Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naukowcy: Młodzi polubili wspólne świętowanie w przestrzeni publicznej

Cyprian Lakomy
Cyprian Lakomy
Enter Music Festival. Mimo stosunkowo niskiej rozpoznawalności imprezy wśród młodych, spora część ankietowanych deklaruje, że chętnie wzięłaby w niej udział
Enter Music Festival. Mimo stosunkowo niskiej rozpoznawalności imprezy wśród młodych, spora część ankietowanych deklaruje, że chętnie wzięłaby w niej udział Paweł Miecznik
Dzisiejsi 20-latkowie chętnie korzystają z oferty kulturalnej Poznania. Chcą dzielić się nią ze znajomymi, ale wciąż brakuje im w mieście znanych wykonawców - tak brzmią najważniejsze wnioski płynące z badania „Poznańska Mapa Kultury”.

Badanie przeprowadzono pod koniec ubiegłego roku wśród maturzystów i studentów ze stolicy Wielkopolski. Zespół badaczy Regionalnego Obserwatorium Kultury UAM, wspierany przez międzynarodowych ekspertów zapytał o preferencje kulturalne ponad 2 tys. respondentów.

- Młodzi poznaniacy polubili przestrzeń publiczną i chcą bawić się w niej razem. Niewątpliwą rolę odegrały w tym przemiany społeczne, które przyszły do Polski po 1989 roku – mówił wczoraj w siedzibie Kolektywu 1A prof. Jacek Sójka z Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Ekspert projektu zwrócił uwagę na to, że badana grupa szczególnie upodobała sobie imprezy masowe i bezpłatne, jak Juwenalia, lecz równie mocno ceni sobie różnorodność oferty.

Badania wykazały również na uchybienia miejskiej polityki kulturalnej. Młodzi zarzucają jej wciąż zbyt słabą informację i promocję wydarzeń.

- Maturzyści i studenci chcą wiedzieć jak najwięcej o imprezach. Nie interesuje ich tylko, co, gdzie, kiedy i za ile. Chcą dzielić się zdobytą wiedzą z rówieśnikami – twierdzi dr Marcin Poprawski, koordynator badania.

Jak pokazały przykłady Ethno Portu i Enter Music Festival, dobra promocja nie zawsze pokrywa się z gustami ankietowanych. Choć 27 procent pytanych słyszało o tym pierwszym, to jedynie 17 procent z nich chciałoby wziąć w nim udział. Stosunkowo mniej znany Enter (19,1 proc.) przyciągnąłby ponad 28 procent badanych.

W badaniu przeprowadzonym w grudniu 2013 r. - a zatem przed startem kampanii promocyjnych wielu imprez – młodzi wskazywali na wciąż niewielką obecność wykonawców światowego formatu w Poznaniu. Od tamtego czasu, w mieście ogłoszono m. in. koncerty Iron Maiden i Damona Albarna.

Pod względem zróżnicowania oferty kulturalnej, Poznań nadal przegrywa zdaniem młodych z Warszawą. Wyprzedza jednak miasta takie jak Wrocław, Gdańsk czy Kraków.

- To pokolenie nie chce zamykać się w domach. Tworzy wymagająca grupę docelową, która w przyszłości będzie coraz większym wyzwaniem dla władz miasta i ich polityki w sferze kultury - mówi dr. Poprawski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski