Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec w Poznaniu: Centrum zintegrowane tylko z nazwy [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
W piątek stary dworzec zostanie zamknięty. Jaki będzie nowy dworzec w Poznaniu dla podróżnych?
W piątek stary dworzec zostanie zamknięty. Jaki będzie nowy dworzec w Poznaniu dla podróżnych? Robert Domżał
Długie kolejki do kasy, zapełniony ludźmi hol tak w czwartki i piątki przez długie lata wyglądał Dworzec Główny w Poznaniu. W piątek stary budynek zostanie zamknięty, funkcjonować będzie nowy dworzec czyli Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Czy zda egzamin?

Obładowany bagażami przyjeżdżam tramwajem na Dworzec Zachodni. Rozglądam się po peronie PST, by sprawdzić, z którego peronu odjeżdża mój pociąg. I co widzę? W pierwszej kolejności tablicę świetlną z godzinami odjazdów, ale... tramwajów.

Dojście z PST na dworzec jest mało czytelne

Trzeba nieźle wytężyć wzrok, by znaleźć tablice z informacjami o pociągach. Ulokowano je nad schodami prowadzącymi do tunelu. Tablice są jednak mało czytelne.

ZOBACZ TEZ:
POZNAŃ CITY CENTER W LICZBACH

- Kolejarze zachowują się tak, jakby podróżny był im zbędny. Nie dbają ani o właściwą informację, ani o dostateczną liczbę kas - uważa Roman Augustyniak, pasażer.

I trzeba przyznać, że pasażer ma sporo racji. Wędrując tunelem, trudno znaleźć drogowskazy. W końcu u zbiegu nowej i starej części podziemnego przejścia, na ścianach zauważam niewielkie brązowe i żółte tabliczki. Gdyby były podwieszone pod sufitem, byłyby bardziej widoczne. Po minięciu schodów, prowadzących do holu starego dworca, drogowskazów do nowego dworca już nie ma. Punkt informacji kolejowej w holu Dworca Głównego dawno nie działa. Kolejarze tłumaczą, że chcą w ten sposób "zachęcić" podróżnych do korzystania z nowego dworca.

Przejście z przystanku PST na nowy dworzec w Poznaniu zajmuje sprawnej osobie blisko 5 minut. Oznakowanie w przeciwnym kierunku nie jest idealne. Pod-różny ma jednak do dyspozycji Punkt Informacji Miejskiej oraz dwie tablice z mapami, na których jest ZCK oraz cały nowy dworzec. Tym, co rzuca się w oczy, to kolory. Drogowskazy na nowym dworcu są granatowo białe. W terminalu PST brązowe oraz żółte.

Po kilku minutach wyczekiwania przy kasie, już na nowym dworcu, dowiaduję się, że w kasie spółki PKP IC nie kupię biletu na pociąg Kolei Wielkopolskich. Latem rzecznik PKP IC zapewniała, że porozumienie z Kolejami Wielkopolskimi na wzajemną sprzedaż biletów zostanie lada chwila zawarte.

- Rozmowy na ten temat trwają od miesięcy. Dwa tygodnie temu wysłaliśmy parafowaną umowę do Warszawy.Jest więc nadzieja, że wkrótce będziemy wzajemnie sprzedawać bilety na swoje pociągi - tłumaczy Marek Nitkowski, z zarządu spółki Koleje Wielkopolskie. Na wszelki wypadek 25 października dodatkowi pracownicy KW będą sprzedawać bilety przy pociągach. W samych pociągach czynne będą biletomaty.

Beata Czemerajda z Biura Prasowego, spółki PKP IC przekonuje, że na nowym dworcu pasażer będzie miał do dyspozycji cztery okienka kasowe, a także kolejne cztery stanowiska w Centrum Obsługi Klientów. Dodatkowo bilety będzie mógł kupić w którymś z kilku biletomatów.

- I to nie wszystko, bo przecież są jeszcze cztery kasy spółki Przewozy Regionalne oraz dwie Kolei Wielkopolskich - zapewnia Beata Czemerajda.

Bilety na przejazdy pociągami tej spółki dostępne mają być też w kasach ajencyjnych w tunelu i na Dworcu Zachodnim. Pasażerowie mogą też nabyć bilety przez internet.

Kładka łącząca ul. Głogowską i nowy dworzec powstanie dopiero w 2014 r.

- Planujemy też rozwój stacjonarnych punktów sprzedaży. Do końca 2015 roku chcemy mieć ich 330, czyli kilkadziesiąt więcej niż obecnie - obiecuje Beata Czemerajda.

O ile dostęp do biletów wydaje się niezagrożony, o tyle szybko może się też okazać, że z Dworca Zachodniego podróżni nie wejdą na peron 5. czy 6. Wystarczy bardziej obfity deszcz, by tunel został zalany. Po wydłużeniu linii PST nie ma już możliwości przeprowadzenia podróżnych choćby pod nadzorem pracowników PLK PKP z ul.Głogowskiej przez tory na perony 6. i 5. Pasażerowi nie pozostanie nic innego, jak spacer ulicą Głogowską do Mostu Dworcowego i dalej do nowego dworca. Budowa kładki łączącej Głogowską z budynkiem nowego dworca się nie zaczęła.

- Co do przebudowy peronów 4. 5. oraz 6. trwa proces uzyskiwania niezbędnych pozwoleń . Planowany termin rozpoczęcia robót to 2014 r. - wyjaśnia Aleksandra Dąbek, specjalista z Departamentu Marketingu PKP S.A.

Nie wiadomo jeszcze, co stanie w miejscu starego Dworca Głównego. Rozmowy między Trigranitem, który postawi budynek, a PKP dotyczą już tylko jednego projektu. Wiadomo, że nie będzie to drapacz chmur. Znajdą się w nim biura, hotel i ewentualnie centrum konferencyjne. Stary dworzec to 8 budynków. Wyburzanie będzie dla pasażerów pasmem uciążliwości.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski