Hej, kto żywy na rowery, czyli... cykliści przejmują władzę...

    Hej, kto żywy na rowery, czyli... cykliści przejmują władzę w Poznaniu

    Marcin Idczak, MK

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Aleksandra Borawska-Melnyk z Rowerowego Poznania propaguje ten środek transportu. Uczy, jak bezpiecznie poruszać się po mieście
    1/6
    przejdź do galerii

    Aleksandra Borawska-Melnyk z Rowerowego Poznania propaguje ten środek transportu. Uczy, jak bezpiecznie poruszać się po mieście ©Łukasz Gdak

    Rower przestaje być rekreacyjną ekstrawagancją czy też atrybutem listonosza. Staje się miejskim środkiem transportu. Dlatego cykliści będą zajmowali coraz więcej przestrzeni.
    Około czterech procent poznaniaków przemieszczających się po mieście to rowerzyści. Do tego trzeba doliczyć jeszcze tych, którzy z jednośladów korzystają rekreacyjnie. Każdego (cieplejszego) weekendu na miejskie trasy wokół jezior wyjeżdża kilkanaście tysięcy osób.

    Będzie coraz więcej
    Władze miasta chcą, by liczba aktywnych rowerzystów, czyli takich, którzy każdego dnia na jednośladzie jeżdżą do szkoły, sklepu, pracy zwiększyła się w ciągu najbliższych czterech lat dwa i pół raza. Do 10 procent uczestników ruchu.

    Już teraz coraz więcej osób korzysta z tego środka lokomocji. Świadczyć o tym mogą dane z miejskich wypożyczalni rowerów. We wtorek po raz pierwszy mieszkańcy Poznania sięgnęli (jednego dnia) po rowery ponad 2000 razy, dokładnie - 2065.

    O rosnącej popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego świadczyć może fakt, że w dniu największej aktywności cyklistów - w sezonie 2015 z wypożyczalni korzystano 1332 razy. W tym sezonie, czyli od 1 marca, poznańskie jednoślady były wypożyczane już 18 629 razy! Równocześnie do grona użytkowników systemu dołączyły 2132 osoby.

    Władza też jeździ
    Zapalonymi rowerzystami są Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i jego zastępca Maciej Wudarski. - Rowerem po Poznaniu jeżdżę regularnie, do pracy właściwie codziennie. Doskonale znam więc warunki dla rowerzystów i cieszę się z pozytywnych zmian, widocznych na poznańskich ulicach - deklaruje Jacek Jaśkowiak.

    Jednak rosnąca liczba rowerzystów to także więcej problemów. Cykliści stali się trzecią grupą społeczną powodującą najwięcej wypadków w Polsce (kierowcy powodują 78 procent niebezpiecznych zdarzeń). Dlatego też pojawiła się propozycja, by wszyscy musieli zdawać egzamin na kartę rowerową. Według Marka Konkolewskiego z komendy głównej policji trzeba jeszcze przemyśleć, czy obowiązek powinien dotyczyć tych, którzy mają prawa jazdy, czyli potwierdzili swoje umiejętności poruszania się po drodze.

    - W sumie rowerzyści, podobnie jak inni użytkownicy dróg nie tyle nie znają się na przepisach, co naginają je pod swoje potrzeby - stwierdza Kamila Sapikowska z poznańskiej Masy Krytycznej.

    Niewykluczone, że pojawi się także obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC przez prowadzących rowery.

    - Mimo że nie trzeba, kupiłem taką polisę synowi - mówi Wojciech Michalak z Poznania. - Nie obawiam się, że będę musiał płacić za straty, które może spowodować moje nastoletnie dziecko, jeżdżąc na rowerze. Jeśli tak się nie stanie, to gdy będzie miało ono już prawo jazdy i samochód, to ma mieć zniżki za bezszkodową jazdę.
    1 3 4 5 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (9)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zdrowie!

    riko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Przejmuję władze od wtorku, bo jutro kierunek media expert i rower i zaczynam wyawanie spalania opony :D


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czaje czaje nie czaje

    olkan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    ja sie na tego BEST czaje co mają w promocji, ale czaję się już tak od 2 tyg. nie moge sie zdecydować...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ulica to nie miejsce dla rowerów

    J (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 8

    Najpierw niech rowerzyści nauczą się jeździć, a nie że taka święta krowa najlepiej w słuchawkach na uszach wjeżdża prosto pod koła bo nie potrafi prosto jechać.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    krscp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    No cóż, póki co Prawo o ruchu drogowym mówi co innego, że jednak ulica to właśnie miejsce dla rowerów, bo rower jest pojazdem. Wątpię w twoje umiejętności jazdy samochodem, jeśli nie wiesz takich...rozwiń całość

    No cóż, póki co Prawo o ruchu drogowym mówi co innego, że jednak ulica to właśnie miejsce dla rowerów, bo rower jest pojazdem. Wątpię w twoje umiejętności jazdy samochodem, jeśli nie wiesz takich rzeczy. A co się tyczy umiejętności jazdy, jak na razie to kierowcy są odpowiedzialni za 2/3 wypadków z udziałem rowerzystów, więc raczej bym się zastanawiał, ilu z nich powinno oddać prawo jazdy i pójść jeszcze raz na kurs i egzamin.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ps

    Mati (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    I jeszcze będziemy poruszać się autem 10km/h samochodem bo rowerzyści muszą jechać, i wgl nie patrzą jak jadą przez pasy i potem mają problem że ktoś na ostatnią chwile hamuje a on zamyślony się...rozwiń całość

    I jeszcze będziemy poruszać się autem 10km/h samochodem bo rowerzyści muszą jechać, i wgl nie patrzą jak jadą przez pasy i potem mają problem że ktoś na ostatnią chwile hamuje a on zamyślony się obudził. I zróbcie coś proszę z tymi pieszymi którzy są wiecznie uważani za święte krowy, wiadomo trzeba uważać jadąc autem bo można kogoś zabić, ale ludzie.... dlaczego tylko kierowcy są pouczani żeby uważać itp... ps Dajcie może wszystkim kierowcą możliwość skorzystania z Toru Poznań, nie mówię że za darmo ale za drobną opłatą np w poniedziałkowe treningi, bo z tego co wiem to trzeba należeć do jakiegoś śmiesznego klubu, posiadać śmieszna licencję, wszystko to kosztuje miliony i nie każdy może sobie na to pozwolić. A potem zdziwieni że młodzi tak szybko naginają jak w koło lepiej zbudować dla moherów bieronkę lidla netto itp...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nikt im nie broni jeździć

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 11

    Niech wezmą te rowery i jadą nad Rusałkę albo do Kiekrza i niech tam jeżdżą ile wejdzie ale od rządzenia tym miastem strzeż ich Panie Boże.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a dlaczego?

    kkk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 10

    kto ci dał prawo decydować co inni mają robić? komuna już minęła! obudź się!!!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Decyzje?

    Kress (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 5

    O jakich decyzjach mówisz młody człowieku? Decydować i szantażować, jak w przypadku planowanego zwężenia Grunwaldzkiej, półmilionową społeczność Poznania to właśnie chce niewielka grupa...rozwiń całość

    O jakich decyzjach mówisz młody człowieku? Decydować i szantażować, jak w przypadku planowanego zwężenia Grunwaldzkiej, półmilionową społeczność Poznania to właśnie chce niewielka grupa cyklistów z przychylną nie wiedzieć dlaczego "władzą" Miasta.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kress dziecko drogie...

    kkk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Całe miasto podporządkowane jest samochodom i wielki krzyk O JEDNĄ ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ pokazuje jak towarzystwo w samochodach chce sobie to miasto uzurpować! Jak za komuny, pamiętam to dobrze,...rozwiń całość

    Całe miasto podporządkowane jest samochodom i wielki krzyk O JEDNĄ ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ pokazuje jak towarzystwo w samochodach chce sobie to miasto uzurpować! Jak za komuny, pamiętam to dobrze, szerokie ulice i własny samochód to był wyznacznik BOGACTWA i NOWOCZESNOŚCI. te czasy minęły!!! Poznaniacy wybrany władze, które są prorowerowe, to jest DEMOKRACJA i żaden awanturnik nie może zabraniać rowerzystom korzystania z dróg!zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo