Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP: Kolej jest gotowa na przyjście zimy. Ma sprzęt do odśnieżania torów i monitorują szlaki

Grzegorz Okoński
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Arkadiusz Dembinski
PKP zapewniają, że są przygotowane do nadejścia zimy: mają całodobowe wsparcie podróżnych i monitoring sytuacji na sieci kolejowej, rezerwę wagonową PKP Intercity, zabezpieczony sprzęt do odśnieżania torów i zespoły szybkiego reagowania.

Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że w całym kraju rozlokowano specjalistyczny sprzęt, gotowy do usuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki - czyli o 19 maszyn więcej niż rok temu. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 samochodów ciężarowych.

- W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania – mówi Mirosław Siemieniec.

Według komunikatu PKP, za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano 66 pociągów pogotowia sieciowego.

Zarządca infrastruktury dba o utrzymanie prawie 5 mln m2 peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ok. 700 boisk do piłki nożnej. W przypadku nieodśnieżonego peronu informację można zgłosić telefonicznie - numery telefonów są podane na stronie: www.plk-sa.pl/sytuacja-zimowa/

PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów. Ponadto na sześciu głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych.

Ważnym punktem w zimowym zabezpieczeniu jest działające przez siedem dni w tygodniu i 24 godziny na dobę Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.

Mirosław Siemieniec zapewnia, że w okresie zimowym około 300 dworców nie będzie zamykanych na nocne przerwy techniczne. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

POLECAMY:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski