Jak dotąd pacjenci dla których dotarcie do punktu szczepień wiązało się z problemami, mogli liczyć na transport. Jednak ze względu na to, że szczepienia chcą przyjąć także osoby obłożnie chore, Narodowy Fundusz Zdrowia zdecydował się na mobilne zespoły szczepienne, które dojadą do samego pacjenta.
- Osobami, które mogą być przetransportowane do punktu szczepień są osoby starsze, które mają realne przeszkody w dotarciu do punktu szczepień i osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności o stopniu znacznym. Te osoby mogą wnioskować o taki transport, mogą bezpośrednio zgłaszać się przez infolinię do koordynatora lub do punktu szczepień. Koordynator jest w stałej współpracy z podmiotami leczniczymi, które szczepią. W transporcie do punktu szczepień wspomagają strażacy - mówi Aneta Niestrawska, wicewojewoda wielkopolski
- Z kolei mobilne zespoły szczepienne będą dojeżdżać do pacjentów leżących, czyli do osób, które nie mogą w żaden sposób dotrzeć do punktu szczepień
- dodaje.
By ułatwić pacjentom korzystanie z mobilnych szczepień, wydzielono pięć obszarów na terenie Wielkopolski, które obsługiwane będą przez sześć zespołów. Dwa z nich będą zabezpieczały Poznań i powiat poznański. Kolejne będą obsługiwały regiony: kaliski, leszczyński, koniński i pilski.
Kto i jak może korzystać z mobilnego zespołu szczepień?
- Na przyjazd mobilnego zespołu mogą liczyć pacjenci, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie dotrzeć do punktu szczepień, a nawet nie mogą być do takiego punktu dowiezieni. Tacy, którzy są pacjentami głównie leżącymi, ale wyrażającymi chęć zaszczepienia się
- mówi Hanna Philips, zastępca dyrektora ds. medycznych WOW NFZ.
W pierwszej kolejności należy skontaktować się z właściwym dla danego pacjenta lekarzem rodzinnym. Może to zrobić zarówno pacjent, jak i członek rodziny czy osoba do tego upoważniona.
- Następnie zadaniem lekarza jest wystawienie tzw. oceny zasadności szczepienia danego pacjenta w domu i e-skierowania na szczepienie. Przy wystawianiu oceny zasadności, lekarz kontaktuje się z najbliższym dla danego pacjenta mobilnym punktem szczepień. Następnie punkt mobilny, mając dane pacjenta, kontaktuje się z nim i zamawia przez system dystrybucji szczepionek szczepionkę i ustala z pacjentem konkretny termin - wyjaśnia Hanna Philips.
- Co istotne, pacjent nie będzie mógł zgłosić potrzeby przyjazdu zespołu poprzez infolinię czy online, ponieważ wymagana jest informacja od lekarza rodzinnego o zasadności szczepienia tego pacjenta w domu
- dodaje.
Mobilne zespoły w pełni zadbają o pacjentów
Jak tłumaczy prof. Jacek Wysocki, epidemiolog, kierownik Katedry i Zakładu Profilaktyki Zdrowotnej Wydziału Nauk o Zdrowiu UMP, szczepienia z dojazdem do domu pacjenta są bardzo bezpieczne.
- Po pierwsze, to lekarz rodzinny ocenia czy to szczepienie pacjenta w domu jest zasadne. Natomiast jest jeszcze drugi element, ponieważ w dniu szczepienia lekarz z zespołu wyjazdowego, dokonuje jeszcze raz kwalifikacji, czyli sprawdza czy tego dnia pacjent może być zaszczepiony. Co więcej, zespół zostaje u pacjenta jeszcze 15 po zaszczepieniu, na wypadek, gdyby wystąpiły jakieś odczyny niepożądane - podkreśla prof. Jacek Wysocki.
Jak informują przedstawiciele wielkopolskiego NFZ, szacuje się, że w Wielkopolsce jest około 3 tys. osób, których stan wymaga szczepień z dojazdem do domu.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?