Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Poznań ma napędzane gazem ziemnym samochody dla brygad technicznych, ale nie dostanie dofinansowania

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Osiem samochodów z napędem gazowym trafiło do rąk brygad technicznych MPK.Kolejne zdjęcie --->
Osiem samochodów z napędem gazowym trafiło do rąk brygad technicznych MPK.Kolejne zdjęcie --->Waldemar Wylegalski
Poznańskie MPK kupiło osiem nowych samochodów technicznych napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Mają pracować ciszej od dotąd używanych samochodów z silnikami dieslowskimi, mniej zanieczyszczać środowisko i być tańsze w obsłudze. Jednak Poznań zamiast być docenionym za działanie zgodne z przepisami… został za nie niejako ukarany.

Samochody iveco daily zastąpią dotąd używane lubliny i już trafiły do rąk brygad torowo–sieciowych i zajmujących się utrzymaniem infrastruktury.

- Jesteśmy zobowiązani do ochrony środowiska i dlatego podejmujemy wszelkie kroki, by wprowadzać do linii pojazdy jemu przyjazne – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK.

- Ekologiczne pojazdy techniczne, spełniające normy emisji spalin EURO 6, są kolejnymi po tramwajach i autobusach, wyposażonymi w napęd niskoemisyjny.

- Samochody charakteryzują się znacząco mniejszą (o 70 proc.) emisją cząstek stałych, dużo niższymi kosztami eksploatacyjnymi od samochodów z silnikami diesla, a ich zasięg sięgający 400 kilometrów jest dużo wyższy od dziś oferowanych samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W porównaniu do tych ostatnich są też czterokrotnie tańsze - mówi Maciej Garstecki, prezes zarządu przedsiębiorstwa motoryzacyjnego Pol-Car w Poznaniu.

- Cztery samochody są w wersji furgon, a cztery z zabudową skrzyniową. Te ostatnie mają kabinę siedmioosobową, dla większego zespołu naprawczego, mają też szerszą skrzynię ładunkową i są lżejsze - mogą przez to zabrać również więcej sprzętu technicznego.

Zobacz też: MPK Poznań: Pasażerowie czują się bezpiecznie, ale motorniczowie nieraz spotykają się z agresją, krzykiem, a nawet kopniakami

Białe samochody z logo MPK i z charakterystycznym niebieskim pasem na atrapie są już dopuszczone do użytku. Będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania publicznie dostępna stacja pozwalająca na tankowanie sprężonego gazu ziemnego.

MPK może być zadowolone z zakupu ekologicznych pojazdów, jednak w praktyce nieco na tym straciło. Jak się okazuje, jako jedyne przedsiębiorstwo dopasowało się do zapisu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w myśl której przedsiębiorstwa prowadzące działalność publiczną mają wprowadzać i zwiększać udział pojazdów z napędem alternatywnym w taborze.

Państwo przesunęło już jednak o dwa lata wprowadzenie obowiązku, a tym samym przesunęło w czasie warunki uzyskania dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dofinansowanie dostaną zatem te przedsiębiorstwa, które zakupu samochodów ekologicznych dokonają po wejściu w życie przepisów, czyli w 2021 roku.

Poznański przewoźnik wypełnił wcześniejsze ustalenia, nie może więc skorzystać z dofinansowania.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski