerwca (wtorek)
godz. 18
- The Future Show (teatr), Teatr Ósmego Dnia
godz. 19
- An Hour with All-Eaters (Taniec), Stary Browar
- Porywacze Ciał - Pierworodni (teatr), Republika Tłusta Langusta
godz. 19.30
- Obwód Głowy, Teatr Nowy
godz. 20
- If a window would open (teatr) Pawilon Nowa Gazownia
godz. 21.30
- Teatr Na Poziomie - Synek, plac Wolności
godz. 21.30
- Solo Agaty Sinirskiej (taniec), Stary Browar
godz. 22.30
- Cakes Da Killa (koncert), plac Wolności

24 czerwca (środa)
godz. 17, 18, 19
- Roberto Castellucci - Doktor Faustus (instalacja) Stara Rzeźnia
godz. 18
- Zdobądź Koronę Poznania, Collegium Altum
godz. 19.30
- Obwód Głowy, Teatr Nowy
- Maria Stokłosa: Intercontinental (taniec), Stary Browar
godz. 20
- Tiago Rodrigues / Mundo Perfeito: If a window would open , Pawilon Nowa Gazownia- Edit Kaldor: Inwentarz bezsilności (teatr), Stara Rzeźnia
godz. 21
- Shira Eviatar: Body Roots (taniec), Stary Browar
godz. 21.30
- Maria Zimpel: noish~ [komponowanie hałasu] (taniec), Stary Browar)
- Korporacja teatralna: Enklawa (teatr), plac Wolności
godz. 22
Teatr Ósmego Dnia: Summit_2.0 (teatr), dziedziniec Urzędu Miasta
godz. 22.30
- Winter Family (koncert), plac Wolności

25 czerwca (czwartek)
godz. 17, 18, 19
- Roberto Castellucci - Doktor Faustus (instalacja) Stara Rzeźnia
godz. 18
- Tiago Rodrigues / Mundo Perfeito: If a window would open, Pwilon Nowa Gazowniagodz. 19
- Renata Piotrowska: Śmierć. Ćwiczenia i wariacje (taniec), Stary Browar)godz. 20
- Maria Zimpel: noish~ [komponowanie hałasu] (taniec), Stary Browar)- Edit Kaldor: Inwentarz bezsilności (teatr), Stara Rzeźnia
godz. 21- Rotem Tashach / Asher Lev (taniec), Stary Browar
- Mikołaj Mikołajczyk: Projekt Jezioro łabędzie (taniec), plac Wolności
godz. 21 - Pomnik Człowieka Normalnego (Anna Jochymek), plac Wolności
godz. 21 - The Seet Serenades (koncert), plac Wolności

www.maltafestival.pl
Malta Festival: teatr
Spektakl „Folwark” przygotowany przez Teatr Srebrna Góra jest próbą przyjrzenia się współczesnej cywilizacji poprzez jej stosunek do zwierząt. Myślenie ludzi jest pełne sprzeczności; z jednej strony za stan naturalny uznają fakt, iż natura i zwierzęta istnieją dla ludzkiej przyjemności – jako pokarm rozrywka, a z drugiej strony marzą o raju zamieszkałym przez dziką zwierzynę, otoczoną nietkniętą dziewiczą przyrodą. To próba uświadomienia, iż człowiek nie jest prymarnym mieszkańcem Ziemi.

Teatr Ba-Q przedstawia spektakl „L’chaim! Żyjmy!”. Jest to swoisty rytuał pożegnania. Mało kto zna historię więźniów żydowskich pracujących przy kopaniu jeziora Rusałka podczas okupacji hitlerowskiej. Spektakl jest okazją, by tę pamięć przywrócić. Epitafium pisane dźwiękami po wodzie tworzyć będzie muzyka Targanescu wraz ze wspomnieniami naocznych świadków.

Spektakl „Dolphin_Who_Loved_Me” w realizacji Magdy Szpechty i Szymona Adamczy-ka przedstawia jeden z eksperymentów, w jaki zainwestowała NASA w latach 60. Miał on zbadać relację między człowiekiem a delfinem. W projekcie udział wzięła Margaret Howe Lovatt, która przez pół roku mieszkała wraz z delfinem imieniem Peter. Gdy eksperyment dobiegł końca, delfin popełnił samobójstwo.

Studio Teatralne Porywaczy Ciał przedstawi spektakl „Pierworodni”, który w prowokacyjny sposób mierzy się z mitami popkultury. Wyraźnie kpiąc z nich, jednocześnie pokazują, jak bardzo są przez ten system ukształtowani. Poruszają kwestię „mitologii codziennych”, które tworzą całe społeczeństwa.

„Obwód Głowy” wystawiany przez Teatr Nowy jest spektaklem przedstawiającym losy ludzi zmagających się z bagażem wojennych doświadczeń. Zostali oni zmuszeni do dwukrotnej zmiany tożsamości narodowej, ale zdołali odrzucić wszystkie uprzedzenia i nauczyli się wznosić ponad międzynarodowe animozje.

„Inwentarz bezsilności” to projekt Edit Kaldor, który oscyluje na granicy teatru dokumentalnego i akcji społecznej. Reżyserka współpracuje z lokalnymi społecznościami, od nowa tworząc scenariusz, posiłkując się indywidualnymi historiami i doświadczeniami mieszkańców, którzy później występują na scenie. To próba uchwycenia bezsilności – emocji, w obliczu której stajemy niesamowicie często i która stanowi istotną część tego, kim jesteśmy.

„Enklawa” jest spektaklem wystawianym przez Korporację Teatralną. Analizuje on współczesne zjawiska charakterystyczne dla współczesnych miast, takie jak skateboarding, sztuka uliczna czy tzw. coworking. Twórcy starają się wydobyć z nich pierwiastek wspólnotowy i przełożyć go na wyobrażoną alternatywną wspólnotę. Dzięki temu analizują społeczno-polityczną sytuację młodych pokoleń.

Teatr Ósmego Dnia przedstawi „Summit_2.0”, czyli monumentalne, plenerowe przedstawienie. To bardzo efektowna próba pokazania kolorowego władców świata, celebrytów i ludzi majętnych, którzy sypią złotem i bawią się innymi ludźmi. Nieoczekiwanie następuje jednak gwałtowny przeskok do otwartej agresji, a świat zmienia kolory na monochromatyczne.
Projekt „Jezioro łabędzie” w reżyserii Mikołaja Mikołajczyka to imaginacyjne dywagacje na temat tego, co pozostanie po naszym życiu, jakie wspomnienia o nas samych zostaną ocalone od zapomnienia. Przedstawieniu towarzyszy muzyka Piotra Czajkowskiego.

Malta Festival:Nowy ład światowy (idiom)
Rzeczywistość kształtuje się dynamicznie i na bieżąco ulega przewartościowaniom. Obecnie rzeczywistość zmienia się jeszcze szybciej. Nowy ład wiąże się z przytłaczającą wizją katastrofy ekologicznej, napiętymi stosunkami międzynarodowymi, niepokojami w strefie euro, a wreszcie ze zmianami technologicznymi, które w sposób bezwzględny wpłynęły na życie ludzi, ich anonimowość w tłumie. Dzięki sztuce możemy jednak zmienić sposób percepcji i na nowy sposób odkrywać świat.
„Tomorrow’s Parties” to brytyjski spektakl wystawiany przez Forced Entertainment. To dywagacje dwojga ludzi, rozpięte między tematami zaczerpniętymi z każdej dziedziny życia. Ten minimalistyczny spektakl opiera się na dialogu pełnym hipotez, spekulacji, zawieszeń. Rozmowa nie przynosi jednak ukojenia, pytania unoszą się w powietrzu, a wobec tego, co nas czeka, nie ma całkowitej pewności. Spektakl demaskuje umowną rzeczywistość, w jakiej żyjemy, uznawaną za bezpieczny i niezmienny.

„Schwalbe is Looking for Crowds” autorstwa holenderskiego Schwalbe porusza kwestię istnienia w tłumie, która staje się sednem całego spektaklu. Na ile bycie z innymi ludźmi daje poczucie bezpieczeństwa, a na ile wzbudza lęk? Spektakl zadaje pytania o przyszłość indywidualistów i dywaguje nad kruchością ładu, który wraz z wybuchem paniki może się zachwiać, a nawet runąć.

Kanadyjka Deborah Paerson przedstawia „The Future Show”, czyli skok w przyszłość, relację z tego, co dopiero się wydarzy. Spektakl jest próbą pisania scenariusza swojego życia, które rozpocznie się po zejściu ze sceny i trwać będzie aż do śmierci. Jednak marzenia i plany szybko się dezaktualizują, a życie oferuje wiele wariantów, dlatego scenariusz z każdą chwilą ulega zmianie i próbuje odzwierciedlić niepewność istnienia.
Tiago Rodrigues i Mundo Perfeito z Portugalii w swoim spektaklu „If a Window Would Open”, poruszają kwestię pozornie obiektywnego ładu światowego, jaki oferują nam media. Porządek świata powstaje w każdym momencie, a kreują go wiadomości i newsy, które docierają do nas ze wszystkich stron. Spektakl stawia pytanie o rolę mediów w kształtowaniu świadomości ludzi i zastanawia się nad złudną rzeczywistością, oderwaną od prawdziwego życia propozycją, którą one proponują.

Vlatka Horvat zaprezentuje 15th Extraordinary Congress. To spotkanie siedmiu kobiet emigrantek z byłej Jugosławii, które bazuje na improwizacji i instynktownym reagowaniu. Przebieg kongresu narzuca moderatorka, która losuje tematy będące przedmiotem rozmowy, takie jak „Tito”, „Ex-Ju nostalgia”, „Zaginione życia”. Podczas czterogodzinnego spektaklu kobiety poruszą wiele kwestii dotąd niewypowiedzianych, dalekich od przedmiotu zainteresowania polityków, ale istotnych z punktu widzenia zwyczajnych ludzi.

Malta Festival: muzyka
Gazelle Twin – pod tym pseudonimem scenicznym kryje się Elizabeth Walling, brytyjska artystka pochodząca z Brighton. Jej najnowszy album „Unflesh” premierę miał w 2014 r. Muzyka hipnotyzuje słuchaczy wokalem Gazelle i niebanalną elektroniką, w której pobrzmiewa echo mistrzów takich jak The Knife. Odnieść można wrażenie, że twórczość muzyczna jest dla artystki formą autoterapii, intymnym dialogiem z samą sobą.

Lord & the Liar Zespół jest tworem Pawła Swiernalisa, który odpowiada również za całokształt tekstów i muzyki. Nonszalancka, lekko arogancka muzyka Pawła to brzmienie nocy spędzonych bezsennie z papierosem w ustach. To historie o życiu, przygodach i trudnych relacjach męsko- -damskich, otulone dźwiękami z pogranicza bluesa, jazzu, psychodelic. Na koncercie wystąpi ze swoimi Kłamcami Wojciechem Dopierałą, Kubą Piętą oraz Adamem Fordonem.
Silent Disco to mnóstwo ludzi zebranych w jednym miejscu, bez wytchnienia tańczących do puszczanej muzyki – sytuacja zdaje się być znajoma za wyjątkiem faktu, że dookoła panuje… cisza! Tak właśnie wygląda silent disco – impreza, która stała się symbolem największych festiwali na świecie. To nietuzinkowa forma zabawy – z jednej strony kolektywna, a zarazem pozwalająca na indywidualny, intymny odbiór muzyki. Wszystko dzięki bezprzewodowym słuchawkom, które uczestnicy dostają na starcie i dzięki nim wspólnie mogą rozkoszować się tą samą muzyką.

67,5 Minut Projekt to formacja Piotra Zabrodzkiego i Macia Morettiego, którzy do współpracy postanowili zaprosili perkusistę Janka Młynarskiego. Zespół muzycznie oscyluje w granicach gatunku drum’n’bass. Członkowie duetu są jednymi z najaktywniejszych działaczy polskiej alternatywnej sceny muzycznej, a ich projekty stanowią wypadkową zupełnej improwizacji, której w całości dają się porwać podczas występów.

Cakes da Killa to ucieleśnienie definicji hip-hopu. Ten charyzmatyczny i nieco ekstrawagancki 24-letni raper na scenie przemienia się w niesamowitego improwizatora. Miksuje taśmy, inspiruje się wieloma płaszczyznami kultury; od kina do kultury gejowskiej, w efekcie czego powstają unikatowe brzmienia, porównywane do ikon amerykańskiego rapu, jak Lil Kim czy Foxy Brown.

Ruth Rosenthal i Xavier Klaine to duet tworzący zespół Winter Family. Oboje zaangażowani artystycznie; ona aktorka i reżyserka światła, on muzyk, poznali się w Hajfie w Izraelu. Ich muzyka balansuje na granicy gatunku zwanego weird wave-transowa, gęsta, halucynacyjna. Bazując na instrumentach klawiszowych Klaine stwarza idealne tło dla niemal recytowanych, lecz wciąż pełnych emocji tekstów Ruth.

The Sweet Serenades to szwedzki zespół założony przez Martina Nordvalla i Mathiasa Näslunda. Jak sami mówią, muzyka którą tworzą, ma sprawiać, że ludzie czują się dobrze. Oprócz klasycznych instrumentów, takich jak gitara i perkusja, wykorzystują również wszystkie odgłosy towarzyszące graniu, takie jak klaskanie czy okrzyki. Jako inspirację wymieniają muzykę Arcade Fire i The Strokes, ale również AC/DC czy ABBA.

Malta Festival: taniec
Wystawa Let’s Dance Frédérica Giesa jest zapisem choreograficznym skompresowanym do formy książki. Prezentowane solo porusza kwestię oryginalności. Czy taniec może być czymś autonomicznym, skoro coraz częściej czerpie z różnych źródeł kroków i gestów, czyli swoistych „ready mades”?

The Very Delicious Piece w interpretacji Jasmine Krizaja I Cristiny P. Leitao bazuje na pojęciu shaking – praktyce fizycznej we współczesnym tańcu oznaczające trzęsienie się, drganie. Dwa rozświetlone, promieniujące ciała, wyeksponowane, a jednocześnie jakby oddzielone.

Performans Dawn w wykonaniu grupy Hadworks koncentruje się na nagim ciele, pierwotnej intensywności cielesności, okrytej dziś często tabu. To radykalna próba uwolnienia ciała ze wszelkich uprzedzeń.

All dressed up with nowhere to go Giorgia Nardina to występ duetu; kobiety i mężczyzny. Pozornie stabilny, przewidywalny proces składający się z drobnych gestów, takich jak podwijanie mankietów koszuli, poprawianie kołnierzyka – hipnotyzuje widza i balansuje na krawędzi realności i abstrakcji.

Body Roots to introspekcyjne solo Shiry Eviatar, która posługując się maskami poszczególnych członków swojej rodziny, stara się dostrzec siebie, jako odrębne i autonomiczne JA, skupiając się na osobistości i indywidualności.

Intercontinental Marysi Stokłosy to studium relacji między przedmiotem a człowiekiem. Podczas występu artystka podejmuje kolejne zadania w zmiennym krajobrazie budowanym za pomocą materacy. Materace nabierają dodatkowego znaczenia – nie są jedynie elementami scenografii, lecz również bohaterami poszczególnych scen.

Pangraj to projekt z Poznania, a podczas swojej Potańcówki inspirować będą się folkiem, muzyką bałkańską, cygańską, jazzem, bluesem, raegge i muzyką filmową. W ironiczny sposób poruszają m.in. tematy wolnościowe i społeczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski