Pieszy bez odblasków dostanie mandat?

Paulina Jęczmionka
Dziś odblaski obowiązkowo muszą nosić tylko dzieci do 15. roku życia. Posłowie chcą zmienić przepis.
Dziś odblaski obowiązkowo muszą nosić tylko dzieci do 15. roku życia. Posłowie chcą zmienić przepis. Piotr Krzyżanowski
Nie tylko dzieci, ale wszyscy piesi poruszający się poboczem drogi powinni nosić po zmroku odblaski - uważają posłowie. Dziś Senat zajmie się projektem ustawy, który wprowadza taki nakaz. Za brak odblasków może grozić nawet mandat.

Piesi to druga (po kierowcach i pasażerach samochodów osobowych) najliczniejsza grupa ofiar wypadków. W ubiegłym roku na polskich drogach zginęło 1157 pieszych (ok. 30 proc. wszystkich zabitych na drogach), a 9694 zostało rannych. W samej Wielkopolsce zginęło 79 pieszych, a 573 osoby doznały obrażeń ciała.

Czytaj również: Poznań: Miasto chce, żebyśmy chodzili piechotą

Choć do największej liczby wypadków dochodzi na przejściach dla pieszych, to ludzie giną także na poboczach dróg. W 2012 r. w całej Polsce doszło do 109 takich zdarzeń, śmierć poniosło 18 osób, a 123 zostały ranne. Z raportu za 2012 r. Komendy Głównej Policji wynika, że choć ogółem więcej wypadków zdarza się w miejscowościach, to więcej osób ginie na drogach poza nimi.

- Statystyki potwierdzają, że do wielu potrąceń pieszych dochodzi poza obszarem zabudowanym, gdzie nie ma wydzielonych chodników - przyznaje podinsp. Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji. - Policja organizowała wiele akcji, podczas których rozdawała elementy odblaskowe. One w takich miejscach są bardzo istotne.

Do odblasków policja, a także wiele organizacji i stowarzyszeń, zachęca nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Tyle, że ci ostatni wcale nie muszą ich nosić. Kodeks ruchu drogowego taki obowiązek nakłada tylko na dzieci do 15. roku życia.

- Czym różni się taki pieszy od tego, który ma więcej lat? - pyta Krystyna Łybacka, posłanka SLD, która jest pomysłodawczynią zmiany prawa. - Kierowca, który choć raz jechał po zmroku w jesienny dzień drogą bez chodnika i mijał ubranego w ciemne kolory pieszego, wie, jak trudno go zauważyć, a tym bardziej - w ostatniej chwili wyminąć.

W 2012 r. doszło do 109 wypadków z udziałem pieszego idącego poboczem drogi

Dlatego posłanka proponuje, by wprowadzić nakaz noszenia elementów odblaskowych przez wszystkich pieszych (niezależnie od wieku), którzy po zmierzchu poruszają się po drodze w terenie niezabudowanym. Pomysł spodobał się też innym posłom. W połowie czerwca Sejm przyjął projekt. - Śledzimy prace nad nim i czekamy na ostateczne przyjęcie - mówi Andrzej Borowiak. - Oby tylko piesi się stosowali się do przepisu.

A jeśli przepis wejdzie w życie, to policjanci będą mogli dać pieszemu zarówno pouczenie, jak i mandat. Ale funkcjonariusze już zapowiedzieli, że w pierwszym roku karać nie będą. Postawią na edukowanie. Prawdopodobnie czeka ich jednak ciężki orzech do zgryzienia, bo nowy przepis ma wielu przeciwników. Nawet wśród kierowców.

- Oczywiście, że pieszy po zmroku jest lepiej widoczny z odblaskiem. Ale jeszcze lepiej widać go np. z migającym światełkiem na głowie lub migającą kamizelką - mówi Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców. - A najbezpieczniej byłoby, gdyby jeszcze nosił kask. Tyle, że tworząc kolejne nakazy, możemy dojść do absurdu. Zamiast nakładać na obywateli kolejne obowiązki, proponowałbym po prostu ulepszać drogi i budować chodniki.

Pomysł krytykują też stowarzyszenia rowerzystów. Powołując się na policyjne statystyki, wskazują m.in. że wypadki z udziałem pieszych idących poboczem to tylko kilka procent ogółu zdarzeń drogowych.

Polecamy także: Piesi giną przez nieostrożność. Naucz się bezpiecznych zachowań

- Jeszcze mniej procent to wypadki z winy nieoświetlonego pieszego - mówi Cezary Brudka z Sekcji Rowerzystów Miejskich w Poznaniu. - Nakaz odblasków przenosi odpowiedzialność z kierowców na pieszych.
Takie twierdzenia nie podobają się policjantom z drogówki. Marek Konkolewski z Komendy Głównej tłumaczy, że po zmroku pieszy idący poboczem widoczny jest w światłach samochodu z odległości ok. 20-40 m.

Przeczytaj: Wypadek w Bugaju: Maksymalna kara więzienia dla Przemysława B.

- Jeśli samochód w obszarze niezabudowanym jedzie z prędkością 70 km/h, po zauważeniu pieszego kierowca ma tylko 1-2 sekundy na manewr - mówi Konkolewski. - A pieszego z odblaskiem widzi już z ok. 150 m. To najmądrzejsze rozwiązanie. Tyle, że wielu - zwłaszcza starszych - Polaków tego nie rozumie. Niektórzy myślą, że skoro widzą światła auta, to i kierowca widzi ich.

Tematem obowiązkowych odblasków zajmie się dziś Senat. Jeśli przegłosuje projekt, trafi on do podpisu prezydenta.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

31 węzłowy Burke

Oczywiście że masz rację. Ale jeśli się kupuje sukieneczki, alkohole, kosmetyczki...to nie ma na oddzielenie ruchu pieszych od ruchu samochodów. Pozdro.31

K
Kolejne skur....wo.

A może by tak ograniczyć prędkość. To jest prawdziwa przyczyna tego, że w Polsce strach wyjść z domu. Ale posłowie nie chodzą pieszo, tylko jeżdżą, i to jeżdżą szybko. W nowym prawie chodzi o to, by winę za wypadek zrzucić na pieszego. Już teraz policja zbyt często woli uznać pieszego winnym wypadku. Szczególnie wtedy, kiedy pieszy zginął. Nie żyje, to się nie obroni.

31 węzłowy Burke

Jeśli pozwolisz to poszerzę Twoją listę : drony uzbrojone w rakiety patrolują sytuację pod czujnym okiem kaznodziei Borowiaka. I : przekroczyłeś 30 km/godz , przycisk i rakieta niweluje złoczyńcę. Oczywiście to samo dotyczy pieszych na przejściu i poza nim. A za brak Elementu Odblaskowego oczywiście 5 lat na Kołymie. Ale : sytuacja w której piesi są zmuszeni do poruszania się po jezdni to sytuacje wręcz zbrodnicza . I za to nikt nie odpowiada ...31

31 węzłowy Burke

Panie Borowiak ! Jak Pan słusznie ( o dziwo) zauważył to brak chodników czy oddzielonych pasów dla pieszych jest przyczyną tych nieszczęść . A co Pan zrobił aby ten stan zmienić ? Pytanie oczywiście retoryczne bo NIC poza straszeniem mandatami. Poruta, Panie kaznodziejo i to kolejny raz . Sugeruję Panu aby na rok chociaż zszedł na tzw. dół i zobaczył jak wygląda praca szeregowego policjanta. 31

Z
Zuzanna

W ramach równego traktowania, proponuję: za przekroczenia prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym obligatoryjna konfiskata samochodu, a w przypadku posłów utrata mandatu poselskiego, podobnie za jazdę po pijanemu przy 2 promilach, za niezachowanie odstępu przy wyprzedzaniu rowerzysty 1000 zł, za wykroczenia na przejściach dla pieszych odebranie prawa jazdy na 3 miesiące ...

Niestety większość posłów i senatorów to durnie i łajdacy, z każdą kadencją większe.

Z
Zuzanna

W ramach równego traktowania, proponuję: za przekroczenia prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym obligatoryjna konfiskata samochodu, a w przypadku posłów utrata mandatu poselskiego, podobnie za jazdę po pijanemu przy 2 promilach, za niezachowanie odstępu przy wyprzedzaniu rowerzysty 1000 zł, za wykroczenia na przejściach dla pieszych odebranie prawa jazdy na 3 miesiące ...

Niestety większość posłów i senatorów to durnie i łajdacy, z każdą kadencją większe.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3