MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Oto jeden z najpiękniejszych mostów w Wielkopolsce. Wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym czeka na nowe życie

Szymon Paź
Szymon Paź
Niemal stumetrowy wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym wisi 15 metrów nad poziomem rzeki Osiecznicy
Niemal stumetrowy wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym wisi 15 metrów nad poziomem rzeki Osiecznicy Adam Jastrzębowski
Leży w wyjątkowo malowniczym rejonie Wielkopolski, wśród pagórków i jezior na południe i południowy zachód od Sierakowa, nieco na uboczu głównych dróg wiodących do popularnego miasta nad Wartą. Tuż obok pięknego jeziora Chrzypskiego, imponującego pałacu Śródka czy popularnej plantacji tulipanów w Chrzypsku Wielkim. Jest jednym najbardziej imponujących obiektów mostowych w całej Wielkopolsce.

Imponujący wiadukt w Chrzypsku Małym

W płaskiej Wielkopolsce widok wysokiego na 15 metrów (5-kondygnacyjny blok) wiaduktu może być nieco zaskakujący. Podobne obiekty można zobaczyć raczej na górskich trasach Dolnego Śląska czy Małopolski. Ale wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym powstał w dość wyjątkowym rejonie Wielkopolski - wśród morenowych wzgórz i dolin pojezierza sierakowskiego. Krainę niedaleko na południowy zachód nie bez przyczyny nazywa się Szwajcarią kwilecką. Wspaniały krajobraz okolicy można oglądać z nasypu prowadzącego na wiadukt i jego przyczółków.

Wiadukt w Chrzypsku Małym powstał w latach 1907-08 podczas budowy linii kolejowej łączącej Szamotuły z Sierakowem i Międzychodem. Jest największym z kilku podobnych obiektów, cztery mniejsze powstały w Nojewie, kilka kilometrów na zachód od Chrzypska.

Archiwalne, powojenne zdjęcie przedstawiające pociąg na wiadukcie w Chrzypsku Małym.
Archiwalne, powojenne zdjęcie przedstawiające pociąg na wiadukcie w Chrzypsku Małym. Danuta Kazimierska / Fotopolska.eu / NAC

We wrześniu 1939 r. wysadzony został w wyniku działań wojennych. Odbudowany w 1941 r. przez niemieckich okupantów uzyskał dzisiejszą formę, w której główne przęsło wykonane jest ze stalowej kratownicy.

Pasażerowie korzystali z linii 368 do 1995 r., pociągi towarowe jeździły tam rok dłużej. Ostatni pociąg na wiadukt w Chrzypsku Małym wjechał w 2002 r., był to specjalny przejazd turystyczny. Prowadzeniu nawet przewozów specjalnych nie sprzyjał stan wiaduktu w Chrzypsku, wybudowanego na niestabilnych rzecznych gruntach, które na początku XX w. umocniono drewnianymi palami.

Czy na wiadukt do Chrzypska powrócą pociągi?

Linia kolejowa nr 368, która łączy Szamotuły przez Sieraków z Międzychodem, była jednym z pięciu projektów zgłoszonych przez samorząd województwa wielkopolskiego do programu Kolej+, dzięki któremu możliwa ma być budowa lub odbudowa lokalnych połączeń kolejowych w całej Polsce.

Podobnie jak pozostałe cztery - rewitalizacje linii łączących Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem, Śrem z Czempiniem, Gostyń z Kąkolewem oraz budowa nowej linii łączącej Turek z Koninem - zostały zakwalifikowane na listę podstawową programu. O ile znajdą się pieniądze na realizację tego programu, pociągi wrócą na trasę z Szamotuł do Sierakowa i Międzychodu. Jednym z wyzwań, jakie będą stały przed wykonawcą tej inwestycji, będzie remont wiaduktu w Chrzypsku Małym.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Tak wygląda obecnie pałac jednego z najbogatszych Wielkopolan - Mieczysława Kwileckiego. Więcej zdjęć ===>>>

Oto opuszczony pałac Kwileckich w Oporowie koło Szamotuł. Je...

Turystyczna Wielkopolska - Pniewy

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski