MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny remont w centrum Poznania. Wiemy, kiedy przejdziemy się tramwajem na ulicy Ratajczaka! Sprawdź harmonogram prac

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, a sam proces budowlany ma potrwać do czerwca 2027 roku. Projekt ten jest kontynuacją rozpoczętego już wcześniej etapu rozbudowy sieci tramwajowej, który został wprowadzony z powodu zbyt wysokich kosztów realizacji całego przedsięwzięcia naraz.
Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, a sam proces budowlany ma potrwać do czerwca 2027 roku. Projekt ten jest kontynuacją rozpoczętego już wcześniej etapu rozbudowy sieci tramwajowej, który został wprowadzony z powodu zbyt wysokich kosztów realizacji całego przedsięwzięcia naraz. Adam Jastrzębowski
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Ratajczaka mamy przejechać się w czerwcu 2027 roku - tak wynika z harmonogramu prac, zaprezentowanego miejskim radnym przez Biuro Koordynacji Projektów Urzędu Miasta Poznania. Prace budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku, po rozstrzygnięciu przetargu na generalnego wykonawcę robót.

Tramwajem na ulicy Ratajczaka pojedziemy za trzy lata

Poznańscy radni zostali zapoznani z harmonogramem budowy tramwaju wzdłuż ulicy Ratajczaka. Wynika z niego, że w tym roku Biuro Koordynacji Projektów Urzędu Miasta Poznania planuje wybrać inżyniera kontraktu oraz złożyć wniosek o dofinansowanie II fazy budowy - od skrzyżowania z ulicą św. Marcin do skrzyżowania ulic Ratajczaka/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi, wraz z przebudową samego skrzyżowania.

W dalszej kolejności planowane jest ogłoszenie przetargu już na sama budowę tramwaju. Przetarg zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Prace budowlane mają potrwać do czerwca 2027 roku. W drugiej połowie roku projekt zostanie rozliczony.

Etapowanie tramwaju na Ratajczaka. Bo było za drogo

Fragment trasy tramwajowej w ciągu ulicy Ratajczaka został wybudowany równolegle z remontem ulicy 27 grudnia. Etapowanie zostało wprowadzone, ponieważ budowa całej trasy tramwajowej na raz okazało się zbyt drogie.

- Wiedzieliśmy, że wskutek dwuletniego czekania na decyzję środowiskową, do tego odwołania mieszkańców, pandemia i wybuchu wojny w czasie otwierania przetargu, a tym samym zmian na rynku budowlanym, możemy nie zdążyć z zakończeniem budowy do grudnia 2023 roku – tłumaczył powody etapowania w listopadzie 2022 roku Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Obecnie istniejący fragment trasy w ciągu ulicy Ratajczaka jest zakończony ślepym torem. Platforma przystanku Ratajczaka jest wykorzystywana przez tramwajową linię turystyczną, obsługiwaną zabytkowym tramwajem.

"Dziewiątka" i "dziewiętnastka" będą przemierzały Ratajczaka

Efektem budowy tramwaju będzie całkowita metamorfoza ulicy Ratajczaka. Znikną z niej elementy tymczasowej organizacji ruchu. Zmniejszy się także liczba miejsc postojowych, które w sezonie letnim, podobnie jak na prostopadłej ulicy Kantaka, będą służyły jako miejsce dla ogródków gastronomicznych.

Przebudowie ulegnie węzeł przesiadkowy Wierzbięcice, gdzie zostaną dodane nowe platformy przystankowe na ulicy Wierzbięcice w sąsiedztwie kompleksu biurowców Nowy Rynek. Nowe przystanki pojawią się ponadto po obu stronach skrzyżowania ulic Ratajczaka i Św. Marcin oraz pomiędzy ulicami Ogrodową a Kościuszki. Będą je obsługiwały istniejące już linie tramwajowe.

- Na ulicy Ratajczaka są planowane dwie linie tramwajowe: nr 9 i nr 19. Obecny układ sieci tramwajowej (wprowadzony w połowie grudnia 2023 r.) przewiduje już obsługę tej trasy - przekazał Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Tramwaj wzdłuż ulicy Ratajczaka stanowi część II etapu Projektu Centrum, którego celem była gruntowna modernizacją centrum stolicy Wielkopolski. Mimo, że program ten był częścią poprzedniej perspektywy unijnej, miasto dostało zgodę na dokończenie projektu w obecnej perspektywie.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Bitwa o pałac w Sapowicach koło Poznania. Komu zależy na spr...

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski