MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Atmosfera w pracy: Pracodawca odpowiada za dobre relacje w zespole

Katarzyna Sklepik
Szef musie umieć rozwiązać problem, ale musi pamiętać, że nie może stanąć po żadnej stronie konfliktu
Szef musie umieć rozwiązać problem, ale musi pamiętać, że nie może stanąć po żadnej stronie konfliktu 123RF
Utrzymanie dobrej atmosfery w zespole to nie tylko kwestia dobrej woli. To obowiązek spoczywający zarówno na pracodawcy i kadrze kierowniczej, jak też na każdym z zatrudnionych. Zgodnie z Kodeksem pracy to jednak na szefie ciąży główna odpowiedzialność z relacje w firmie.

Zadaniem menedżerów jest kształtowanie właściwej atmosfery w podległym zespole. Niezbędne jest monitorowanie sytuacji w zespole i interwencja w sytuacji konfliktów obniżających efektywność pracy.

- W przypadku stwierdzenia dyskryminacji, mobbingu bądź poważnego naruszenia zasad współżycia społecznego w ramach danego działu, pracodawca ma prawo wyciągnąć stosowne konsekwencje wobec menedżera tego zespołu, który nie dostrzegł i nie zapobiegł wystąpieniu nieakceptowanych działań swoich podwładnych - mówi Agnieszka Janowska, dyrektor departamentu Prawa Pracy w TGC Corporate Lawyers. - Natomiast jeśli to kierownik dopuści się niewłaściwego postępowania, jego zachowanie zostanie ocenione w świetle przepisów prawa znacznie bardziej surowo niż miałoby to miejsce w przypadku zwykłego pracownika.

Każdy członek załogi jest zobowiązany do równego traktowania innych pracowników i przeciwstawiania się wszelkim praktykom dyskryminacji, molestowania czy mobbingu. W przypadku zauważenia takich niepożądanych działań, mamy obowiązek zgłosić je swoim przełożonym. W przypadku, gdy to bezpośredni przełożony dopuszcza się nagannego postępowania - należy powiedzieć o tym zwierzchnikom wyższego szczebla lub dyrektorowi personalnemu. Pracownik nigdy nie powinien obawiać się konsekwencji czy działań odwetowych w stosunku do siebie.

Menedżer zawsze musi być gotowy do interwencji w konflikt między pracownikami. Zwłaszcza gdy zaczyna on negatywnie wpływać na pracę zespołu.

- W pierwszej kolejności kierownik może zaoferować podwładnym pomoc w wyjaśnieniu sytuacji i osiągnięciu porozumienia. Warto pamiętać także o narzędziu, jakim jest mediacja prewencyjna stosowana we wczesnej fazie konfliktu - mówi Dorota Strzelec, psycholog pracy. - Głównym zadaniem szefa-mediatora nie jest rozstrzyganie, po czyjej stronie leży wina za powstanie sporu, lecz pomoc w jego konstruktywnym rozwiązaniu.

W takiej sytuacji menedżer pełni podwójną rolę: przełożonego i mediatora. Funkcja mediatora wymaga neutralności i obiektywizmu, jak i podstawowej wiedzy na temat mechanizmów rządzących konfliktem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski