Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznański gigant idzie pod młotek? Koreański Hyundai przejmie udziały w Modertransie?

Karol Pomeranek
Karol Pomeranek
Poznańska spółka jest potentatem na rynku
Poznańska spółka jest potentatem na rynku Robert Woźniak
Jest wielce prawdopodobne, że zapowiadana od lat sprzedaż udziałów poznańskiego potentata zajmującego się produkcją, modernizacją, projektowaniem, regeneracją oraz serwisem pojazdów szynowych i autobusów, stanie się faktem.

Dzisiejszy Modertrans jest spółką-córką Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu utworzoną w 2005 roku z połączenia Wydziału Napraw Tramwajów MPK Poznań i Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach. Obecnie Modertrans jest spółką komunalną, 25% jej udziałów należy do Miasta, a 75% do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Potentat na rynku

Dziś ta poznańska spółka jest potentatem na rynku. Dostarcza tramwaje m.in. do Wrocławia, Łodzi czy Elbląga, a jej udział w polskim rynku sięga ok. 30%.

W swoim portfolio posiada m.in. model Moderus Gamma LF 05 AC, a więc pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Moderus Alfa to z kolei pojazd wysokopodłogowy, jednoczłonowy, jednokierunkowy, wyprodukowany na bazie tramwaju 105N/Na, a jego dostawy realizowane były nie tylko dla MPK Poznań, ale także dla Tramwajów Śląskich i Tramwajów Szczecińskich. Wśród produktów poznańskiej spółki znajduje się także niskopodłogowy, wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań Moderus Gamma LF 01 AC.

Flagowym produktem jest z kolei Moderus Beta – tramwaj trójczłonowy, przegubowy, częściowo-niskopodłogowy.

– Do tej pory dostarczyliśmy ponad 150 tramwajów z rodziny Beta. Gdańsk, Poznań, Elbląg, Bytom, Będzin, Szczecin – to miasta, w których pasażerów przewożą nasze Moderusy Beta

– podaje Modertrans.

Ważną gałęzią działalności tej spółki jest także produkcja wózków tramwajowych.

– Łącznie wykonaliśmy ich blisko 400 sztuk

– wylicza Modertrans.

W 2022 roku było od sprzedaży o krok

O planowanej sprzedaży udziałów w Modertransie głośno zrobiło się zwłaszcza w 2022 roku, kiedy to chrapkę na ich nabycie miała chińska spółka CRRC. Ale nie tylko ona.

– Chińska spółka CRRC, będąca największym podmiotem na świecie w tej branży, sama zwróciła się do magistratu z wolą nabycia udziałów w Modertransie. Miałoby to jej dać możliwość wejścia na rynek europejski. We wstępnych rozmowach ustalono, że Miasto zatrzymałoby część akcji. Wolę ewentualnego wejścia kapitałowego w spółkę wyraził także Polski Fundusz Rozwoju, francuski Alstom oraz hiszpański CAF, który kilka lat temu wykupił Solarisa. Środki uzyskane ze sprzedaży przedsiębiorstwa mogłyby zostać przeznaczone np. na budowę II etapu tramwaju na Naramowice

– informował wówczas poznański magistrat, a prezydent Jacek Jaśkowiak zapewniał, że w ostatnich latach w dużym stopniu Miasto stara się wzmacniać te spółki, w które Miasto jest zaangażowane kapitałowo.

Hyundai idealnym inwestorem?

Spekulacje na temat planowanej sprzedaży części udziałów w poznańskim Modertransie odżyły po zakończonej niedawno wizycie prezydenta Jacka Jaśkowiaka w Korei Południowej. W Changwon włodarz Poznania spotkał się tam z prezesem największego koreańskiego producenta pojazdów szynowych i czołgów Hyundai Rotem. Najprawdopodobniej więc obecnie ten inwestor wysuwa się na pierwszy plan w kwestii nabycia udziałów w poznańskim Modertransie.

Joanna Żabierek, rzecznik prasowy prezydenta Poznania i Urzędu Miasta potwierdza, że Miasto Poznań rozważa zaangażowanie kapitałowe w Modertrans silnego podmiotu na rynku produkcji tramwajów.

– Prezydent Jacek Jaśkowiak uważa, że pozwoliłby to spółce na istotne zwiększenie produkcji w Poznaniu i możliwość ekspansji na rynki zewnętrzne. W ciągu ostatnich lat wspólnymi działaniami Miasta i Modertransu udało się zwiększyć udział spółki w rynku polskim z 10 do 26%, ale dalszy rozwój i wejście na rynki zagraniczne możliwe jest tylko przy zaangażowaniu kapitałowym któregoś z dużych graczy na rynku tramwajów na świecie, a Hyundai Rotem niewątpliwie się do tego grona zalicza

– przekazała naszej redakcji.

Dwugłos w sprawie sprzedaży

Radny Michał Grześ, wiceprzewodniczący Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej i przewodniczący Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości – delikatnie powiedziawszy – pomysłem sprzedaży udziałów w Modertransie zachwycony nie jest.

– Modertrans to taki nasz Cegielski XXI wieku. Spółka znakomicie funkcjonuje, choć zaczynała niemal od zera. Jej planowana sprzedaż budzi mój duży niepokój. Jeśli Miasto straci tam większościowy udział, za chwilę będzie musiało kupować drogie tramwaje, bo inwestor będzie chciał odzyskać zainwestowane środki. Moim zdaniem sprzedaż majątku miejskiego jest największą głupotą, jaką może zrobić prezydent Jaśkowiak

– uważa radny PiS.

Radny Wojciech Kręglewski z Koalicji Obywatelskiej patrzy na planowaną sprzedaż zupełnie inaczej.

– Uważam, że to właściwy kierunek, absolutnie kibicuję temu przedsięwzięciu. Modertrans jest producentem tramwajów i nie świadczy zadań własnych gminy, więc nie jest pożądane, aby miasto w dalszym ciągu było właścicielem takiego podmiotu. Najwyższy czas uwolnić rynkowo to nasze poznańskie „dziecko”. Pozyskanie dlań potężnego, branżowego inwestora jest ze wszech miar oczekiwane. Tylko wtedy bowiem to przedsiębiorstwo będzie mogło jeszcze bardziej się rozwijać i zdobywać kolejne rynki, a Poznań zyska duże środki finansowe z tytułu sprzedaży udziałów, które – jak zapewnił nas prezydent Jaśkowiak – zainwestowane zostaną w transport publiczny i infrastrukturę drogową.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miejskie Historie - Trzcianka:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski