Poznań: Muzeum Motoryzacji ma być jak Centrum Nauki Kopernik

Elżbieta Podolska
Trwają rozmowy władz Poznania i  przedstawicieli Automobilklubu Wielkopolski na temat nowej siedziby dla Muzeum Motoryzacji
Trwają rozmowy władz Poznania i przedstawicieli Automobilklubu Wielkopolski na temat nowej siedziby dla Muzeum Motoryzacji Fot. Waldemar Wylegalski
Trwają rozmowy władz Poznania i przedstawicieli Automobilklubu Wielkopolski na temat nowej siedziby dla Muzeum Motoryzacji. Jest szansa, że za dwa-trzy lata powstanie w Poznaniu nowoczesna, interaktywna, multimedialna placówka, która będzie prezentować nie tylko zabytkowe samochody, ale także rozwój motoryzacji na przestrzeni dziesięcioleci.

Trwają rozmowy władz miasta i przedstawicieli Automobilklubu Wielkopolski na temat nowej siedziby dla Muzeum Motoryzacji. Jest szansa, że za dwa-trzy lata powstanie w Poznaniu nowoczesna, interaktywna, multimedialna placówka, która będzie prezentować nie tylko zabytkowe samochody, ale także rozwój motoryzacji na przestrzeni dziesięcioleci.

- Przez kilkanaście lat muzeum miało swoją siedzibę pod Rondem Kaponiera. Teraz ze względu na planowaną przebudowę musieliśmy się stamtąd wyprowadzić - mówi Stanisław Keck, wiceprezes Automobilklubu Wielkopolski. - Mamy jednak nadzieję, że uda się znaleźć, a w zasadzie wybudować nową siedzibę, która będzie nie tylko muzeum, ale też i jak Centrum Nauki Kopernika, nowoczesną placówką, która przyciągać będzie tłumy.

Wcześniej Automobilklub Wielkopolski szukał siedziby dla muzeum m.in. w starych halach fabrycznych czy pomieszczeniach Politechniki Poznańskiej na Wildzie. Obecnie plan jest taki, żeby pozyskać od miasta działkę i to w centrum, a następnie zdobyć dotację unijną i wybudować gmach, gdzie stale będzie eksponowanych ok. 100-120 samochodów (w kolekcjach członków AW znajduje się ich ponad 300).

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

- Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tego celu - mówi wiceprezes AW Stanisław Keck. - Rozmowy trwają i to w poszerzonym gronie i mamy nadzieję, że uda nam się dojść do porozumienia.

Na razie trudno mówić o projekcie, bowiem najprawdopodobniej zostanie rozpisany konkurs wśród architektów, a także kosztach inwestycji. Te wszystkie przygotowania jeszcze przez rozmawiającymi stronami.

- Zaproponowano Automobilklubowi Wielkopolski siedem lokalizacji - mówi Maciej Milewicz z Urzędu Miasta. - Zainteresowały ich dwie. Na razie nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach zostaną przekazane. Rozmowy trwają i kolejne są planowane.

Automobilklub bardzo liczy na społeczne poparcie tej inicjatywy, bowiem malutkie muzeum pod Rondem cieszyło się wielką popularnością.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pablo
Ciekawy pomysł. Podoba mi się. Będzie można urwać jakąś klamkę, zbić lusterko, szybę. Rozbić jakieś autko.
m
ms
- Muzeum Policji – chyba najmłodsze, mało znane

- świetna kolekcja ciągników i maszyn rolniczych w Szreniawie

- zabytkowe tramwaje i autobusy z kolekcji MPK

- samoloty w Krzesinach

- prywatne zbiory i kolekcje przyzakładowe ….

Zbierając choć część tych zbiorów w jedno, być może ‘nie przykryjemy Sinsheim czapką’, ale możemy już z nim konkurować. Byłby to piękny początek, świetny punk wyjścia dla rozwoju „Poznańskiego Muzeum Techniki” czy „Poznańskiego Muzeum Transportu ” ….. Sam pomysł nie jest nowy. Czytałem o tym w zeszłorocznym wywiadzie z panem Stanisławem Keckiem (h******e*********/news-news-23457-Poznan_moze_miec_wielkie_muzeum_transportu). Niestety, z tego co teraz czytam, pomysł upadł. A wielka szkoda.

Jeszcze jedno zaczerpnąłbym z tego wywiadu. Lokalizację. Pan Keck wspomina o tzw. wachlarzu, czyli hala parowozowni w pobliżu Wolnych Torów, od strony ul. Hetmańskiej. Piękny, majestatyczny i zabytkowy budynek. Wprost wymarzony do eksponowania lokomotyw i innych wielkogabarytowych eksponatów. Z galeriami, aby móc zobaczyć wszystko z góry :) A dookoła tego budować nowe hale wystawiennicze, lub co byłoby fajniejsze zaadoptować do tego stare budynki PKP !

Pieniądze. Skąd na to brać ? Na pewno nie z zerowych lub prawie zerowych budżetów poszczególnych muzeów. Tutaj musi przystąpić do działania miasto. Myślę, że koszty takiego przedsięwzięcia będą niższe niż budowa zamku na wzgórzu Przemysława i ponoszenie wieży zamku cesarskiego, nie wspominając o stadionie miejskim. Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś z Polski czy Europy przyjechał specjalnie do Poznania obejrzeć najnowszy zamek w Polsce, czy na wielki stadion ( oczywiście poza przypadkami, gdy gra jego drużyna ). A wielkie muzeum techniki, z unikatami na skalę światową, byłoby takim magnesem !!

Mamy skarb, ale nie robiąc nic, możemy to stracić ….
m
ms
Jest w Niemczech takie niewielkie miasto Sinsheim. Do roku 1981 nieciekawe, nudne, bez zabytków i perspektyw rozwoju. Z zerowym ruchem turystycznym. W roku 1981 w tej mieścinie powstaje Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM. Pomysł na muzeum był taki, że wystawia się sprzęt kilku czy kilkunastu prywatnych kolekcjonerów: sprzęt wojenny i wojskowy, zabytkowe samochody, samoloty, lokomotywy, sprzęt rolniczy – wszystko związane z techniką. Pomysł bardzo szybko zachwycił i już w ciągu kilku lat Auto & Technik MUSEUM było znane na całym świecie…

Muzeum z roku na rok się rozrasta, budując także własną kolekcję. Dwie wielkie hale ( jedna głównie ze sprzętem wojennym, druga poświęcona motoryzacji ), wystawy plenerowe z takimi unikatami jak samoloty Concorde czy jego radziecki odpowiednik Tu-144 – ściągają turystów z całego świata. I zazwyczaj nie są to wizyty ‘przy okazji’, ale Auto & Technik MUSEUM jest głównym celem podróży.

Ale najważniejsze w tym, że wraz z rozwojem muzeum ożyło całe miasteczko. Usługi hotelowe, restauracje, rozrywka. Miasteczko, a właściwie w tej chwili już miasto, żyje w dużej mierze z ruchu turystycznego wygenerowanego przez Auto & Technik MUSEUM.

Po co o tym piszę ? Czytam o problemach lokalowych Muzeum Motoryzacji. Być może przesadzam, ale wydaje mi się, że jeśli przez kilka lat nie udało się załatwić lokalu dla tego muzeum, teraz po zamknięciu placówki pod Kaponierą, szanse na to drastycznie zmalały. A wielka szkoda, bo ludzie uwielbiają stare auta. Przykładem może być zeszłoroczny MotorShow. Pawilon w klasykami wystawionymi przez Muzeum Motoryzacji był o wiele bardziej oblegany, niż wystawiane nowości rynku motoryzacyjnego !Prócz ogromnego zbioru ( 300 zabytkowych aut !! ) z Muzeum Motoryzacji, mamy w Poznaniu:

- Muzeum Broni Pancernej – jedna z większych i najciekawsza w Polsce kolekcja czołgów, samochodów pancernych

- Muzeum Uzbrojenia na Cytadeli – kolekcja pojazdów z takimi perełkami jak unikatowy, bardzo wczesny model T34

- Muzeum Policji – chyba najmłodsze, mało znane

- świetna kolekcja ciągników i maszyn rolniczych w Szreniawie

- zabytkowe tramwaje i autobusy z kolekcji MPK
cdn ....
p
poznaniok
Świetnym miejscem na muzeum motoryzacji jest budowany ZAMEK PRZEMYSŁA.To wreszcie pomysł jak ustrojstwo wykorzystać z korzyścią dla zabytku i całej rzeszy miłośników historii.Frekfencja zwiedzających murowana i wreszcie uzasadnienie poco to wybudowano.Pieniądz nie zmarnuje się.
E
Eukaliptusik
Był taki ciekawy pomysł, zeby zbudowac Park Historii Ziemi- chyba na Morasku. Czy ten projekt zostanie wdrożony? To by było coś, co mogłoby przyciągnąć turystów, wycieczki szkolne i rodziny z dziećmi. Edukacja poprzez zabawé :) W Grodzisku powstanie disnayland, a w Poznaniu? Moze warto przypomnieć o tym projekcie jego pomysłodawcom z UAM...
L
Lojza
TAk se można brawędzić bez końca.Picerzy.
V
VW
Niech VW zasponsoruje jak tak kocha Poznań
j
ja
A jak już kompletnie "zabiją" charakter i dusze tego miasta, i wszędzie będą adwokackie kantorki, banki i biura (ciekawe dla kogo - bo mieszkańcy się wyniosą) to zaczną piać na temat rewitalizacji kulturotwórczej tkanki miejskiej... bla, bla, bla...
a
abc
A przecież na Gajowej mogło powstać nowoczesne muzeum komunikacji miejskiej i obok muzeum motoryzacji - razem jako jeden kompleks. No ale cóż - będzie market :(
Dodaj ogłoszenie