Ofensywa wandali w Poznaniu. Zniszczyli 21 biletomatów. "Niespotykany w najnowszej historii komunikacji atak"

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
W Poznaniu mamy obecnie 97 sprawnych biletomatów.
W Poznaniu mamy obecnie 97 sprawnych biletomatów. Adam Jastrzębowski
Udostępnij:
W Poznaniu nie można swobodnie kupić biletów komunikacji publicznej. Tak jest w rejonie osiedli Lecha – Czecha – Rusa czy ul. Szwajcarskiej – alarmują Czytelnicy. Pojawia się zatem problem, gdy nie ma w pobliżu kiosku czy sklepu prowadzącego ich sprzedaż, a do tego mamy niedzielę lub dzień świąteczny.

Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza, że faktycznie są miejsca, gdzie nie ma biletomatów. A ściśle – gdzie nie ma sprawnych biletomatów.

- Problem z niedostępnością niektórych biletomatów stacjonarnych w rejonie osiedli Lecha, Czecha, Rusa lub Centrum Handlowego przy ul. Szwajcarskiej jest skutkiem niespotykanego w najnowszej historii komunikacji tegorocznego ataku wandali – przyznaje Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - W efekcie dewastacji i zniszczeń, w Poznaniu zdemontowano kilkanaście urządzeń, w tym te znajdujące się m.in. na przystanku Os. Lecha lub Szwedzka. Demontaż urządzeń był konieczny, ponieważ z uwagi na skalę zniszczeń, biletomaty nie nadawały się do użytku.

Zobacz też: Tramwaj na osiedle Główna w Poznaniu. Poznaniacy chcą trasy „Poznań Wschód”. Miasto musi zbadać możliwości finansowania inwestycji

Skala zniszczeń faktycznie jest duża – wandale wyeliminowali aż 21 aparatów, bo według informacji służb miejskich, ze 118 biletomatów stacjonarnych dostępnych jest 97.

- W tym roku, po zamontowaniu pięciu nowych urządzeń oraz przywróceniu sprzedaży w zdemontowanych z uwagi na wandalizm oraz remonty i modernizacje, pasażerowie będą mogli korzystać ze 123 urządzeń – mówi Bartosz Trzebiatowski. - Operatorzy dokładają starań, żeby jak najszybciej przywrócić możliwość zakupu biletów, w miejscach, gdzie konieczny był demontaż. Niestety, obecnie jest to bardzo utrudnione, ponieważ z uwagi na pandemię Covid-19 firmy na całym świecie borykają się z brakiem procesorów do elektroniki użytkowej. Ich dostawy są znacznie opóźnione, a bez wymiany zdewastowanych podzespołów nie można ponownie uruchomić urządzenia. Mamy nadzieję, że w przypadku pozostałych sytuacja wróci do normy tak szybko jak to tylko możliwe, prosimy o korzystanie z alternatywnych dostępnych kanałów sprzedaży.

Na razie, w ostatnich dniach udało się postawić nowe biletomaty w trzech lokalizacjach, gdzie wcześniej trzeba było je zdemontować, po ataku wandali. To Tulce: szkoła – przystanek autobusowy, ul. Szczepankowo - przystanek autobusowy, a także Morasko / Radojewo - skrzyżowanie Łopianowej i Naramowicka).

Tu już można kupić bilety

ZTM zapewnia, że w rejonie osiedli Lecha, Czecha, Rusa lub Centrum Handlowego przy ul. Szwajcarskiej tradycyjne bilety czasowe można już kupić w Punktach Sprzedaży Biletów znajdujących się m.in.: na os. Lecha 121, kiosk RUCH, na os. Lecha 40, sklep ABC, na os. Czecha 73, SUPERKIOSK w przejściu podziemnym, na os. Czecha 73/74, kiosk Ruch w pawilonie handlowym, w biletomacie MERA na przystanku tramwajowo-autobusowym Os. Czecha w kierunku ul. Piaśnickiej, na os. Rusa 125, kiosk w bloku, na os. Rusa 130, Sklep PSS Społem nr 611, w biletomacie MENNICA na pętli tramwajowa przy ulicy Szwajcarskiej - przy dojściu na przystanki odjazdowe, w biletomacie MENNICA na przystanku tramwajowym Piaśnicka/Kurlandzka, w biletomacie MENNICA na przystanku tramwajowym Piaśnicka/Rynek, a także na ul. Szwajcarskiej 3, w Saloniku Kolporter.

Więcej dostępnych miejsc oraz godziny otwarcia można znaleźć w wyszukiwarce na stronie ZTM: https://www.ztm.poznan.pl/pl/cennik/sprzedaz-biletow

Kup bilet przez telefon

Gdyby ktoś nie dysponował kartą PEKA i tPortmonetką i nie mógł także udać się do punktu, gdzie można kupić bilet, a musi pilnie skorzystać z dojazdu autobusem, czy tramwajem, może sięgnąć po telefon komórkowy i skorzystać z odpowiedniej aplikacji, służącej do kupna i „skasowania” biletu.

- Pasażerowie na liniach organizowanych przez ZTM mogą kupować bilety czasowe przez następujące aplikacje mobilne: mPay, moBILET (Mobile Traffic), GoPay, Skycash, jakdojade.pl, zbiletem.pl. Wszystkie szczegóły zakupu biletu można znaleźć na stronie wybranej aplikacji. W aplikacjach dostępne są bilety czasowe: 15-, 45- i 90-minutowy oraz 24-godzinny – wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski. - Aby ułatwić pasażerom korzystanie z aplikacji, Zarząd Transportu Miejskiego opracował specjalną ulotkę „Bilety czasowe”. Obecnie jest ona sukcesywnie umieszczana w gablotach wiat przystankowych. Dzięki znajdującym się w komunikacie dedykowanym QR-kodom, każdy może szybko i wygodnie pobrać na telefon jedną z aplikacji mobilnych i za jej pomocą kupować bilety czasowe.

Poród na przystanku, pasażer, który wsiadł do tramwaju obłożony cebulą, bo słyszał, że w czasie mrozów trzeba ubierać się "na cebulkę", szaleniec porywający autobus - w dziejach MPK nie brakuje zdarzeń czasem śmiesznych, czasem wzruszających, a czasem strasznych. Zobaczcie w galerii 15 nietypowych zdarzeń, do których doszło w tramwajach, autobusach i na przystankach ----->

15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jurij Belous o definicji ludobójstwa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Policja oczywiście nic o tym nie wie.
Przejdź na stronę główną Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie