Dofinansowanie od PKP PLK otrzyma powiat poznański, który poprzez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu będzie realizował inwestycję w Kobylnicy.
Tunel powstanie na ulicy Swarzędzkiej w Kobylnicy, która jest drogą powiatową. Codziennie przejeżdża nią średnio 12,5 tys. pojazdów. Są to głównie samochody osobowe, którymi mieszkańcy aglomeracji dojeżdżają do pracy w Poznaniu i Swarzędzu.
Duże natężenie ruchu jest również na trasie kolejowej Poznań – Gniezno. Jeżdżą tędy pociągi pasażerskie i towarowe. To sprawia, że rogatki często są zamknięte. A wtedy korkuje się nie tylko ulica Swarzędzka w Kobylnicy, ale również droga wojewódzka z Poznania w kierunku Pobiedzisk. Dzieje się tak, gdy korek kończy się w obrębie skrzyżowania i czekające samochody blokują przejazd pozostałym pojazdom.
– Tunel w Kobylnicy, to jeden z wielu obiektów, które powstają w ramach projektu z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje te, z wykorzystaniem środków unijnych, stworzą bezpieczniejszych i sprawniejszy system komunikacji – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.
Zobacz też: PKP PLK dostosuje część stacji kolejowych do potrzeb osób niepełnosprawnych
Jak podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański zadanie to znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników skrzyżowania drogi powiatowej z trasą kolejową.
– Uwzględni potrzeby zarówno kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych. Wpłynie też na czas przejazdu w kierunku Poznania, Swarzędza oraz Pobiedzisk – wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta poznański.
Tunel w Kobylnicy: koszt inwestycji
Koszt budowy samego tunelu szacowany jest na ponad 20 mln zł, ale na tym nie koniec. Aby sprawnie funkcjonował, przebudowane muszą zostać również okoliczne drogi, w tym skrzyżowanie ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką nr 194. Zgodnie z opracowaną koncepcją, powstanie tam rondo. Szacuje się, że inwestycja pochłonie łącznie około 40 mln zł.
Inwestycje sfinansować mają: powiat poznański, samorząd województwa wielkopolskiego, gmina Swarzędz oraz PKP PLK.
Zgodnie z podpisaną 10 lutego 2020 roku umową PKP PLK dołoży do budowy tunelu prawie 20,5 mln zł.
Ale jak zaznacza starosta poznański, to niejedyna tego typu inwestycja w regionie, która poprawi bezpieczeństwo kierowców, pieszych i podróżujących koleją.
– Wspólnie z gminą Komorniki i Poznaniem realizujemy węzeł Grunwaldzka w Plewiskach, trwa też budowa tunelu w Kostrzynie, gdzie powiat dołożył 9 milionów złotych. Łącznie koszty tych zadań, które prowadzimy wspólnie z samorządami i przy wsparciu unijnym szacujemy na 150 milionów złotych. Udział PKP to 35 milionów złotych – wylicza Jan Grabkowski.
Teraz Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze samochody powinny pojechać nowym tunelem oraz przebudowanymi drogami w 2023 roku.
Sprawdź też:
- Oszuści i naciągacze poszukiwani przez wielkopolską policję. Rozpoznajesz ich?
- Sto najpopularniejszych nazwisk w Polsce [LISTA]
- 12 zawodów mężczyzn, które najbardziej odstraszają kobiety
- Zaginęli w Wielkopolsce. Widziałeś kogoś z nich?
- Ranking PERSPEKTYWY 2020: Oto najlepsze licea w Poznaniu
- Nauczyciel płakał, jak poprawiał [ZDJĘCIA Z KLASÓWEK]

Lucyna Nenow - wizyta prezydenta Dudy w Jaworznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?