Pod nazwą Wartostrada kryje się układ odcinków dla rowerzystów i dla pieszych, biegnących wzdłuż rzeki Warta, zapewniających jednak nie tylko możliwość przemieszczania się po obu stronach rzeki, ale także docierania rowerem i pieszo do innych rejonów centrum czy nawet rejonu Jeziora Maltańskiego. Ta wielka droga pieszo-rowerowa budowana jest etapami od 2011 roku i w sumie ma liczyć około 10 kilometrów długości.
Wartostrada to nie tylko droga dla rowerów
Wartostrada, prowadząc ruch wzdłuż Warty, umożliwia poznaniakom i gościom uprawianie sportów w sąsiedztwie rzeki, czyli na terenach atrakcyjnych przyrodniczo, a zarazem łatwo dostępnych z rejonów centrum, Rataj i Starołęki, św. Rocha, Zagórza i Berdychowa. Pozwala również na planowanie odpoczynku nad rzeką, spacery, jogging i na poznawanie kilku charakterystycznych miejsc miasta, takich jak np. Brama Poznania. Jest to zgodne z celem tej drogi, przyjętym w dokumencie „Koncepcja i optymalizacja poprowadzenia układu pieszo-rowerowego (dróg pieszych i rowerowych) Wartostrada w dolinie rzeki Warty, na terenie zalewowym i na wałach wraz z układem włączeń do komunikacji poprzecznej”.
Miasto zatem inwestuje nie tylko w budowę tej szerokiej asfaltowej drogi - wygodnej i bezpiecznej dla rowerzystów (a do tego, w niektórych miejscach z poboczem z tłucznia dla biegaczy), ale również zapewnia odpowiednią infrastrukturę w postaci ławek, koszy na śmieci, oświetlenia, toalet publicznych czy sieci monitoringu
W tym roku przeprowadzono już procedury odbiorowe nowych odcinków Wartostrady, budowanych w tym i w 2019 roku, a ujętych w zadanie pod nazwą „Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej w Poznaniu wraz z oświetleniem, monitoringiem wizyjnym oraz małą architekturą”. Te nowe odcinki prowadzą teraz ruch rowerowy od mostu Królowej Jadwigi do parku w Starym Korycie Warty, pomiędzy ulicami Czartoria i Chwalisze-wo oraz przy Bramie Poznania ICHOT. Co więcej, nie tylko ich budowę objęło wspomniane zadanie, ale również modernizację wcześniej zbudowanych części Wartostrady. Tym samym rozwinięto na tych ostatnich monitoring, oświetlenie i postawiono elementy małej architektury.
Sprawdź też:
Co ważne - i zgodne z postulatami rowerzystów - zbudowano również trzy parkingi rowerowe, ulokowane przy moście św. Rocha (od ul. Ewangelickiej), moście Chrobrego (od ul. Czartoria) oraz na dworcu PKP Garba-ry. Ten ostatni jest dwupoziomowy: może zmieścić dwa razy więcej rowerów niż standardowy parking o tej samej powierzchni.
Wracając na chwilę do odcinka między mostem Królowej Jadwigi a schodami i pochylnią na wysokości parku w Starym Korycie Warty - jest on kolejnym przykładem dobrej organizacji pracy przy budowie.
- Tutaj nieutwardzoną ścieżkę zastąpiło ok. 1,3 km wygodnej trasy dla pieszych i rowerzystów. Budowa nowego odcinka przebiegała bardzo sprawnie, choć prace przypadły na jesień i zimę - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Nowy odcinek jest - oczywiście - tak jak wszystkie pozostałe oświetlony, monitorowany, a także wyposażony w tzw. małą architekturę, czyli ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.
Warto wiedzieć, że na powstałych do początku 2020 roku fragmentach drogi dla rowerzystów i pieszych uruchomione zostały urządzenia do zliczania rowerów. Jedno z nich stanęło na odcinku po wschodniej stronie rzeki, pomiędzy mostem Przemysła I i mostem Królowej Jadwigi, drugie - po stronie zachodniej, na odcinku między mostem św. Rocha a ul. Czartoria. Dołączyły one do dwóch wcześniejszych tego typu punktów w Poznaniu, ulokowanych na placu Wolności oraz na ulicy Grunwaldzkiej. Urządzenia te będą dostarczać dane, które pozwolą oszacować celowość realizacji kolejnych inwestycji związanych z rozbudową ścieżek pieszo-rowerowych.
Budowa kładki dla rowerzystów
Ostatnim realizowanym obecnie zadaniem jest budowa kładki dla rowerzystów, prowadzącej z mostu Bolesława Chrobrego. Dzięki niej rowerzyści jadący od strony ronda Śródka lub od strony Chwaliszewa będą mogli zjeżdżać na Wartostradę. Kładka usprawni komunikację rowerową w tym rejonie i zwiększy atrakcyjność nadwarciańskich terenów wypoczynkowych. Jednocześnie nowa kładka-łącznik nie będzie służyła wyłącznie rowerzystom...
- Z łącznika, zlokalizowanego po północnej stronie mostu, tuż przy wybudowanym przez nas niedawno zapleczu socjalnym przystani jachtowej, będą mogli skorzystać zarówno rowerzyści, jak i piesi. Będzie on znacznym ułatwieniem komunikacyjnym w tym rejonie - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Nowy obiekt pozwoli dostać się na Wartostradę z ulicy Estkowskiego na moście Chrobrego i skierować się w stronę Starego Portu, a następnie wjechać na istniejący już odcinek Wartostrady, który biegnie pod mostem do ul. Czartoria. Skorzystają też z niego piesi, bo przy wybudowanym w ubiegłym roku zapleczu przystani powstaną schody prowadzące do ul. Estkowskiego. Jak zapowiada ZDM, w tym roku wybudowana będzie podbudowa i położona nawierzchnia ścieżki rowerowej, chodników oraz dojść do schodów na skarpie, do tego dojdzie oświetlenie, monitoring i odpowiednie oznakowanie.
Sprawdź też:
Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?