reklama

Premier Morawiecki: Buspasy dla samochodów. Zmienimy przepisy. Prezydent Sutryk: Popieramy!

m
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Po buspasach będzie można jeździć samochodami - zapowiedział dziś premier Mateusz Morawiecki. Rząd wprowadzi przepisy, które to umożliwią. - Wprowadzimy możliwość poruszania się buspasem, gdy w samochodzie znajdują się minimum cztery osoby - zapowiedział premier w sejmowym expose. - Buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty - podkreślił premier. Po tej deklaracji zdanie na temat buspasów nagle zmienił ich zagorzały zwolennik, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk,

To rozwiązanie, o którym przed kilkoma tygodniami w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl mówił prof. Piotr Kuna, od 30 lat zajmującym się chorobami płuc i alergiami, wieloletni dyrektor najlepszego szpitala w Polsce.

- W Stanach Zjednoczonych na autostradach są pasy tzw. carpool, którymi jeżdżą autobusy i samochody osobowe przewożące nie tylko kierowcę - tłumaczył profesor.
I krytykował ideę buspasów, po których mogą jeździć tylko pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. - To jest właściwie takie naśladownictwo. Bez żadnej głębszej analizy i przemyśleń. Jeżeli mamy infrastrukturę drogową, pięć pasów ruchu, to można jeden wydzielić. U nas jest tak, że na buspas zajęty zostaje jeden z trzech pasów ruchu, a jeszcze gorzej, jak z dwóch pasów zostaje jeden na autobus i jeden na wszystkie samochody. Wydawałoby się, że to poprawia transport. Ale trzeba liczyć nie to, jaki jest czas przejazdu autobusu, tylko ile osób dojedzie dzięki temu szybciej, a ile się spóźni. Często obserwuję, że w autobusie jedzie pięciu pasażerów, a w korku stoi 100 samochodów. Spójrzmy na całość: policzmy, ile czasu w sumie zyskali ludzie w autobusie, a ile stracili ci stojący w korku. I okazuje się, że buspasy to jest jedna wielka bzdura - przekonywał naukowiec.

Po tej deklaracji zdanie na temat buspasów nagle zmienił ich zagorzały zwolennik, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. - Mówiliśmy o tym od dawna - brakuje przepisów. Zapowiedź Mateusza Morawieckiego popieramy. Chcemy wpuścić na buspasy samochody, nawet od trzech osób - zadeklarował niespodziewanie Sutryk.
Przypomnijmy, że to właśnie Jacek Sutryk - mimo protestów kierowców - wyznaczył przed kilkoma miesiącami buspasy na ulicy Grabiszyńskiej i Podwalu. I choć rozwiązanie to krytykowała większość wrocławian, a rzeczywistość pokazała że jest kompletnie nieprzemyślane - ratusz rękami i nogami bronił się przed rezygnacją z buspasów w tym miejscu.

Przeczytaj

Jeszcze kilka godzin wcześniej stanowisko wrocławskiego ratusza było zgoła inne. Do zapowiedzi premiera z dużym dystansem odnosił się szef biura prasowego prezydenta Przemysław Gałecki. - Dopiero, gdy poznamy szczegóły zapowiedzianych przez premiera projektów, będziemy mogli się do nich odnieść. We Wrocławiu zdecydowana większość buspasów to wydzielone torowiska, po których mogą jeździć także autobusy. Nie wiemy jak w nowych przepisach będą traktowane takie korytarze ruchu. Inna rzecz to egzekwowanie zapowiedzianych w expose rozwiązań, ale popieramy każde, które poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. To jeden z priorytetów prezydenta Wrocławia - mówił Gałecki.

Jakie zmiany na drogach zapowiedział jeszcze premier Mateusz Morawiecki?
- pierwszeństwo pieszych jeszcze przed wejściem na przejście
- zaostrzenie polityki karania pijanych kierowców

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Materiał oryginalny: Premier Morawiecki: Buspasy dla samochodów. Zmienimy przepisy. Prezydent Sutryk: Popieramy! - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 329

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Proponuje zapewnic pierwszenstwo pieszemu jeszcze przed narodzeniem.

G
Gość
21 listopada, 8:56, Yeep:

Czy autobus komunikacji miejskiej który przewozi tylko kierowcę w danym momencie powinien również korzystać z BUS PASA tylko dlatego że jest to pojazd MPK ? Czy przepis będzie na tyle dopracowany uczciwy względem kierowców że wykluczy pojazd MPK z BUS PASA na dany moment będący bez pasażerów ??? hmm ciekawe ?

a zlotowiarz jadacy sam? a ja jadacy buspasem sam bo mam to w d... i mam kase na mandaty a za rok bedacy juz w usa wiec lejacy po calosci na pkt karne i ten kraj? :)

G
Gość
21 listopada, 21:37, gOŚĆ:

A TEN CYRK Z BUSPASAMI I ORGANIZACJĄ RUCHU NA jAGODNO ?????????????????????

Zostaje!!!!! to co zrobiono na Jagodnie to eksperyment spoleczny: polegajacy na tym ze testujemy jak bardzo mozna wam napluc w ryj pysk morde bez reakcji opluwanego

g
gOŚĆ

A TEN CYRK Z BUSPASAMI I ORGANIZACJĄ RUCHU NA jAGODNO ?????????????????????

M
M

USA jest ostatnim krajem z którego warto czerpać pomysły na komunikację publiczną. I z pewnością nie słynie z dobrej komunikacji zastępczej czy braku korków. I tyle jeśli chodzio o przemyślenia pana "profesora"

I to pomijając już fakt, że zupełnie inny jest rozkład miasta amerykańskiego a europejskiego czy inna jest dostępność terenu.

G
Gość

To rozumieć należy, że jak taksówka jedzie z mniejszą ilością osób to też nie może tam jechać.

s
sds
20 listopada, 14:22, moko:

Czyli prblem najpierw panowie politycy stworzyli... a teraz bohatersko go likwidują powoli. Bareja wiecznie żywy :)

We Wrocławiu,PRL-bis zaczął już budować niejaki Rafał d. Obecny jego następca jest utalentowanym kontynuatorem tego przedsięwzięcia.

w
wrocławianin
20 listopada, 9:56, Gość:

Większość Wrocławia popiera buspasy!

oraz ograniczenie ruchu samochodowego.

20 listopada, 18:37, Gość:

Popieramy my palący smieci w piecach.

No i jeszcze wiecznie pijana bezrobotna patola lub z ta z najniższą krajową. Marząca o posiadaniu samochodu, albo chociaż prawie jazdy. Potrafiąca co najwyżej jeździć na rowerku. Po chodniku.

B
Bolek

To jak to w końcu jest? Prezio, jest przeciw ( buspasom), a nawet za? Czy jest za (buspasami), a nawet przeciw?

z
zdziwiony

To, że akurat pan naukowiec widział taki autobus, gdzie było 5 osób, nie neguje idei buspasów.

A poza tym jaka to "większość Wrocławian" jest przeciwko buspasowi na Podwalu? Skąd te dane?

Y
Yeep

Czy autobus komunikacji miejskiej który przewozi tylko kierowcę w danym momencie powinien również korzystać z BUS PASA tylko dlatego że jest to pojazd MPK ? Czy przepis będzie na tyle dopracowany uczciwy względem kierowców że wykluczy pojazd MPK z BUS PASA na dany moment będący bez pasażerów ??? hmm ciekawe ?

O
Otua
20 listopada, 22:35, Racjonalista:

I kolejna bdura bez przeprowadzenia rzetelnej analizy - samochod z 4 osobami bedzie mogl jezdzic buspasem a juz z 3 osobami nie - jaki jest tu sens ? Zmusic ludzi do pakowania do prywatnych samochodow ludzi z ulicy ? Zalozmy, ze mieszkamy w zupelnie roznej czesci miasta w porownaniu z miejscem pracy i szkola do ktorej odwozimy dzieci - nie skorzystamy zatem z tego przywileju a w zamian przyczynimy sie walnie stojac w korkach do wzmoznonego smogu, nawet jesli w danej chwili buspas jest wolny nie bedzie nam mozna z niego skorzystac! To sie w koncu umowmy czy jestesmy roznowuprawnionymi obywatelami i meritum jest zmniejszenie smogu czy w imie pokretnej logiki pietnowanie ludzi za poruszanie sie osobowymi samochodami, ktore z definicji nie sa zbiorowymi srodkami lokomocji. Moze zatem zabronic jazdy samochodami i zamiast pozwolic wylacznie na korzystanie z srodkow komunikacji zbiorowej ? Osobiscie wole rownouprawnienie i celem rozladowania korkow wprowadzenie np. prawa poruszania sie w dni parzyste samochodow z parzystymi numerami rejestracyjnymi... To tylko przyklad rozwiazania, zacznijmy myslec i analizowac systemowo jakie sa skutki i zagozenia stojace za wdrazanymi rozwiazaniami zamiast traktowac spoleczenstwo jak poligon doswiadczalny a kierowcow jak kroliki laboratoryjne...

Ja zamówię 4 dmuchane lalki z obliczem Satyryka, Dupkiewicza, Bogdana i Barbary i będę z nimi POdrozowal, nikt się nie przyczep i xD

G
Gość

A jak policzyć kobietę w ciąży?

G
Gość

I jeszcze przydałoby się, aby piesi nie 'włazili' prosto pod nadjeżdżający pojazd, często nie dając oznak chęci przejścia, zachowują się jak na deptaku - i ...

Jeśli pieszy spojrzy przez moment na ruch na jezdni, każdy kierowca to widzi i uszanuje /chyba, że w stanie wskazującym.../ ale jak wchodzi z marszu - BO MU SIĘ NALEŻY PIERWSZEŃSTWO !!! - to różnie bywa.

R
Racjonalista

I kolejna bdura bez przeprowadzenia rzetelnej analizy - samochod z 4 osobami bedzie mogl jezdzic buspasem a juz z 3 osobami nie - jaki jest tu sens ? Zmusic ludzi do pakowania do prywatnych samochodow ludzi z ulicy ? Zalozmy, ze mieszkamy w zupelnie roznej czesci miasta w porownaniu z miejscem pracy i szkola do ktorej odwozimy dzieci - nie skorzystamy zatem z tego przywileju a w zamian przyczynimy sie walnie stojac w korkach do wzmoznonego smogu, nawet jesli w danej chwili buspas jest wolny nie bedzie nam mozna z niego skorzystac! To sie w koncu umowmy czy jestesmy roznowuprawnionymi obywatelami i meritum jest zmniejszenie smogu czy w imie pokretnej logiki pietnowanie ludzi za poruszanie sie osobowymi samochodami, ktore z definicji nie sa zbiorowymi srodkami lokomocji. Moze zatem zabronic jazdy samochodami i zamiast pozwolic wylacznie na korzystanie z srodkow komunikacji zbiorowej ? Osobiscie wole rownouprawnienie i celem rozladowania korkow wprowadzenie np. prawa poruszania sie w dni parzyste samochodow z parzystymi numerami rejestracyjnymi... To tylko przyklad rozwiazania, zacznijmy myslec i analizowac systemowo jakie sa skutki i zagozenia stojace za wdrazanymi rozwiazaniami zamiast traktowac spoleczenstwo jak poligon doswiadczalny a kierowcow jak kroliki laboratoryjne...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3