Lokalne inwestycje drogowe w Poznaniu zagrożone? "Nie będzie na nie pieniędzy, jeśli rząd ograniczy dochody gminom"

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Na Jawornickiej powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów, który powstanie po zachodniej stronie Jawornickiej, a jego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu asfaltowego. Waldemar Wylegalski
W tegorocznym budżecie Poznania znalazło się wiele dużych inwestycji transportowych – np. budowa trasy na Naramowice, Program Centrum czy przebudowa ronda Rataje, ale także szereg mniejszych. Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta przestrzega, że jeśli dochody samorządów zostaną po raz kolejny ograniczone, to nie będzie pieniędzy na realizację drobnych zadań, które są prowadzone ze szczególnym uwzględnieniem osiedli peryferyjnych.

Zdaniem Wiśniewskiego, jeśli zostanie zwiększona kwota wolna od podatku, to rząd powinien zrekompensować samorządom ubytek w ich budżetach.

Czytaj też:Poznań z budżetem na 2021 rok. Miasto realizuje scenariusz ostrożnościowy, bo czasy są niepewne

- Lokalne inwestycje drogowe wskazują sami mieszkańcy, są one przez nich oczekiwane, podnoszą one standard życia – podkreśla Wojciech Kręglewski, radny KO. I dodaje, że w tym roku na ten cel zarezerwowano w budżecie miasta 27 mln zł. - Na osiedlu Junikowo przygotowano do realizacji cztery takie zadania. Jednym z nich jest budowa chodnika wzdłuż Jawornickiej, o co mieszkańcy zabiegali od 2012 roku.

Na granicy Poznania i Plewisk pod torami kolejowymi ma powstać tunel:

Na Jawornickiej powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów, który powstanie po zachodniej stronie Jawornickiej, a jego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu asfaltowego.

Radny podkreśla, że ta inwestycja nie tylko przyczyni się do podniesienia jakości życia w tej części miasta, ale jest istotna, ponieważ poprawi bezpieczeństwo pieszych.

- Przez kilka lat rada osiedla zbierała fundusze na przebudowę Krapkowickiej, łączącej Ziębicką z Junikowską - mówi Kręglewski. Brakujące pieniądze na realizację tego przedsięwzięcia zostały dołożone z miejskiej kasy na wniosek radnego Kręglewskiego, który złożył poprawkę w tej sprawie do tegorocznego budżetu Poznania. Obecnie chodnik znajduje się po południowej stronie Krapkowickiej, brakuje oświetlenia. Planuje się tu budowę 2-metrowego chodnika z zatoką postojową po stronie północnej, przebudowę jezdni, montaż ledowego oświetlenia ulicznego.

Warto wiedzieć:Budżet 2021: Przez przez pandemię sytuacja jest trudna, ale Poznań nie rezygnuje z inwestycji. Sprawdź, co powstanie w przyszłym roku

- Wielu mieszkańców zakłada komitety budowy infrastruktury technicznej. Finansując budowę Hrynakowskiego, chcemy zachęcić do takiej aktywności mieszkańców trzech ulic, znajdujących się obok tej inwestycji – mówi Kręglewski. - Kolejną inwestycją jest budowa Rzepińskiej, która przez wiele lat była ulicą prowizoryczną, wyłożoną płytami o szerokości trzech metrów, gdzie nie ma kanalizacji sanitarnej czy burzowej.

Kręglewski zaznacza, że realizacja tych drobnych inwestycji wymaga stabilności funduszy. Co go niepokoi? - Z obawą patrzę na działania rządzących, którzy w „Polskim ładzie” zapowiedzieli przesunięcie znacznej części środków do dyspozycji władz centralnych – mówi Kręglewski. I dodaje, że inwestycje realizowane przez samorządy, które pełnej kontroli mieszkańców są najbardziej efektywne.

- To mieszkańcy powinni decydować o tym, czy ma powstać boisko, czy chodnik – uważa Wiśniewski. - Z perspektywy centrali te potrzeby nie są zauważalne.

Zobacz też:

Inwestycje drogowe w Poznaniu. Zobacz, co miasto buduje w ty...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wenezuella

Byndzie 600-plus, emerytura 13, dziury w drogach, hiperinflacja, cukier na kartki.

Dodaj ogłoszenie