reklama

MPK Poznań: Społecznicy apelują o ujednolicenie kolorystyki tramwajów. Miejski przewoźnik odpowiada: Wszystkie mają ten sam kolor

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
Zaktualizowano 
Społecznicy apelują do MPK i plastyka miejskiego o opracowanie wytycznych dotyczących kolorystyki taboru. MPK uważa, że nie jest to konieczne. - Nasz tabor nie zmienia barw, cały czas używamy zieleni i żółci - odpowiada Iwona Gajdzińska, rzeczniczka spółki. Tymczasem w Poznaniu można zobaczyć aż 12 wersji zielono-żółtych malowań tramwajów. UMP
Społecznicy apelują do MPK i plastyka miejskiego o opracowanie wytycznych dotyczących kolorystyki taboru. MPK uważa, że nie jest to konieczne. - Nasz tabor nie zmienia barw, cały czas używamy zieleni i żółci - odpowiada Iwona Gajdzińska, rzeczniczka spółki. Tymczasem w Poznaniu można zobaczyć aż 12 wersji zielono-żółtych malowań tramwajów.

W tym tygodniu odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma, dostarczonego do MPK przez spółkę Modertrans Poznań. W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafiło już 30 jednokierunkowych tramwajów Moderus Gamma, które od grudnia ubiegłego roku wożą pasażerów Poznania, a teraz rozpoczynają się dostawy kolejnej wersji.

Pierwszy z 20 dwukierunkowych pojazdów już na początku sierpnia powinien zacząć wozić pasażerów, reszta trafi do MPK do końca roku. Na kolorystykę testowego pojazdu uwagę zwrócili twórcy fanpage'a "Zmieńmy zieleń poznańskich tramwajów".

Sprawdź też:

"Rozpoczyna się dostawa w ramach drugiej części kontraktu – 20 wagonów dwukierunkowych (numery 921-941). Pierwszy wagon – 921 – został dzisiaj oficjalnie zaprezentowany. Firma Modetrans zaproponowała na tym wagonie nowoczesną aranżację malowania poznańskiego tramwaju, stosując ciemniejszy odcień zieleni, większą ilość czerni z drobnym udziałem koloru żółtego. Tramwaj robi fenomenalne wrażenie i zdawać by się mogło, że najpilniejszy problem został załatwiony. Niestety, z nieoficjalnych źródeł wiemy, że projekt został odrzucony i nakazano malowanie kolejnych 19 wagonów w dotychczasowym przestarzałym standardzie" - czytamy w poście.



Twórcy strony apelują do władz miasta i MPK o powrót do tradycyjnej, ciemnej zieleni, która na pojazdach komunikacji miejskiej w Poznaniu funkcjonuje od 114 lat, a także o skodyfikowanie tego jak mają wyglądać tramwaje oraz autobusy. "Normalną koleją rzeczy jest, że i dokumenty odnoszące się do tej kwestii powstają – np. w Krakowie mamy "Księgę Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie" . Usprawnia to wiele działań, niweluje dużą ilość pracy przy tworzeniu dokumentacji przetargowych [...] - czytamy dalej. Zwracają również uwagę, że obecnie w mieście można zobaczyć aż 12 wersji zielono-żółtych malowań.

Przypomnijmy, że w Poznaniu funkcjonuje dokument przygotowany przez plastyka miejskiego oraz Zarząd Transportu Miejskiego ("Infrastruktura transportu zbiorowego - wytyczne podstawowe"), który opisuje jak mają wyglądać przystanki, wiaty, słupki, znaki informacyjne czy rozkłady.

Czytaj też: MPK Poznań: Remont na ulicy Głogowskiej daje się we znaki pasażerom. Skarżą się na organizację zastępczej komunikacji miejskiej

- Jako plastyk miejski do tej pory nie zajmowałem się pojazdami, ale może rzeczywiście warto poddać pod refleksję pomysł skodyfikowania kolorystyki autobusów i tramwajów? - zastanawia się Piotr Libicki, plastyk miejski. Jednocześnie przyznaje, że podoba mu się odcień testowanego dwukierunkowego Moderusa. - Ciut głębsza zieleń to dobry pomysł, podobnie jak ograniczenie koloru żółtego. Ten drugi został dodany w latach 90., więc nie jest tradycyjnym dla poznańskiej komunikacji - mówi.

Za skodyfikowaniem kolorystyki pojazdów komunikacji miejskiej opowiada się także poznański społecznik Włodzimierz Nowak. - Już parę lat temu jako przedstawiciel Stowarzyszenia My Poznaniacy zgłaszałem postulat zmodyfikowania kolorystyki pojazdów. Uważam, że ciemna zieleń powinna zostać, natomiast żółty jest już zupełnie niepotrzebny. To trzeba jednak zapisać, by na ulicach nie występowały tramwaje w różnych odcieniach - stwierdza.

Co na to MPK? Rzeczniczka spółki uważa, że nie ma potrzeby tworzenia księgi identyfikacji wizualnej pojazdów. - Nasz tabor nie zmienia barw, cały czas używamy zieleni i żółci - tłumaczy Iwona Gajdzińska. Na pytanie, czy 19 pozostałych dwukierunkowych Moderusów będzie utrzymanych w podobnej kolorystyce jak egzemplarz testowy odpowiada: To będzie niespodzianka dla pasażerów.

Zobacz też:

15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań

Sprawdź też:

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-07-26T14:17:57 02:00, Gość:

Lewacki totalitaryzm tępi wszelkie formy odmienności z wyjątkiem tęczowego LGBT. Komunizm już raz skodyfikował wygląd pasażerów komunikacji miejskiej i konsekwentnie do tej tradycji powraca. Było ładnie - kufajka, watowane spodnie i gumofilce. Wszystko w ulubionym przez plastyka miejskiego szarym kolorze. Po skodyfikowaniu wyglądu pasażerów do ciemnozielonego tramwaju "szara maść" będzie pasowała "jak ulał".

Ciekawe czy tym społecznikom przeszkadza szara ściana w chacie zamiast białej?

Z
ZZPT
2019-07-26T14:29:30 02:00, darek:

chyba ci anonimowi społecznicy stracili rozum, za dużo pieniędzy w kasie? Nowy tabor zamawiajmy w klasycznym kolorze, powypadkowe malujmy tak jak chcą, ale żeby wszystkie przemalowywać z powodu tradycji

Samego nowego taboru jest wystarczająco dużo, by zająć się sprawą (19 Gam, kolejne 30 wagonów z kolejnego przetargu, autobusy elektryczne, modernizacje wagonów Combino, kolejne Tatry). Nikt nie będzie i nie chce przemalowywać starych wagonów. Szanujmy kasę.

Z
ZZPT
2019-07-26T15:15:20 02:00, Gość:

Tzw. społecznicy zapomnieli (albo nie wiedzą), że zawsze testowy wagon był w innym kolorze (np. Solaris S100), albo pierwszy wagon z serii różnił się od reszty. Warto przypomnieć dwuskład Moderusa Alfa nowego typu, zwanego pieszczotliwie ... fallusem.

Nigdzie nie użyliśmy słowa testowy, powszechnie wiadomo, że tramwaje testowe robione są maksymalnie estetycznie pod publikę, poza tym żaden z nich nie jest zielony. W dorozumieniu chodziło o wagon 921. Takie dziennikarskie uproszczenie.

j
jojo

najbrzydsze kolory w całej Polsce, a zwłaszcza ta ohydna sraczkowata zieleń

G
Gość

To malowanie '921' jest bardziej elbląskie, niż poznańskie.

G
Gość

Tzw. społecznicy zapomnieli (albo nie wiedzą), że zawsze testowy wagon był w innym kolorze (np. Solaris S100), albo pierwszy wagon z serii różnił się od reszty. Warto przypomnieć dwuskład Moderusa Alfa nowego typu, zwanego pieszczotliwie ... fallusem.

d
darek

chyba ci anonimowi społecznicy stracili rozum, za dużo pieniędzy w kasie? Nowy tabor zamawiajmy w klasycznym kolorze, powypadkowe malujmy tak jak chcą, ale żeby wszystkie przemalowywać z powodu tradycji

P
Pyra

Koń jaki jest każdy widzi.

Pani Gajdzińska inaczej !!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3