MPK Poznań: Duże zmiany w komunikacji miejskiej. Autobusy mają nowe numery oraz trasy [ZOBACZ]

Grzegorz Okoński
MPK Poznań: Duże zmiany w komunikacji miejskiej. Autobusy mają nowe numery oraz trasy [ZOBACZ]
MPK Poznań: Duże zmiany w komunikacji miejskiej. Autobusy mają nowe numery oraz trasy [ZOBACZ] Waldemar Wylegalski
Wraz z początkiem roku trzeba przyzwyczaić się do kilku zmian w kursowaniu tramwajów i autobusów MPK Poznań. Najważniejszą formalnie jest zmiana numeracji wszystkich dziennych linii autobusowych z numerami dotąd dwucyfrowymi, które dostaną cyfrę 1 przed dotychczasowym numerem (oprócz już jeżdżących linii 170 i 188).

Od najbliższego piątku, tramwaje linii 16 będą w każdy piątek jeździć do 10 minut, od godz. 18.30 do końca dnia. Także co 10 minut, w soboty między godz. 11.00 a 20.00 będą jeździć tramwaje linii 6, 12 i 17, a tramwaje linii 16 - od godz. 11.00 do końca dnia. Wiadomo też, że w te niedziele, które poprzedzają dni nauki na poznańskich uczelniach, tramwaje linii 6 i 12 będą kursować po południu co dziesięć minut.

Zmienią się nieco rozkłady jazdy linii autobusowych – według nowych numeracji 154, 155, 166, 192 i 232 – zmiany pojawią się już od środy, 2 stycznia.

Początek roku kończy prace torowe na rondzie Kaponiera, dlatego od środy, 2 stycznia nie będzie już obowiązywać zakaz poruszania się pojazdów kołowych po torowisku, na odcinku od wjazdu na Most Uniwersytecki, aż do skrzyżowania ulic Zwierzyniecka/Zeylanda. Zakaz również zostanie zlikwidowany w stosunku do wjazdu na przystanek Bałtyk, i wobec skrętu w prawo z ul. Roosevelta w ul. Zwierzyniecką (w środku torowiska). Objazdy autobusów nocnych linii 240, 242 i 251 obowiązują do nocy z 1 na 2 stycznia.

Na stałe trasy, od swoich pierwszych kursów wracają od 2 stycznia autobusy linii 48 (na Ławicę), 59 (Poznań Główny – Ławica), 63 (Górczyn - Garbary), 69 (os. Kopernika – os. Łokietka) i 77 (Junikowo – Kaponiera).

Od 2 stycznia inaczej pojedzie też tramwaj linii 17, co spowodowane jest pracami na Żegrzu i Chartowie. Siedemnastka ma wyznaczoną następującą trasę: Ogrody – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – plac Ratajskiego – plac Wielkopolski – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – Trasa Kórnicka – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo.

Pasażerowie nie będą mogli korzystać z przystanków tramwajowych Żegrze I, Żegrze II, Żegrze III i Os. Czecha, natomiast wzdłuż ulic Żegrze i Chartowo pojadą autobusami linii T1 (w godzinach szczytu – co 6 minut, a w niedzielę i święta co 10-15 minut). Autobusy te jadą na linii Rondo Starołęka (przystanek tymczasowy zlokalizowany za przystankami tramwajowymi w kierunku ronda Żegrze) – Hetmańska – Żegrze (przystanki na żądanie zlokalizowane na wschodniej jezdni ulicy Żegrze przy wjeździe na stację benzynową i po północnej stronie skrzyżowania z ulicami Inflancką i Kurlandzką) – Chartowo – Osiedle Lecha (tymczasowy przystanek na ul. Chartowo za ul. Piaśnicką w kierunku ul. Żegrze).
Na rondzie Żegrze autobusy będą jeździć południową i wschodnią jezdnią ronda. Zmianie ulegnie zatem lokalizacja przystanków Rondo Żegrze (na żądanie) – z zachodniej części ronda zostaną przeniesione na jezdnię wschodnią w okolice wjazdu na stację benzynową.

W dalszym ciągu trasami objazdowymi kursują tramwaje linii 1 (Junikowo - Franowo), 5 (Górczyn – Stomil) i 201 (os. Sobieskiego – Starołęka) oraz uruchomionej tymczasowo linii 202 (rondo Kaponiera - Starołęka), a także autobusy linii 237 (Franowo – Koziegłowy Os. Leśne, Kicin pętla) i 238 (rondo Kaponiera – Szwajcarska szpital).

Od nocy ze środy na czwartek (2/3 stycznia) linie tramwajowe nocne 201 i 202 oraz autobusowa nocna 237 wracają na swoje dawne trasy sprzed remontu. Dzieje się tak z powodu zakończenia prac torowych na ul. Zamenhofa i Starołęckiej. Nadal nie jeździ linia 231.

Inną ważną zmianą jest nadanie od 1 stycznia innego statusu niektórym przystankom: przystankami na żądanie będą więc: Umultowska na ul. Lechickiej, na ul. Połabskiej i oba na ul. Umultowskiej, Wojska Polskiego na ul. Wojska Polskiego przed wiaduktem w kierunku Uniwersytetu Przyrodniczego, Obodrzycka/Orbit, - Tołstoja, Leśnowolska, Brneńska, Przelot, - Maków Polnych, Kartuska, Pokrzywno, Burysława, Brzechwy, Radomska, Kotowo, Dęblińska, Szklarniowa, Wołowska, Św. Antoniego na ul. Starołęckiej, Gerberowa, Św. Antoniego Kościół, Plonowa, Wróblewskiego. Natomiast wszystkie przystanki dotąd noszące nazwę Inea Stadion będą nazywać się Stadion Miejski.

Pasażerowie, przygotujcie się na zmiany w poznańskich liniach autobusowych. Wprowadzony 1 stycznia 2019 roku system ma być bardziej przejrzysty, czytelny i zrozumiały. Na czym będą polegać zmiany? Przejdź dalej i sprawdź --->

MPK Poznań: Od 2019 roku zmiana numeracji linii autobusowych...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Frania
lepiej jeździć?
Dodaj ogłoszenie