Nowa jakość poznańskiej komunikacji tramwajowej

Materiał informacyjny - Miasto Poznań
Tramwaj na Naramowice to kolejna z wielu inwestycji w sieć linii tramwajowych w Poznaniu. Dzięki wsparciu funduszy unijnych zrealizowano w mieście w ostatnich latach wiele projektów o bardzo istotnym znaczeniu dla mieszkańców.

Po oddaniu trasy, tramwaj jest najlepszym wyborem wśród mieszkańców Naramowic dojeżdżających do pracy czy szkoły. W tak dynamicznie rozbudowującej się części naszego miasta, ten środek transportu był bardzo potrzebny - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Ponad 3-kilometrowa trasa tramwajowa była gotowa po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych. Torowisko swój początek ma przy pętli Wilczak. Tramwaje jadą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką, by następnie zatrzymać się w rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką na przystanku autobusowo-tramwajowym „Naramowice”. Kolejny przystanek to „Os. Łokietka” w rejonie ul. Łużyckiej, a następny - „Jasna Rola” przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni przystanek jest przy ulicy Błażeja i taką też nosi nazwę. Z myślą o wydłużeniu w przyszłości torowiska na północ Poznania nie powstała tam pętla, ale końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów.

Trasa została wykonana w technologii ograniczającej hałas i drgania. Łączna długość budowanych lub przebudowanych dróg, razem z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.

Do historii przeszło również jednopoziomowe skrzyżowanie ul. Lechickiej i Naramowickiej, które zmienił się w dwupoziomowy węzeł drogowy z tramwajem jadącym bezkolizyjnie nad ul. Lechicką.

Zyskali również rowerzyści, bo przybyło w sumie 8 kilometrów dróg dla tego środka transportu. Wzdłuż całej trasy pojawiła się także nowa zieleń - drzewa, krzewy, byliny, pnącza, a torowisko jest pokryte rozchodnikiem.

Nowa jakość poznańskiej komunikacji tramwajowej

GTR - wielki i ważny projekt

Jednym z największych projektów modernizacyjnych linii tramwajowych w Polsce była przebudowa trasy na Górnym Tarasie Rataj. Powstało ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów. Zdecydowanie poprawił się komfort codziennych podróży tramwajem w tej części Poznania. Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku tzw. trasę Kórnicką. Była to ostatnia odsłona tego wielkiego projektu.

- Trasa kórnicka zwieńczyła jeden z największych projektów modernizacyjnych linii tramwajowych w Poznaniu, ale i w Polsce. Skala inwestycji w ostatnich latach w Poznaniu była olbrzymia. Z dużą determinacją podeszliśmy do realizacji tych inwestycji, bo wiedzieliśmy, że warto wykorzystać środki unijne. Jestem przekonany, że nowa infrastruktura będzie dobrze służyć pasażerom przez wiele lat - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Modernizacja na Górnym Tarasie Rataj obejmowała zakończoną przebudowę trasy Kórnickiej od os. Lecha do ronda Żegrze oraz budowę nowej - od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej. Przebudowę torowiska w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wykonano w latach 2018-2019. W 2020 roku otwarto trasę od ronda Żegrze do nowo zbudowanej pętli tramwajowo-autobusowej Unii Lubelskiej, a w latach 2021-2022 kompleksowo zmodernizowano rondo Rataje.

Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej celem inwestycji było też ograniczenie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami, dlatego przystanki zostały dostosowane do ich potrzeb. Wzdłuż torów powstały wygodne chodniki i droga rowerowa.

Posadzonych zostało 250 drzew w rejonie przebudowanej trasy. Dzięki nowym nasadzeniom liczba krzewów wzdłuż torowiska zwiększyła się o ok. 1/3.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski