Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: 20. urodziny trasy PST: Wielka parada tramwajów i pyszny tort [ZDJĘCIA]

SZKI, JL
Wielka parada tramwajów na urodziny PST
Wielka parada tramwajów na urodziny PST Grzegorz Dembiński
MPK Poznań świętuje w niedzielę jubileusz 20-lecia trasy PST. Uroczystości rozpoczęła wielka parada taboru tramwajowego. Potem poznaniacy mogli skosztować pysznego tortu.

Uroczysta parada taboru tramwajowego wystartowała z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego o godz. 13. Po dotarciu do zajezdni Głogowska goście mogli skosztować malinowego tortu. Zaplanowano też występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK, a w Muzeum Komunikacji można zobaczyć okolicznościową wystawę. O godz. 14 rozpoczęła się komunikacyjna gra miejska dla uczestników parady.

– W latach 70. w Politechnice Poznańskiej wymyślono, że Poznań musi mieć komunikację z prawdziwego zdarzenia. Powstało pasmo północne, a więc Winogrady i Piątkowo. Czeka Morasko, a może i kawałek dalej. Powstała trasa, z której dzisiaj można być dumnym – powiedział Andrzej Wituski, były prezydent Poznania, który zapoczątkował projekt budowy PST.

Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nie powstałaby, gdyby nie rządowa dotacja i decyzje prof. Hanny Suchockiej. Ówczesna premier również świętowała z poznaniakami urodziny PST. – Cieszę się, że przed laty udało się przekonać radę ministrów, aby do Poznania spłynęły pieniądze, które pozwoliły zrealizować ten projekt. Wiem, jak bardzo „Pestka” jest ukochana przez poznaniaków – wspominała H. Suchocka.

Pierwsze tramwaje na trasę os. Sobieskiego – most Teatralny wyjechały 30 stycznia 1997 roku. Były to bimby linii nr 14, a poznaniacy mogli podróżować nimi za darmo. Teraz na swój tramwaj z niecierpliwością czekają mieszkańcy Naramowic.

– Mam nadzieję, że za 20-30 lat wraz z Maciejem Wudarskim będziemy zaproszeni na jubileusz tramwaju właśnie na Naramowice. Przy tej okazji życzę tego mieszkańcom i Poznaniowi – powiedział prezydent Jacek Jaśkowiak.

Przypomnijmy, że budowa PST trwała prawie 17 lat. Na całej trasie łączącej Piątkowo z centrum miasta powstało 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada o długości 700 metrów, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 kilometrów torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

Po 16 latach Pestkę wydłużono do Dworca Zachodniego PKP i ul. Głogowskiej.

POLECAMY TEŻ:

Zdjęcia z budowy trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Taki widok przez lata mieli mieszkańcy Poznania. Czy można im się dziwić, że nie mieli już nadziei, że kiedykolwiek pojedzie tędy tramwaj?

Ta budowa trwała dłużej niż remont Kaponiery! Śmiano się, że...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski