Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańska Kolej Metropolitalna: Potrzebne są dwa mosty i dodatkowy tor

Robert Domżał
Trzeba zbudować dwa mostykolejowe przez Wartę, by  nie było  kolizji między ruchem dalekobieżnym a regionalnym
Trzeba zbudować dwa mostykolejowe przez Wartę, by nie było kolizji między ruchem dalekobieżnym a regionalnym Paweł Miecznik
Dwa mosty kolejowe oraz dodatkowy tor trzeba wybudować, by Poznańska Kolej Metropolitalna działała sprawnie. Jak szacują fachowcy, może to kosztować nawet 1,5 mld zł. Skąd je wziąć? Spółka Polskie Linie Kolejowe miała duży budżet, ale pieniądze przeznaczyła na inne inwestycje w kraju. O kolejne setki milionów złotych ma zabiegać Stowarzyszenie Metropolia Poznań w Ministerstwie Transportu.

Kolej metropolitalna ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach w promieniu do 50 km od Poznania.

O tym, że jest to projekt atrakcyjny, świadczy, że do Stowarzyszenia Metropolia przystąpiły wczoraj spółki PKP SA, Przewozy Regionalne, miasto Wągrowiec i gminy, przez które nie przebiega żadna linia kolejowa: Kleszczewo i Tarnowo Podgórne. Atrakcyjność kolei w Wielkopolsce wzrosła. Już dzisiaj można by uruchomić nowe połączenia do i z Wągrowca, ale wąskim gardłem jest odcinek między Poznaniem Wschód a Poznaniem Głównym. Bez wybudowania mostu kolejowego na Warcie i trzeciego toru, więcej pociągów niż teraz już nie sposób przepuścić. Kolejny most musi powstać na Starołęce. Obecnie pociągi przejeżdżają tam tylko jednym torem. Jak mówi dr Jeremi Rychlewski, autor opinii na temat konieczności modernizacji poznańskiej stacji, za małą przepustowość mają też odcinki wychodzące z Poznania Gł. w kierunku Jeżyc a także w stronę Dębiny i Starołęki. Pismo w sprawie pieniędzy wysłał do Ministerstwa Transportu Urząd Marszałkowski.

- W dyskusji o pieniądzach na modernizację poznańskiego węzła kolejowego mamy argumenty. Zakończona przebudowa linii Poznań - Wągrowiec. przyniosła zwiększenie liczby pasażerów. Poznań ma, jak mało które miasto w kraju, silnie rozwinięty obszar podmiejski. Nasze cele są spójne ze strategią europejską. Dlatego efekt naszych działań może być największy w kraju - tłumaczy Ryszard Grobelny prezydent Poznania.

Jak dodaje wicemarszałek wielkopolski Wojciech Jankowiak rozmowy o pozyskaniu pieniędzy prowadzono już z poprzednim ministrem transportu. Zmiany spowodowały, że negocjacje trzeba rozpocząć od nowa. Na razie Metropolia dostała 2 mln zł na przygotowanie planu budowy kolei metropolitalnej. Ostatnie jego elementy mają być gotowe w marcu 2016 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski