Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stoi w Poznaniu od 12 lat, a nadal zaskakuje. Kultowy "chlebak" nie ma sobie równych! Zobacz na zdjęciach, jak powstawał nowy budynek dworca

Katarzyna Kulik-Libuda
Katarzyna Kulik-Libuda
Budowa nowego obiektu związana była z organizacją w Poznaniu Euro 2012. Na dobre ruszyła w 2011 roku.
Budowa nowego obiektu związana była z organizacją w Poznaniu Euro 2012. Na dobre ruszyła w 2011 roku. Łukasz Gdak, Grzegorz Dembiński, Waldemar Wylegalski, Adam Jastrzębowski, Grzegorz Szkiłądź, Bartłomiej Wutke, Paweł Miecznik, Marek Zakrzewski
Nowy budynek dworca PKP w Poznaniu, potocznie nazywany "chlebakiem" oddano do użytku tuż przed Euro 2012. W ocenie mieszkańców, turystów i architektów pozostawia on wiele do życzenia. Wielu poznaniaków narzeka na jego niefunkcjonalność i wygląd. W galerii przypominamy, jak wyglądała budowa "chlebaka".

Tak powstawał nowy dworzec PKP w Poznaniu

Nowy budynek dworca PKP w Poznaniu został otwarty w 2012 roku.

Stary budynek dworca PKP w Poznaniu został zamknięty dla obsługi biletowej 25 października 2013 roku, w dniu otwarcia galerii handlowej Poznań City Center (obecnie Avenida) przy nowym dworcu.

W 2009 roku PKP S.A. podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation. Umowa otworzyła drogę do rozpoczęcia budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro. W założeniu miało ono objąć nowy budynek dworca kolejowego, parking na 1500 samochodów, dworzec autobusowy oraz centrum handlowo-usługowe (galerię handlową). Połączone miało zostać z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi oraz Poznańskim Szybkim Tramwajem, który obecnie posiada swój przystanek na ówczesnym peronie 7 dworca. Budowa nowego obiektu związana była z organizacją w Poznaniu Euro 2012. Budowa na dobre ruszyła w 2011 roku.

Tak powstawał nowy budynek dworca w Poznaniu. Zobacz zdjęcia:

Nowy dworzec został uroczyście otwarty 29 maja 2012 roku przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Budynek ma powierzchnię 7 tys. m².

Przy nowym budynku powstała galeria handlowa Poznań City Center, która w listopadzie 2016 roku zmieniła nazwę na Avenida.

Zobacz także: Tak wygląda w środku schron przeciwatomowy prezydenta Poznania. Kiedyś było w nim luksusowo

Krytyka poznańskiego "chlebaka"

Budynek dworca, nazywany przez poznaniaków "chlebakiem" jest przedmiotem silnej krytyki zarówno ze strony części pasażerów, jak i specjalistów, m.in. ze względu na chaotyczny układ hali głównej, niewielką liczbę kas, a także spore oddalenie od niektórych peronów. Początkowo krytyka dotyczyła również niewystarczającego skomunikowania dworca z przystankiem tramwajowym odległym o 100 m od wyjścia głównego. Do 2015 r. jedyna droga prowadziła przez centrum handlowe, wymagała trzykrotnego użycia schodów lub windy i była wielokrotnie dłuższa.

W lutym 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z przedsiębiorstwem Colas Rail umowę na budowę dodatkowego peronu oraz przedłużenie przejścia podziemnego do dworca PKS.

4 września 2022 roku zmieniono oznaczenia peronów – usunięto oznaczenia literowe, zastosowano jednolitą liczbową numerację od 1 do 11 w kierunku rosnącym od centrum handlowego do dworca zachodniego.

12 grudnia 2022 nowy 417-metrowy peron 1 został oddany do użytku.

Makabryła 2023 roku dla budynku poznańskiego dworca

Centrum handlowe Poznań City Center wraz z nowym dworcem kolejowym i PKS - Poznań Główny (wcześniej Zintegrowane Centrum Komunikacyjne) zajął I miejsce w konkursie Makabryła Roku 2013, antynagrody architektonicznej przyznawanej przez portal bryla.pl. W konkursie "Makabryła Roku 2013" oddano ponad 25 tysięcy głosów. Pierwsze, ale w tym przypadku najgorsze miejsce zajął Poznań City Center wraz z nowym dworcem kolejowym i PKS - Poznań Główny - zdobywając 6992 głosy.

Kolejne zmiany na dworcu w Poznaniu. Wyburzą stary budynek

W październiku 2023 roku PKP PLK ogłosiły przetarg na wykonawcę projektu przebudowy poznańskiego węzła kolejowego. Spółka zakłada, że cztery tory pojawią się od Poznania Głównego do Poznania Wschodu, Krzesin, Lubonia oraz Poznania Woli. Wykonawca projektu przebudowy poznańskiego węzła kolejowego będzie musiał trzymać się założeń, tj. m.in: powstania 4-torowego układu między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschód oraz Poznaniem Głównym w kierunku Poznania Wola oraz Starołęki i Mosiny. W miejscu poznańskiego dawnego dworca mają pojawić się perony. Zmieniona ma zostać także lokalizacja przystanku tramwajowego Dworzec Zachodni PST. Ma on zostać przeniesiony bliżej Mostu Dworcowego.

Tak powstawał poznański "chlebak". Zobacz zdjęcia:

Stary budynek dworca został zamknięty dla obsługi biletowej 25 października 2013 roku, w dniu otwarcia galerii handlowej Poznań City Center przy nowym dworcu.Zobacz zdjęcia starego dworca PKP sprzed lat ----->

Tak kiedyś wyglądał dworzec Poznań Główny. Został zamknięty ...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Turystyczna Wielkopolska - Pleszew i Jarocin:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski