Wolne Tory muszą mieć plan. Bez niego wyjdzie karykatura dzielnicy

Karolina Koziołek
Na razie na terenie Wolnych Torów wybudowano galerię handlową. Jest też dworzec Poznań Główny i PKS
Na razie na terenie Wolnych Torów wybudowano galerię handlową. Jest też dworzec Poznań Główny i PKS
PKP i BGK chcą zbudować tysiące mieszkań na Wolnych Torach. Poznaniacy pytają, czy będą tak samo kolorowe i funkcjonalne jak nowy dworzec "chlebak" główny. "Nic z tego. Nie chcemy urbanistycznego barbarzyństwa".

PKP oraz BGK Nieruchomości podpisały w ubiegłym tygodniu list intencyjny w sprawie wspólnego realizowania programu Mieszkanie Plus na obszarze Wolnych Torów w Poznaniu. W związku z tą informacją pojawiło się wiele obaw i pytań.

Czy rzeczywiście możliwe jest wybudowanie 15 tys. mieszkań na obszarze Wolnych Torów? Jak będą wówczas wyglądały? Ktoś wyliczył, że gdyby miało się tam zmieścić 15 tys. mieszkań, musiałyby mieć nie więcej niż 30 mkw. Co na to wszystko sprawcy zamieszania - spółka PKP i BGK Nieruchomości?

Czy to, co powstanie na Wolnych Torach, będzie równie funkcjonalne i estetyczne jak znienawidzony powszechnie nowy dworzec? Wszak PKP już raz pokazały w Poznaniu, co to znaczy standard wykończenia i funkcjonalność w jej wydaniu.

Wszyscy znamy przykład nowego dworca, potocznie nazywanego chlebakiem. To z jego powodu poznaniacy podróżujący koleją zazdrośnie patrzą na dworce w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu czy Katowicach. Poznański dworzec komentują jednym słowem - wstyd.

- Obecny Poznań Główny, bez zbędnego owijania w bawełnę, to arcydzieło cwaniactwa i zbiorowej bezmyślności. To przejaw urbanistycznego barbarzyństwa. Miało być funkcjonalnie, pięknie i nowocześnie. Nic z tego - uważa Adam Ziajski, twórca teatralny i społecznik. - PKP mają w posiadaniu jeszcze Wolne Tory, na których chce budować "wzorcową dzielnicę zrównoważonego rozwoju dla 15 tysięcy mieszkańców i setek biur z ulicami, szkołami etc.". Czy ja śnię? (…) Patrząc na tęczowy chlebak, drżę na samą myśl o tym, jak po ułańsku z saperką będą nam meblować miasto klocek po klocku - dodaje Ziajski.

Wtóruje mu Andrzej Kurzawski, architekt, członek SARP. - Żeby tylko z Wolnymi Torami nie stało się to samo, co z dworcem. Byliśmy świadkami szumnych zapowiedzi, mamy dramat i wstyd - mówi.

To nie jest cały artykuł. Więcej przeczytasz w naszym serwisie plus: Wolne Tory muszą mieć plan. Bez niego wyjdzie karykatura dzielnicy

POLECAMY TEŻ NASZĄ SONDĘ:

Zapytaliśmy mieszkańców Poznania, czy boją się smogu.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
poznaniak

to miał plan? Faktycznie, brak chęci dobrych planami widać w Poznaniu nie od dziś. A tryb awaryjny (decyzje) jest wygodniejszy, - bez planu miejscowego wybudowano wiele.

a
adam

jaśkowiak nie chce hali , niepotrzebna

G
Gość

i teraz te grunty nie tylko sprzedaje, ale na domiar złego jeszcze się na tych gruntach "szarogęsi"?

g
gawędziarka

Ktoś z Agencji Bezpieczeństwa Państwa powinien przyjrzeć partyjniackiemu przejmowania gruntów PKS i PKP !!!!!!!!!!!!! Tam są gigant afery !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

W
Wiktor Korzystny

Przecież za budowę nie będzie odpowiedzialne PKP. Wszystko trafi do BGKN i to ta spółka będzie odpowiedzialna za realizację. Nie można do tego mieszać kolejarzy, nie można wciągać w to dworca i kreować fałszywego obrazu rzeczywistości.

K
Kibol

Proponuję zacząć od nowoczesnej hali widowiskowej.Przecież to miejsce aż się o to prosi.

J
JA

Najbardziej atrakcyjny teren w Poznaniu na projektować PKP ? do tego mają tam być mieszkania z systemu mieszkanie + ? 15000 mieszkań na ok 57 hektarach ? Podpowiem całe osiedle Kopernika ma około 5000 mieszkań i 48 hektarów a bloki w większości to 11 piętrowe molochy ( do osiedla Kopernika dochodzi tak zwane nowe osiedle w okolicach ulicy międzyborskiej. Więc coś czuję że to będzie niezła jazda bez trzymanki. Teraz pytanie czy zostanie zachowany standard minimum 1 auta na 1 mieszkanie powinno być w naszych czasach nawet więcej niż 1 auto. Dodatkowo transport publiczny i poprowadzenie sieci tramwajowej. Ktoś widzę znów chce nam "DAĆ" jakiś "Extra" pomysł na jakiś nowy "super" program w reprezentacyjnej części miasta ....

J
JA

Najbardziej atrakcyjny teren w Poznaniu na projektować PKP ? do tego mają tam być mieszkania z systemu mieszkanie + ? 15000 mieszkań na ok 57 hektarach ? Podpowiem całe osiedle Kopernika ma około 5000 mieszkań i 48 hektarów a bloki w większości to 11 piętrowe molochy ( do osiedla Kopernika dochodzi tak zwane nowe osiedle w okolicach ulicy międzyborskiej. Więc coś czuję że to będzie niezła jazda bez trzymanki. Teraz pytanie czy zostanie zachowany standard minimum 1 auta na 1 mieszkanie powinno być w naszych czasach nawet więcej niż 1 auto. Dodatkowo transport publiczny i poprowadzenie sieci tramwajowej. Ktoś widzę znów chce nam "DAĆ" jakiś "Extra" pomysł na jakiś nowy "super" program w reprezentacyjnej części miasta ....

Dodaj ogłoszenie