Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Poznań: Elektryczne tramwaje w Poznaniu mają 115 lat! [ZDJĘCIA]

Maciej Roik
Tramwaje elektryczne jeżdżą po Poznaniu od 115 lat.
Tramwaje elektryczne jeżdżą po Poznaniu od 115 lat. Archiwum MPK
Dokładnie 115 lat temu w Poznaniu uruchomiono pierwszy tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej (koniec ulicy Półwiejskiej) do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce (przez ul. Wrocławską, Stary Rynek i Paderewskiego). Z okazji rocznicy, w najbliższą niedzielę, MPK Poznań wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych, przygotowało dla mieszkańców "tramwajowe atrakcje".

Gdy 6 marca 1898 roku na swą trasę wyruszył pierwszy w mieście tramwaj elektryczny, w Poznaniu nie istniała żadna elektrownia. Przewoźnik musiał więc zbudować własną. Specjalnie na ten cel miasto przekazało działkę przy ulicy Grobla. Równocześnie z tworzeniem elektrowni, pracownicy Posener Strassenbahn (tak wówczas nazywało się dzisiejsze MPK) przystąpili do montowania sieci trakcyjnej. W umowie jaką podpisano z magistratem w 1896 roku zaznaczono, że słupy sieci elektrycznej muszą być w estetycznym metalowym wykonaniu i podlegają zatwierdzeniu przez miasto.

Poznań: MPK chce sprzedać stare tramwaje. Kto je kupi?

Aby upamiętnić ten przełomowy moment, w niedzielę od godziny 11 do 11.40 na ulicy Zwierzynieckiej i Gajowej odbędzie się premiera odrestaurowanego wagonu typu ND nr 436 (Sanok). Oprócz tego mieszkańcy będą mogli tam zobaczyć historyczny wagon tramwajowy 102 N, skład 105 N i 102 Na-71.

Po prezentacji tramwaje pojadą na pętlę Ogrody, skąd od godziny 12 do 15, będą jeździć po swoich historycznych trasach. I tak składający się z trzech części tramwaj "Sanok" pojedzie historyczną trasą linii nr 8 (Ogrody - Dąbrowskiego - plac Wielkopolski - rondo Śródka - Miłostowo), wagon tramwajowy 102N -1 po historycznej trasie linii nr 19 (Ogrody - Przybyszewskiego - Hetmańska - Starołęka), a skład 105N+105N po trasie linii nr 20 (Ogrody - Przybyszewskiego - Hetmańska - Dębiec).

Tramwaje w Poznaniu: Zimą najgorsze są Helmuty i czterdziestoletnie 105N

Wagon tramwajowy 102Na-71 będzie się z kolei jeździł trasą linii nr 0, czyli z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry, Gwarną, św. Marcin, Strzelecką, Królowej Jadwigi, Górną Wildę, 28 Czerwca, Pamiątkową (przejazd przez zajezdnię Madalińskiego bez wysiadania), Hetmańską do zajezdni na Głogowskiej. Przejazd ostatnią linią będzie się wiązał z możliwością nieodpłatnego zwiedzania Muzeum Komunikacji. Wewnątrz będzie można zobaczyć galerię prezentującą początki tramwajów elektrycznych w Poznaniu.

- Dodatkowo na wszystkich odwiedzających czekać będzie niespodzianka-upominek, którą stanowić będzie pocztówka opatrzona okolicznościową pieczęcią - zachęca Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Trasy tramwajów zaplanowano w taki sposób, by w trakcie pasażerowie mogli się przesiadać na pętli Ogrody.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski