reklama

Budowa S5 w Wielkopolsce: Nową drogą do Wrocławia dojedziemy już w grudniu. Na połączenie z autostradą A1 Wielkopolska jeszcze poczeka

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Zaktualizowano 
W Wielkopolsce prace przy budowie S5 trwają jeszcze na trzech odcinkach. Mają być w pełni przejezdne w tym miesiącu. Później będą się wokół nich toczyły ostatnie prace.Przejdź do następnego zdjęcia ---->GDDKiA
GDDKiA podtrzymuje, że do końca roku do dyspozycji kierowców w pełni będą już trzy brakujące odcinki S5 w Wielkopolsce. Tym samym wygodnie i szybko będzie można dojechać z Gniezna i Poznania do Wrocławia. W drugą stronę S5 prowadzi do Bydgoszczy, a finalnie autostrady A1. Jednak na tych odcinkach problemów jest naprawdę dużo i na szybką poprawę, raczej nie ma co liczyć.

Obecnie do tego, by powiedzieć, że droga ekspresowa S5 w Wielkopolsce jest ukończona, brakuje trzech ostatnich fragmentów. To liczące łącznie ponad 50 kilometrów odcinki: Poznań - Wronczyn; Wronczyn - Kościan Południe i Kościan Południe - Radomicko. Wszystkie mają być w pełni dostępne dla kierowców już w tym miesiącu. Ich budowa notowała wielokrotne opóźnienia, które na niektórych odcinkach można liczyć nie w miesiącach, ale latach.

Czytaj też: Brakujące fragmenty S5 na pewno nie zostaną otwarte 15 grudnia - nie ma wątpliwości GDDKiA. Czy uda się udostępnić trasę w tym roku?

W kilku źródłach pojawiła się informacja, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje otwarcie całej S5 w Wielkopolsce na 15 grudnia. Zdementowała ją na naszych łamach Alina Cieślak, rzecznik GDDKiA w Poznaniu. Dokładny termin otwarcia drogi nie jest więc jeszcze znany.

- Grudzień jest aktualny. Obecnie na trzech brakujących odcinkach trwają ostatnie prace i odbiory - potwierdziła w środę rzecznik GDDKiA w Poznaniu.

Sprawdź też:

Ostateczne oddanie do użytku kierowców dwóch jezdni w standardzie drogi ekspresowej umożliwi decyzja Wielkopolskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Oznacza to jazdę dwoma pasami ruchu w każdą stronę z dozwoloną prędkością do 120 km/h.

Będzie to zmiana dla kierowców, bo o ile na odcinkach, gdzie toczą się jeszcze prace, ruch jest możliwy, to odbywa się na razie po jednej jezdni w dwóch kierunkach i z ograniczeniem prędkości.

Po udostępnieniu całej „ekspresówki”, nadal mogą trwać jeszcze ostatnie prace, ale nie będą one już uciążliwe dla kierowców. Mogą być prowadzone np. przy tworzeniu Miejsc Obsługi Podróżnych.

Przypomnijmy, że łącznie droga S5 w Wielkopolsce składa się z dziewięciu odcinków. Od Poznania w kierunku Wrocławia są to: Poznań - Wronczyn (w budowie, o długości 15,9 km); Wronczyn - Kościan Południe (w budowie, 18,9 km długości); Kościan Południe Radomicko (w budowie, 15,7 km); Radomicko - Leszno Południe (gotowy, 19,1 km); Leszno Południe - Kaczkowo (gotowy, 9,5 km) oraz Kaczkowo - Korzeńsko (gotowy od 2014 roku, 29,2 km długości).

Na północ od Poznania droga S5 prowadzi do Gniezna, a dalej do granicy województwa wielkopolskiego, gotowymi odcinkami: Kleszczewo - Czachurki (o długości 14,9 km); Kleszczewo - Gniezno (20,2 km) oraz dalej Gniezno - Mieleszyn (dawniej Mielno).

I to tak naprawdę za tą ostatnią miejscowością zaczynają się największe problemy. W województwie kujawsko-pomorskim na siedem odcinków S5, w budowie nadal jest... siedem. Dwa mają zostać oddane jeszcze w tym roku, ale na pozostałe przyjdzie poczekać.

Sprawdź też:

Problem z Włochami

Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim są o tyle ważne dla kierowców z Wielkopolski, że pozwolą szybko dojechać do Bydgoszczy, a dalej dostać się na autostradę A1, prowadzącą choćby do Gdańska.

Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, informuje nas, że jeszcze w tym roku planowane do oddania są dwa odcinki w sąsiednim województwie: to liczący 25 kilometrów fragment S5 łączący Mieleszyn z Jaroszewem oraz północna część obwodnicy Bydgoszczy, czyli odcinek Tryszczyn - Maksymilianowo. Ten drugi ma długość 8,5 km. Dalej jednak nie jest już tak dobrze. Zaawansowanie w budowie na pięciu odcinkach waha się od 23 do 60 procent.

Najgorzej jest na trzech odcinkach, gdzie w czerwcu z placu budowy zszedł główny wykonawca, włoska firma Impresa Pizzarotti. GDDKiA zerwała z nią kontrakt, zarzucając niewywiązywanie się z umowy, duże opóźnienia i zaległości wobec podwykonawców, usługodawców, a także dostawców materiałów. Włosi wykonywali fragmenty: Nowe Marzy - Dworzysko, Dworzysko - Alek-sandrowo, Białe Błota - Szubin.

Problemy z włoskimi wykonawcami były także w Wielkopolsce. Sprawdź: Budowa S5: Kolejne opóźnienie. Odcinek Poznań - Wronczyn ma być gotowy do końca 2019 roku. Włosi nie wrócili na plac budowy i kończą z karą

Ich nowych wykonawców jeszcze nie wyłoniono. W przypadku dwóch pierwszych czas na składanie ofert wydłużono. Koperty mają zostać otwarte 11 grudnia. Jak pisze „Gazeta Pomorska” w sprawie tych dwóch odcinków lokalna GDDKiA otrzymała 1800 zapytań.

Sprawdź też:

Doszło już do dwóch tragedii

Tymczasem na kończonym odcinku S5 na granicy Wielkopolski i województwa kujawsko-pomorskiego doszło niedawno do dwóch czołowych zderzeń, w których zginęli kierowcy aut.

Czytaj więcej: Dwa tragiczne wypadki w tym samym miejscu na S5. Auta jechały pod prąd. Winne złe oznakowanie i GDKKiA? Prokuratura już wszczęła śledztwo

Na fragmencie przed Gnieznem, jadąc od strony Bydgoszczy można się poruszać jednym pasem w dwóch kierunkach. Rodziny zmarłych tłumaczą, że oznakowanie w tym miejscu nie było wystarczające, stąd kierowcy byli przeświadczeni, że jadą po ukończonej drodze. Trwa śledztwo w tej sprawie.

Współpraca: Marek Weckwerth

Tak powstaje S5 w Wielkopolsce. Zobacz zdjęcia:

Budowa S5 w Wielkopolsce: Nową drogą do Wrocławia dojedziemy...

Sprawdź też:

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

H
Huby
4 grudnia, 21:51, Loki:

Te niedojdy życiowe z pisu wszędzie mają problemy

te niedojdy życiowe taki właśnie dorobek dostali po złodziejach i oszustach.

G
Głos Poznaniaka
4 grudnia, 21:42, Gość:

Jakoś nie dziwne, że tyyyyyle problemów z budową dróg się pojawiło, kiedy tylko PiSdzielstwo doszło do władzy!

No... Ta droga miała być gotowa na Euro. Euro2012. Czuwaj lemingu!!

G
Głos Poznaniaka

Do końca którego roku?

G
Gość
4 grudnia, 21:43, Jan:

Tyle, że te odcinki w okolicach Bydgoszczy, które są planowane do oddania w zasadzie... nic nie dają, gdyż skomunikowanie ich z dojazdami zupełnie nie jest "na rękę" dla tranzytu! Raczej będą służyć tylko do obsługi ruchu lokalnego.

co ty pier#$!sz?

G
Gość

Kiedy nauczycie się rozróżniać województwo wielkopolskie od Wielkopolski? Przypomnę, że granica Wielkopolski kończy się na Noteci w Rynarzewie, a to spory kawałek za granicą województwa.

m
maks

Kto mi wytłumaczy, jak to działa, że opźnienia liczone są w LATACH?!

To jakiś absurd.

G
Gość
4 grudnia, ‎21‎:‎51, Loki:

Te niedojdy życiowe z pisu wszędzie mają problemy

A za czyjej władzy były podpisywane umowy z makaroniarzami ? Czyż nie było to za rządów koalicji PO-PSL ? To oni wybrali ToTo i Pizarotti.

G
Gość
4 grudnia, 21:51, Loki:

Te niedojdy życiowe z pisu wszędzie mają problemy

Ci zdrajcy,targowiczanie i sowiecko-germanscy kolaboranci z V-kolumny to sa dopiero obsmarkane memeje zyciowe

A
Andrzej

Jak się buduje drogi wystarczy zapytać Kierownictwo Autostrady Wielkopolskiej. Czy ktoś słyszał o trudnościach i opóźnieniach na budowanych wcześniej odcinkach autostrady A2 od Poznania przez Nowy Tomyśl do granicy z Niemcami? Wykonano na rok przed terminem a czy ktoś to pamięta?

L
Loki

Te niedojdy życiowe z pisu wszędzie mają problemy

J
Jan

Tyle, że te odcinki w okolicach Bydgoszczy, które są planowane do oddania w zasadzie... nic nie dają, gdyż skomunikowanie ich z dojazdami zupełnie nie jest "na rękę" dla tranzytu! Raczej będą służyć tylko do obsługi ruchu lokalnego.

G
Gość

Jakoś nie dziwne, że tyyyyyle problemów z budową dróg się pojawiło, kiedy tylko PiSdzielstwo doszło do władzy!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3