Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkopolska sieć sklepów Dino to fenomen na skalę europejską. Rozwija się w błyskawicznym tempie

Karol Pomeranek
Karol Pomeranek
Pierwszy sklep pod marką „Dino” pojawił się w Wielkopolsce w 1999 roku.
Pierwszy sklep pod marką „Dino” pojawił się w Wielkopolsce w 1999 roku. Tomasz Czachorowski
– Sieć „Dino” nazwałbym lokalnym bohaterem. Świetny koncept, który został dokładnie przemyślany – komplementuje projekt najbogatszego dziś Polaka Łukasz Stępniak, red. naczelny branżowych „Wiadomości Handlowych”.

Pierwszy sklep pod marką „Dino” pojawił się w Wielkopolsce w 1999 roku. Według stanu na koniec czerwca tego roku sieć liczyła już 2272 sklepy, a aż 116 nowych otworzyła w pierwszym półroczu.

Imponujące liczby

– W 2022 r. w rozwój zainwestowaliśmy 1,4 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,4 mld zł. Równocześnie stworzyliśmy 5 tys. nowych miejsc pracy w 2022 r. i 24,3 tys. w latach 2018-2022

– precyzuje Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.

Izabela Biadała, również członek zarządu zapewnia, że zarządzający siecią skupiają się na konsekwentnym wsłuchiwaniu się w potrzeby konsumentów.

– W czasach wysokiej inflacji, zawirowań w łańcuchu dostaw i ogólnej niepewności oznaczało to dla nas w minionym roku więcej wysiłków na rzecz zapewnienia wysokiej dostępności produktów i możliwie najlepszych cen

– ocenia.

Podobnie jak w latach wcześniejszych latach, w 2023 r. zarząd spółki zamierza przeznaczyć na rozwój całość wypracowywanych zysków.

– Oczekujemy, że przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów „Dino” w tempie niskich kilkunastu procent. Ponadto, na podstawie trendów z początku roku i naszych działań w obszarze oferty produktowo-cenowej, liczymy, że drugi rok z rzędu będziemy w stanie zaraportować silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LfL. Równocześnie będziemy kontynuować atrakcyjną dla konsumentów politykę cenową sklepów „Dino”

– dodaje Michał Krauze.

Co ciekawe, łączne nakłady inwestycyjne poniesione przez Dino Polska na rozwój wyniosły w I kwartale 2023 r. 311 mln zł. Zatrudnienie w Grupie Dino wzrosło do 38,1 tys. osób na koniec kwartału i było o 4,7 tys. wyższe niż rok wcześniej.

Sieć każdego roku zwiększa powierzchnię sali sprzedaży o około 25 proc.

W ocenie branżowego portalu dlahandlu.pl, spółka realizuje strategię wzrostu poprzez organiczny rozwój marketów Dino, a w wyniku otwierania nowych sklepów, sieć każdego roku zwiększa powierzchnię sali sprzedaży o około 25 proc.

– W okresie ostatnich 5 lat obrotowych zwyczajne walne zgromadzenie spółki podejmowało decyzję o nie wypłacaniu dywidendy, a na rozwój sieci sklepów przeznaczano całość generowanych zysków. Opłaciło się, bo „Dino” to dziś fenomen na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje spółki zadebiutowały na parkiecie 19 kwietnia 2017 r. Inwestorom indywidualnym papiery były sprzedawane po 33,50 zł za sztukę. Na zamknięciu debiutu płacono 37,50 zł. 24 lutego lutego 2023 r. akcja Dino była już wydatkiem rzędu 370,00 zł. Latem ubiegłego roku Dino było przez moment największą spółką (pod względem giełdowej wyceny) na GPW. Kapitalizacja spółki to obecnie blisko 36,3 mld zł

– wylicza portal.

„Fenomen na skalę europejską”

Branżowa prasa o projekcie „Dino” rzeczywiście pisze tak – to fenomen.

– Fenomenem na skalę europejską jest Dino Polska. W 2021 r. sieć zdeklasowała konkurencję, osiągając wzrost sprzedaży netto w wysokości 32,4 proc. Na drugim miejscu w Europie pod tym względem uplasowało się Jeronimo Martins – sprzedaż netto wzrosła o 8,3 proc., w znacznym stopniu dzięki sieci Biedronka w Polsce. Dino Polska może się także pochwalić najwyższym tempem wzrostu sprzedaży netto w ostatniej pięciolatce. Z danych A-Insights wynika, że w latach 2017-2021 średni wzrost sprzedaży netto wynosił 21,9 proc. Druga pod tym względem była sieć Jumbo, a trzecie miejsce zajęło Jeronimo Martins

– tak pisały o sieci „Wiadomości Handlowe” w czerwcu ubiegłego roku.

Łukasz Stępniak, redaktor naczelny „WH” mówi nam, że początkowo podchodził do projektu pod nazwą „Dino” dość sceptycznie i nie spodziewał się, że wkrótce urośnie w siłę w tak krótkim czasie.

– To nie miało się prawa zdarzyć na rynku, a jednak się zdarzyło

– mówi.

Czytaj także: Wypalenie zawodowe to choroba. Jak sobie z nim radzić? Czy jedynym rozwiązaniem jest odejście z pracy?

Dziś projekt pod nazwą „Dino” określa mianem świetnego, dobrze przemyślanego konceptu. Jak swego czasu pisały "WH", model biznesowy Dino Polska łączy zalety średniopowierzchniowych sklepów w lokalizacjach dogodnych dla klientów, najczęściej blisko miejsc zamieszkania lub o dużym natężeniu ruchu, z umiejętnością szybkiego otwierania nowych sklepów oraz atrakcyjnym asortymentem, na który składają się przede wszystkim markowe i świeże produkty w konkurencyjnych cenach.

– Sklepy powstają tam, gdzie wcześniej niczego praktycznie nie było, zadając kłam twierdzeniu, że w mniejszych miejscowościach rację bytu mają tylko małe sklepiki

– podkreśla.

„Dino” nie zagrozi „Biedronce”

– Dino Polska porównuje się najczęściej do portugalskiego giganta, do którego należą sklepy sieci Biedronka

– pisał o sieci w maju tego roku portal fxmag.pl.

– Według opublikowanych pod koniec kwietnia wyników finansowych, w I kw. w przypadku konkurenta odnotowano 140 mln EUR zysku netto, a więc wzrost na poziomie 59%. W raporcie przekazano, że w bieżącym roku na nakłady inwestycyjne zostanie przeznaczony 1 mld EUR, z czego 45% planowanych inwestycji będzie w Polsce

– czytamy.

W ocenie szefa „Wiadomości Handlowych”, „Dino” to projekt z potencjałem na nawet 4,5 tysiąca sklepów w najbliższym czasie. Niemniej jednak nigdy nie rzuci rękawicy hegemonowi rodem z Portugalii.

– Moim zdaniem jednak „Dino” nie będzie w stanie w najbliższych latach zagrozić „Biedronce”

– tonuje zapędy.

Właściciel publicznie się nie udziela

Założycielem „Dino” jest – dziś miliarder – urodzony w 1973 roku Tomasz Biernacki. Według „Wprost” w 2022 r. – z majątkiem na poziomie 19 miliardów złotych – był najbogatszym Polakiem (w zestawieniu „Forbesa” uplasował się na trzecim miejscu).

– Od początku swojej kariery zawodowej związany jest z budowaniem marki Dino. Pierwszy sklep pod marką Supermarket Dino otworzył w 1999 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W 2007 roku założył spółkę Dino Polska Sp. z o. o., w wyniku przekształcenia której w 2011 r. powstała Dino Polska S.A. W latach 2009-2010 pełnił funkcję prezesa Zarządu Dino Polska, a od 2010 r. przewodniczącego Rady Nadzorczej. Ponadto Tomasz Biernacki zasiada w organach licznych spółek z różnych sektorów gospodarki

– czytamy o nim na oficjalnej stronie sieci.

Nam o twórcy "Dino" udało się zebrać więcej informacji. O Tomaszu Biernackim pisaliśmy w artykule

"Książę tajemnicy, król handlu. Nawet nie wiadomo jak wygląda ten polski miliarder. Kim jest Tomasz Biernacki - właściciel sieci Dino?"

Krotoszyn się rozwija

Niespełna 30-tysięczny wielkopolski Krotoszyn jest dumny z faktu, że to właśnie tam swą główną siedzibę ma ten handlowy gigant.

– Na pewno władze lokalne cenią sobie taki podmiot, który tak dynamicznie się rozwija

– mówi nam Marzena Wiśniewska, kierownik biura promocji i rozwoju krotoszyńskiego starostwa.

– Naprawdę bardzo się cieszymy, że tak wielka firma ma siedzibę w Krotoszynie – nie kryje entuzjazmu Anna Sikora Anna, przewodnicząca tamtejszej Rady Miejskiej. – Dzięki takim firmom jak „Dino”, z całym zapleczem logistycznym, praktycznie nie ma u nas bezrobocia, a miasto może się rozwijać. Wielki zaszczyt dla naszego miasta

– ocenia.

Na kolejnych slajdach podajemy pytania, które najczęściej padają na rozmowie kwalifikacyjnej. Sprawdź, jak można na nie odpowiedzieć >>>>>

Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej. Takie na pewno zada ci ...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Turystyczna Wielkopolska - powiat koniński:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski