Poznań: 20. urodziny trasy PST: Wielka parada tramwajów i pyszny tort [ZDJĘCIA]

SZKI, JL
Wielka parada tramwajów na urodziny PST Grzegorz Dembiński
MPK Poznań świętuje w niedzielę jubileusz 20-lecia trasy PST. Uroczystości rozpoczęła wielka parada taboru tramwajowego. Potem poznaniacy mogli skosztować pysznego tortu.

Uroczysta parada taboru tramwajowego wystartowała z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego o godz. 13. Po dotarciu do zajezdni Głogowska goście mogli skosztować malinowego tortu. Zaplanowano też występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK, a w Muzeum Komunikacji można zobaczyć okolicznościową wystawę. O godz. 14 rozpoczęła się komunikacyjna gra miejska dla uczestników parady.

– W latach 70. w Politechnice Poznańskiej wymyślono, że Poznań musi mieć komunikację z prawdziwego zdarzenia. Powstało pasmo północne, a więc Winogrady i Piątkowo. Czeka Morasko, a może i kawałek dalej. Powstała trasa, z której dzisiaj można być dumnym – powiedział Andrzej Wituski, były prezydent Poznania, który zapoczątkował projekt budowy PST.

Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nie powstałaby, gdyby nie rządowa dotacja i decyzje prof. Hanny Suchockiej. Ówczesna premier również świętowała z poznaniakami urodziny PST. – Cieszę się, że przed laty udało się przekonać radę ministrów, aby do Poznania spłynęły pieniądze, które pozwoliły zrealizować ten projekt. Wiem, jak bardzo „Pestka” jest ukochana przez poznaniaków – wspominała H. Suchocka.

Pierwsze tramwaje na trasę os. Sobieskiego – most Teatralny wyjechały 30 stycznia 1997 roku. Były to bimby linii nr 14, a poznaniacy mogli podróżować nimi za darmo. Teraz na swój tramwaj z niecierpliwością czekają mieszkańcy Naramowic.

– Mam nadzieję, że za 20-30 lat wraz z Maciejem Wudarskim będziemy zaproszeni na jubileusz tramwaju właśnie na Naramowice. Przy tej okazji życzę tego mieszkańcom i Poznaniowi – powiedział prezydent Jacek Jaśkowiak.

Przypomnijmy, że budowa PST trwała prawie 17 lat. Na całej trasie łączącej Piątkowo z centrum miasta powstało 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada o długości 700 metrów, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 kilometrów torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

Po 16 latach Pestkę wydłużono do Dworca Zachodniego PKP i ul. Głogowskiej.

POLECAMY TEŻ:

Zdjęcia z budowy trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Ta budowa trwała dłużej niż remont Kaponiery! Śmiano się, że...

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
poznaniak

nasze MPK jest dobre,Pan Tulibacki jest fachowcem i tak trzymać!

f
frajer

odejdą na zasłużoną emeryturę niebawem, więc grzeją się w blasku "starego " niestety przedsięwzięcia. Co widać i słychać. Potrzeba dalszego rozwijania PST w stronę Lubonia a może także Naramowic i myśleć kategoriami metra dojeżdżającego na peryferie aglomeracji. Wizję dr. Nowaka muszą wziąć w swoje ręce młodzi bo ta ekipa już tetryczeje!!!

Dodaj ogłoszenie