Kolej Dużych Prędkości: Poznań czy Wrocław? Decydują minuty

Bogna Kisiel
Poznań przegra, jeśli nie zostanie włączony do europejskiej sieci Kolei Dużych Prędkości. Kluczem do sukcesu jest poznański węzeł kolejowy. To, w jaki sposób zostanie zmodernizowany. Jeśli rozwiązanie będzie niekorzystne, to pociągi z Warszawy do Berlina pojadą przez Łódź i Wrocław, a nie przez Łódź i Poznań.

Prezydent uważa, że najkorzystniejszym rozwiązaniem dla miasta jest wprowadzenie KDP do stacji Poznań Główny , a dalej pociągi miałyby pojechać przez Wolę i Kiekrz w kierunku Berlina i Szczecina. Dzięki temu dworzec główny będzie integrował połączenia lokalne, dalekobieżne i KDP.

Czytaj także:

Koleje Dużych Prędkości przejadą przez Poznań?

- Mówienie, że w interesie poznaniaków leży, by KDP wjeżdżał na Poznań Główny jest opowiadaniem bajek - twierdzi Adam Pawlik, radny PiS. - Jeżeli tak się stanie, to dalej pojedzie najwyżej do Szczecina, ale do Berlina czy Paryża będziemy jeździć przez Wrocław.

Bo w KDP liczy się czas. Pociąg może pokonać więcej kilometrów, ale na miejsce powinien dotrzeć, jak najszybciej. Bogdan Bresch, prezes poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji twierdzi, że wjazd KDP do Poznania od strony Starołęki jest przesądzony. Jego zdaniem, upieranie się, by wszystkie pociągi KDP wjeżdżały na Poznań Główny jest błędem. Kilka powinno ominąć stację, by w krótszym czasie dotrzeć do Berlina.

Europoseł PO: Nie rezygnujmy z marzeń o szybkiej kolei

- Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest budowa terminalu Poznań Południowy - uważa B. Bresch. - Nie stracimy wtedy waloru tranzytu, będziemy konkurencyjni czasowo. Wjazd i wyjazd KDP na stację Poznań Główny musi być wolniejszy. Do tego zmiana kierunku jazdy pociągu, zmiana miejsca przez maszynistę to łącznie strata 15 minut. W tym czasie KDP może przejechać 75 km.

To przemawia za terminalem Południowym. - Ale należy lobbować, by inwestor KDP sfinansował budowę szybkiego połączenia tramwajowego i drogowego między Poznaniem Głównym a Południowym - mówi A. Pawlik. - Czyli przedłużył "pestkę" z Dworca Zachodniego i wybudował Nową Opolską i Dolną Głogowską.

20 lat może upłynąć, gdy powstanie dojazd KDP do Poznania, a 50 lat, gdy będzie wyjazd z miasta. - Ważne jest, abyśmy nie przegapili momentu, kiedy ważą się losy tej komunikacji - zaznacza B. Bresch. - Łódź i Wrocław bardzo pilnują tych spraw.

Czytaj także:

Koleje Dużych Prędkości przejadą przez Poznań?

Obecnie trwają konsultacje projektu studium wykonalności dla modernizacji poznańskiego, wrocławskiego i łódzkiego węzła kolejowego. Odrębnie prowadzone są prace studialne nad przebiegiem linii KDP.
A. Pawlik twierdzi, że PKP Polskie Linie Kolejowe nie potrafią wskazać, którą trasą będzie szybciej dojechać do Berlina.

- Możemy przegrać wyścig czasowy - przestrzega A. Pawlik. Radny mówi, że przedstawiciele m.in. Zielonej Góry, Wrocławia i Łodzi uznali, że szybko należy przystąpić do prac nad Linią Południową KDP: Berlin-Zielona Góra-Wrocław-Kraków.

- Gdy do tego dojdzie, to połączenie Warszawa-Wrocław-Zielona Góra-Berlin jest niemal pewne - obawia się A. Pawlik. I dodaje: - Poznański węzeł musi być konkurencyjny czyli przejazd nim krótki. O tym kto wygra wyścig Poznań czy Wrocław decydują minuty.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

V
Viking z Szelagowskiej

Ma uzasadnienie w ekonomi i w czasie.

s
spoza miasta

Szlaki komunikacyjne buduje się nie tylko dla zaspokojenia dzisiejszych potrzeb. Jest to inwestycja długoterminowa, w perspektywie stymulująca popyt na usługi transportowe. Koleje budowano nie tylko dlatego, że były potrzeby przewożenia wielkich mas towarów i ludzi. Nowe możliwości transportu sprzyjały wzrostowi ruchliwości społeczeństwa i i rozwojowi gospodarki. Tak należy podchodzić do kolei KDP. A poza tym będzie to kolej o średnim standardzie europejskim, więc zaledwie wydobędziemy się z wieloletniego zacofania.

S
Spoza miasta

Dworzec KDP powinien być ulokowany optymalnie ze względu na szybkość przejazdu przez miasto. To, ze obecnie południowy region Poznania jest spokojną dzielnicą willową nie oznacza, że dzięki KDP nie stanie się atrakcyjny dla inwestorów. W takim Paryżu nie ma jednego centralnego dworca kolejowego. Ruch jest podzielony. Co prawda Poznań to nie Paryż, ale może warto pomyśleć o kolei trochę nieszablonowo.

L
Limo

Przecież przez te 10 minut, które zajmie maszyniście zmiana kabiny, pociąg musi i tak stać na stacji aby wszyscy pasażerowie zdążyli wsiąść i wysiąść.

x
xaliemorph

Zgadza się ale to jest sytuacja na dziś. Problem w tym że UE chce zarżnąć transport indywidualny opłatami na rzecz transportu zbiorowego. Więc jak dziś podróżowanie samochodem jest tanie to z roku na roku będzie coraz droższe bo taka jest docelowa polityka UE.

x
xaliemorph

KDP winna wjeżdżać do miasta a Poznań Główny winien być dworcem przelotowym. Gdy KDP nie będzie wjeżdżać do miast to pies z kulawą nogą nie będzie interesować się wsiadaniem czy wysiadaniem z pociągu gdzie i tak trzeba się telepać jakimś tramwaikiem przez pół miasta by do czegokolwiek dojechać. A gdy nikt nie będzie tam wsiadał czy wysiadał to przewoźnik sam ograniczy liczbę przejazdów przez Poznań i koniec końców ŻADEN skład nie będzie przejeżdżał przez Poznań bo będzie przynosił straty względem drogi przez Wrocław. Już nie wspominając o ewentualnym skomunikowaniu z lotniskiem które będzie również gorsze. Idąc tropem pana z PiS powinniśmy wydać full kasy na linię kolejową z której NIKT nie będzie korzystać. Super mądre. Co jak co ale Grobelny ma tutaj rację.

Zresztą najlepiej byłoby wynegocjować wyprowadzkę wojska poza Poznań, przeprowadzkę lotniska cywilnego Ławica na Krzesiny i na Franowie zrobić dworzec interoperacyjny z dostępem szybkim do komunikacji miejskiej, autostrady, lotniska i kolei. Wtedy by to miało sens. A wg. propozycji pana z PiS mamy się babrać w coraz większym g... Co jak co ale region południe w okolicach Junikowa nie ma perspektywy rozwoju ze względu na zabudowę willową. Tam zawsze będzie cicho i bidnie. Ten region absolutnie nie jest perspektywiczny w obliczu dworca KDP. Coś mi się wydaje że pan z PiS akurat tu krytykuje dla zasady krytykowania bo jest z opozycji. Brak logiki.

k
kravista13

POZNAŃ !!! prekursor Polskiej kolei ...

31 węzłowy Burke

Kulczyk nie wiedział co czyni i dokłada do interesu ? Czy tak należy to rozumieć ? 31

a
a

A budowa autostrad i dróg ekspresowych jest "ekonomicznie uzasadniona" i ruch na nich "finansuje"?

a
antek

KDP nie jest ekonomicznie uzasadniona, i nie będzie. Po prostu nie ma takiego ruchu pasażerskiego który by sfinansował samą eksploatację. Z rok temu, spotkałem się z analizą KDP funkcjonujących w Europie. Znamiennym było, że żadna z kolei nie chwalił się wynikami ekonomicznymi.
Jak Przewozy Regionalne wprowadziły połączenia dalekobieżne, te od razu były przepełnione bo były tańsze. Większości Polaków nie stać na drogą kolej, drogą komunikację miejską, nawet jakby zapewniały super jakość.
Dywagacje o przedłużeniu szybkiego tramwaju też są bzdurą bo:
1. potencjalnych pasażerów KDP stać będzie na taksówkę lub dojazd własnym samochodem
2. raczej nie mieszkają w blokowiskach Piątkowa

Urzędnicy i radni powinni zająć się ważniejszymi sprawami, a także postarać się dla siebie o osobny pojemnik, bo do recyklingu też się nie nadają.

j
jan

Zapewniać dodatkowy dojazd do czegoś co służy, by zapewnić dojazd? Gdzie logika? Podstawą przewagi kolei i nad samochodem i nad samolotem jest ominięcie korków i wjechanie do CENTRUM miasta.

31 węzłowy Burke

z racji niewielkich odległości Poznań-Berlin i Poznań-Warszawa to taka kolej nie jest nam potrzebna a koszty jej wprowadzenia, a później utrzymania, gigantyczne. Prędkość 160 km/godz , ale na całych odcinkach , jest zupełnie wystarczająca. No może ewentualnie kiedyś 200 km/godz. Inne pytanie dla kogo niby te pociągi skoro obecnie są pustawe bo bieda wielka. Pragnę przy tym zauważyć że po otworzeniu autostrady jestem piorunem w reichu i to bezpośrednio. A na Dziki Wschód i tak mało kto jeździ bo i po co ? 31

e
ejże

Istotą sieci kolejowej jest obsługa centrów miast, a nie szybkie prucie naprzód przed siebie i stawanie w polu. Rozwiązanie ze stacją na południu miasta jest gorsze niż "zawracanie" w Poznaniu Głównym. A samo miasto jest na tyle duże i ważne, że żaden przewoźnik nigdy nie pożałuję tych kilku minut straty z powodu wjazdu do Poznania

w
www

Wrocław kolejny raz wy.ru.cha.rycha

s
starveling

KDP przez Poznań do Berlina? - zapomnijcie. Przyczyna jest prosta. Takim rozwiązaniem nie są zainteresowani Niemcy, którym domyślnie nasi fantaści przypisują rolę sojusznika. Niemcy na osi wschód-zachód są zainteresowani wyłącznie połączeniami lotniczymi. Dowodzi tego ich postawa wobec modernizacji szlaku kolejowego z Warszawy do Berlina. O ile PKP PLK prowadziły i doprowadzają do końca modernizację szlaku, o tyle Niemcy po swojej stronie - owszem - modernizują linie kolejowe z Frankfurtu (Oder), ale wyłącznie na północ i południe. Efekt jest taki, że BWE z Poznania do mostu na Odrze jedzie 160 km/h, by potem odcinek z Frankfurtu do Berlina pokonywać w godzinę (a jest to ok. 100 km). Tak więc do granicy mkniemy, a od granicy wleczemy się z prędkością niższą od niektórych połączeń IC TLK.

A modernizacja na trasie Frankfurt-Berlin? ... Ruch pasażerski na odcinku Frankfurt-Berlin w praktyce nie dotyczy samego Berlina, a niepełne obłożenie BWE i BGE wskazuje, że to maksimum, jakie niezbędne jest na tym połączeniu kolejowym, wobec czego Niemcy w żadnym wypadku nie będą zainteresowani ponoszeniem kosztów na tworzenie linii, która nic im nie da. Prędzej zobaczymy zaangażowanie Lufthansy w połączenia z Poznaniem, niż budowę przez stronę niemiecką nowej, kosztownej i nieefektywnej ekonomicznie linii kolejowej.

Gdzie więc z tą KDP do Berlina? - chyba wyłącznie w bajkach braci Grimm (o ile takowi jeszcze się pojawią).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3