W piątek, 29 lipca weszła w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. To właśnie ona wprowadziła w życie wakacje kredytowe. Skorzystać z nich może każdy, kto zaciągnął kredyt hipoteczny w złotówkach na własne potrzeby mieszkaniowe. Jak się jednak okazało, po pierwszym tygodniu działania, do UOKIK wpłynęło wiele skarg.
- W ciągu pierwszego tygodnia obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych dostaliśmy ok. 550 skarg. Dotyczyły głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Każdą skargę traktujemy bardzo poważnie. Monitorujemy rynek, w tym informacje pojawiające się na stronach banków. W przypadku zauważenia nieprawidłowości natychmiast występujemy do banków o wyjaśnienia i zmianę kwestionowanych praktyk - dodaje.