Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S11 powstanie do 2025 roku? Pierwsze umowy na opracowania projektowe dwóch odcinków już podpisane

Redakcja
W ramach trasy S11 została już wybudowana zachodnia obwodnica Poznania.
W ramach trasy S11 została już wybudowana zachodnia obwodnica Poznania. Grzegorz Dembiński
Do 2025 roku może powstać cała trasa S11 w Wielkopolsce. W środę w poznańskiej siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowy na opracowania projektowe dwóch odcinków tej trasy.

– To bardzo istotny dzień, na który czekaliśmy wiele lat. Od teraz zacznie się konkretne projektowanie dwóch odcinków drogi S11 – nie ma wątpliwości Marek Napierała, dyrektor wielkopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa za cztery lata

W środę przedstawiciele GDDKiA podpisali z dwoma firmami umowy na wykonanie opracowań projektowych dla dwóch odcinków trasy S11 w Wielkopolsce. W grę wchodzi 50-kilometrowa trasa z Ujścia do Obornik oraz prawie 100-kilometrowa z Kórnika do Ostrowa Wielkopolskiego.

O trasie S11 i S5 czytaj też tutaj

W ramach umowy zwycięskie firmy mają przygotować opracowanie projektowe w skład którego wchodzi: studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, materiały konieczne do uzyskania decyzji środowiskowej oraz koncepcja programowa.

Zobacz również: Otwarto kolejny odcinek trasy S5

– W praktyce po zakończeniu tych prac będziemy mieli już zarys projektu budowlanego, co pozwoli nam oszacować koszty prac budowlanych – opowiada Marek Napierała dodając, że wykonawcy będą mieli nieco ponad 4 lata na przygotowanie opracowań projektowych. Te powinny być więc gotowe w pierwszej połowie 2022 roku.

Co jeszcze buduje się w Wielkopolsce?

– Nie będzie problemu, żeby dotrzymać ten termin – zapewnia Wojciech Mieszkowski, wiceprezes spółki JPL Project, która wykona dokumentację na odcinku Kórnik – Ostrów Wielkopolski. Z kolei na trasie z Ujścia do Obornik opracowaniem projektowym zajmie się spółka Trakt.

Po przygotowaniu dokumentacji dla obu odcinków, GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg. Wszystko wskazuje na to, że odbędzie się on w systemie „Zaprojektuj i Buduj”. – Od momentu wyłonienia wykonawcy prac budowlanych, będzie miał on trzy lata na zakończenie inwestycji – opowiada Marek Napierała. To oznaczałoby, że wspomniane odcinki byłyby gotowe do ok. 2025-2026 roku. Do tego czasu prawdopodobnie miałyby też powstać pozostałe odcinki wielkopolskiej S11.
Na dniach kolejne umowy

W Wielkopolsce trasa S11 ma liczyć ok. 370 km i prowadzić od Szczecinka, przez Piłę, Ujście, Oborniki, Poznań, Kórnik, Jarocin, Ostrów Wielkopolski i Kępno. Do tej pory wybudowano zachodnią obwodnicę Poznania, która wchodzi w skład S11, odcinek z Poznania do Kórnika oraz obwodnice Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które oddano do użytku w 2017 roku. Aktualnie trwa za to budowa obwodnicy Kępna, która jest podzielona na dwa etapy.

– Pierwsza część obwodnicy zostanie wybudowana jeszcze w tym roku, zaś drugi etap zakończy się w 2020 roku – informuje Marek Napierała.

W najbliższych dniach GDDKiA powinna także podpisać umowy na wykonanie opracowań projektowych na pozostałych fragmentach wielkopolskiej S11, czyli odcinkach Szczecinek – Piła (73 km), Oborniki – Poznań (z obwodnicą Obornik, 23 km) i Ostrów Wlkp. – Kępno (31 km).

Ponadto w środę podpisany został aneks do umowy na opracowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej na odcinku Piła – Ujście. – Dzięki temu zaraz cała S11 będzie w fazie projektowania – opowiada Marek Napierała.

Co jeszcze buduje się w Wielkopolsce?

– Trasa S11 jest Polsce bardzo potrzebna. Wpisuje się ona w rządową strategię udrażniania głównych korytarzy drogowych w kraju. Jednak gdyby 5-7 lat temu podjęto tę sprawę na poważnie, to dzisiaj droga byłaby przejezdna lub na ukończeniu – komentuje z kolei Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Przedstawiciele GDDKiA informują również, że w najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy, który przygotuje opracowanie projektowe na 30-kilometrowym odcinku trasy S10 z Piły do Wyrzyska. Ponadto już teraz trwają prace projektowe na drodze krajowej nr 25 prowadzącej z Ostrowa Wlkp. przez Kalisz do Konina.

– Tam powstanie droga dwujezdniowa, która w praktyce będzie wyglądała jak trasa ekspresowa – zapewnia Marek Napierała dodając, że w ciągu najbliższych dni w fazie przygotowywania opracowań projektowych powinno być ok. 400 km dróg w Wielkopolsce. – To one, wraz z trasą S5 i autostradą A2, będą stanowiły główny układ dróg w naszym województwie – kończy Marek Napierała.

POLECAMY:

Chwaliszewo przed wojną nazywane było poznańską Wenecją. Było tam naprawdę pięknie!Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

15 najpiękniejszych zdjęć przedwojennego Poznania. To prawdz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski