Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Organizacja ruchu na Łazarzu. Trwają konsultacje drogowe: zmiany owszem, ale nie aż tak rewolucyjne

Grzegorz Okoński
Rynek Łazarski – ulice przezeń biegnące - miałby być w ogóle wyłączony z ruchu kołowego
Rynek Łazarski – ulice przezeń biegnące - miałby być w ogóle wyłączony z ruchu kołowego Adrian Wykrota
Trwają konsultacje społeczne dotyczące koncepcji organizacji ruchu na osiedlu Św. Łazarz. Odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami, na których Zarząd Dróg Miejskich przedstawił trzy modele planowanej organizacji ruchu, wcześniej opublikowane na stronie ZDM, z wizualizacjami. Teraz mieszkańcy mogli zabrać głos.

- Badanie opinii mieszkańców Łazarza odbywa się na drodze konsultacji w czasie spotkań, jak również na drodze przekazywania uwag i sugestii pocztą elektroniczną – mówi Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz. - Byłem na obu spotkaniach i muszę przyznać, że głosy są podzielone. Na ogół jednak większość mieszkańców opowiada się wstępnie za wariantem pierwszym, obejmującym najmniejsze zmiany. Choć byli i tacy mieszkańcy, którzy gorąco zachęcali do wybrania wariantu trzeciego, reorganizującego zasady ruchu i parkowania na terenie całego Łazarza.

Mieszkańcy nie są zadowoleni z pomysłu zwężenia ulicy Głogowskiej, także obawiają się, że wprowadzenie sieci ulic jednokierunkowych skomplikuje poruszanie się nimi, i spowoduje konieczność nadmiernego kluczenia. Tak samo nie wszystkim spodobała się konieczność wykupienia identyfikatora strefy płatnego postoju, choć perspektywa wprowadzenia jej została przyjęta na ogół jako zwiększenie szansy na parkowanie w pobliżu własnego domu.

- Wszystkie warianty obejmują zmiany w obrębie ul. Jarochowskiego, która miałaby być jednokierunkowa, a tym samym kierowcy z innych obszarów miasta nie będą mogli skracać sobie nią drogi z ominięciem ulicy Głogowskiej, czy skrzyżowania Hetmańskiej, Reymonta i Arciszewskiego – dodaje Filip Olszak. - Warto więc – i na to też zwracamy uwagę jako mieszkańcy – przebudować to skrzyżowanie, które dziś bardzo często się korkuje, a uzyskamy sprawną ramę komunikacyjną.

Do tej pory do ZDM wpłynęło ponad 130 e-maili z uwagami mieszkańców. Wpłynie ich jeszcze więcej, bo konsultacje trwają do końca stycznia.

- Warianty koncepcji zostały zaprojektowane w taki sposób, że proponowane w nich rozwiązania mogą być wprowadzane etapami lub przenoszone z jednego wariantu do innego – mówi Agata Kaniewska, rzecznik ZDM. - Koncepcja po wprowadzeniu zmian może mieć inny kształt niż obecnie. Do końca 2018 roku planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej, a wdrożenie Strefy Płatnego Parkowania i uspokojenie ruchu przewidujemy na lata 2019-2021.

Czytaj też:
Trzy koncepcje nowej organizacji ruchu na Łazarzu

Pierwszy z głównych wariantów został na razie zaakceptowany przez Radę Osiedla Św. Łazarz. Zakłada on ruch jednokierunkowy na ulicach Jarochowskiego, Potockiej, Stablewskiego, Lodowej, Dmowskiego, Łukaszewicza, Mottego, Calliera, Granicznej, Małeckiego, Niegolewskich. Sam Rynek Łazarski – ulice przezeń biegnące - miałby być w ogóle wyłączony z ruchu kołowego. Inne proponowane zmiany dotyczą nakazu skrętu w ul. Szymborską (z wyłączeniem autobusów ZTM) na skrzyżowaniu ul. Szymborskiej i ul. Chociszewskiego i likwidację lewoskrętów z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego i ul. Śniadeckich.

Drugi wariant przewiduje tak samo wyłączenie z ruchu kołowego ulic Rynku Łazarskiego, do tego zwężenie ul. Głogowskiej (po jednym pasie ruchu w każdą stronę) między ul. Hetmańską i ul. Śniadeckich, ruch jednokierunkowy na ulicach/odcinkach ulic: Potockiej, Stablewskiego, Lodowej, Dmowskiego, Łukaszewicza, Mottego, Calliera, Granicznej, Małeckiego, Strusia, Kanałowej, Niegolewskich, Chociszewskiego, Potworowskiego, Stablewskiego, Morawskiego, Szczanieckiej, Niegolewskich, Limanowskiego, Drużbackiej, Wyspiańskiego, Berwińskiego, Jarochowskiego, Bogusławskiego, Śniadeckich, Ułańskiej, Kossaka, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Grottgera, a także wspomniane likwidacje lewoskrętów.

Wariant trzeci rozwija drugi o wprowadzenie jednokierunkowego ruchu na ul. Kasprzaka, Matejki, Kolejowej, Gąsiorowskich i wyznaczenie bus-pasów w ciągu ul. Kasprzaka/ul. Matejki i na ul. Kolejowej.

Na Łazarzu ma powstać w niedalekiej przyszłości Strefa Płatnego Parkowania. Ma ona wraz z wprowadzeniem ograniczeń w ruchu zniechęcających kierowców skracających sobie drogę przez dzielnicę, dać mieszkańcom większe możliwości parkowania w pobliżu swoich miejsc zamieszkania. Mieszkańcy z kolei otrzymają identyfikatory, upoważniające ich do korzystania z miejsc postojowych za 10 złotych miesięcznie.

***
Tak dzielnica świętuje Dni Łazarza

POLECAMY:

Najładniejsze dziewczyny z poznańskich studniówek 2018

Studniówki 2018 w Poznaniu: Oto najpiękniejsze dziewczyny! [...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski