Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poruszamy się po Poznaniu: szybciej, sprawniej i bezpieczniej!

Grzegorz Okoński
Poznań w Unii Europejskiej
Poznań w Unii Europejskiej archiwum
Stare zdjęcia Ronda Kaponiera, Mostu Dworcowego, czy ulic Jeżyc, Łazarza i Wildy pokazują zatrzymane w kadrze kwadratowe pudła tramwajów, okrągłe poczciwe autobusy Jelcz 043, czy nowsze w stosunku do nich Ikarusy. To już historia, którą można wspominać z sentymentem, ale której nie ma co żałować: teraz bowiem Poznań dysponuje nowoczesnym transportem, niejednokrotnie z najnowszymi światowymi rozwiązaniami, a także godną jego bazą i infrastrukturą. A zawdzięcza to w dużym stopniu perspektywicznej polityce transportowej i mądrze wydatkowanym środkom – także w dużym stopniu pochodzącym z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach Narodowej Strategii Spójności.

Przypomnijmy, że już w 2010 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. rozpoczęło zakup nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych – 45 sztuk – wraz ze specjalistycznym wyposażeniem zajezdni i pakietem naprawczym obejmującym części zamienne oraz materiały potrzebne do przeglądów okresowych. Ta operacja zaplanowana na trzy lata warta była 386 919 613,11 zł. Kwota niebagatelna, ale Poznań nie poniósł jej w całości. Dofinansowanie z Funduszu Spójności wyniosło bowiem 185 674 716,30 zł.

Inną „tramwajową”, jakże istotną inwestycją, była budowa zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu. MPK Sp. z o.o. postawiło sobie cel ambitny – zbudowanie miejsca postoju dla 150 tramwajów na obszarze 17 hektarów, czyli większym o 5 hektarów od sumy powierzchni dotąd istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Koszt budowy, wyposażenia w infrastrukturę i przygotowania kompleksowego do przyjęcia taboru wyniósł aż 321 078 211,34 zł. I tutaj można było jednak liczyć na unijne wsparcie w kwocie 152 579 344,22 zł

Mając nowy tabor i nową zajezdnię, miasto – organizacyjnie przez Zarząd Transportu Miejskiego – zapewniło sobie przedłużenie trasy tramwajowej z Osiedla Lecha na Franowo. Budowa pociągnęła za sobą konieczność postawienia całej infrastruktury, także podziemnej, i znaczącą modernizację trasy tramwajowej Kórnicka - Os. Lecha - Rondo Żegrze. W efekcie zapewniono na niej odpowiednią prędkość. Wartość tego projektu określono na poziomie 265 837 332,01zł, podczas gdy dofinansowanie objęło kwotę 99 873 043,23 zł.

Jednocześnie Zarząd Transportu Miejskiego realizował przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu: w tym celu wybudowano odcinek trasy tramwajowej od Mostu Teatralnego do Dworca Zachodniego PKP w Poznaniu, biegnący wzdłuż ul. Roosevelta na poziomie istniejących torów kolejowych PKP. Także i tu w „udźwignięciu” niemałej kwoty, na jaką wyceniono projekt - 126 080 358 zł pomogła Unia – dofinansowanie wyniosło 54 992 879 zł.

Podkreślmy, że nie tylko nowoczesne tramwaje znalazły się na listach zakupów: MPK realizowało dwuetapowo program zakupu przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych. W pierwszym etapie MPK Sp. z o.o. kupowało 75 autobusów niskopodłogowych: 30 autobusów standardowych 12-metrowych oraz 45 autobusów przegubowych (wszystkie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania się), wartych 94 131 448,87 zł (dofinansowanie: 58 842 571,86 zł), a w drugim - 28 nowoczesnych przyjaznych środowisku autobusów. Tabor zasiliły więc dwa autobusy MINI i 26 autobusów niskopodłogowych typu MIDI o silnikach spełniających normy emisji związków toksycznych w spalinach. Wartość tego projektu to 24 828 182,12 zł, a dofinansowanie - 16 018 960,00 zł.

Wśród rozwiązań związanych z transportem publicznym warto odnotować realizację prestiżowego, bo związanego z organizacją EURO 2012 projektu pod nazwą „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012”. Miał on na celu zapewnienie sprawnego przewożenia zwiększonej liczby pasażerów komunikacji zbiorowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, głównie w okolicach Stadionu Miejskiego oraz w osi komunikacyjnej Stadion - centrum, Stadion - dworzec kolejowy, Stadion - lotnisko, a także Stadion – hotele. Na 224 231 907 zł, jakie trzeba było przeznaczyć na projekt, 100 000 000 zł objęło dofinansowanie unijne.

Z Euro 2012 związany jest także nowatorski w skali kraju projekt zintegrowanego inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym w Poznaniu na obszarze zachodnim miasta. Zarząd Dróg Miejskich także bowiem i tutaj skupił się na terenie sąsiadującym ze stadionem piłkarskim. Prace nad systemem – jego nowymi rozwiązaniami są jeszcze prowadzone, zaplanowano je bowiem do przyszłego roku. Wartość projektu to 96151121 zł, jednak większość - 75 127 522 zł pochodzi z funduszy unijnych.

Ciekawym i perspektywicznie bardzo istotnym rozwiązaniem są prowadzone od ubiegłego roku „Badania i opracowanie planu transportowego Aglomeracji Poznańskiej”. Miasto Poznań otrzymuje tym samym zintegrowany plan transportowy, wskazujący kierunki poprawy świadczonych usług publicznych z zakresu transportu publicznego. Wartość tego projektu określono na poziomie 2 012 320 zł, a dofinansowanie wyniosło 1 811 088 zł.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego partycypował w kosztach innej ważnej inwestycji, jaką była adaptacja pomieszczeń, zakup wyposażenia, i budowa niezbędnej infrastruktury, w tym lądowiska dla śmigłowców w Centrum Urazowym przy ul. Szwajcarskiej 3 w Poznaniu. Projekt dotyczył rozbudowy Oddziału Intensywnej Opieki Medyczej ZOZ przy ul. Szwajcarskiej m.in. pod kątem szybkiego i bezpiecznego przyjmowania ofiar wypadków dostarczanych do szpitala wprost z miejsca zdarzenia na pokładach śmigłowców ratunkowych. Wartość projektu wynosiła 11 319 663 zł, z czego dofinansowanie objęło 9 271 933 zł.

A przy okazji lotnictwa: Unia Europejska wsparła też finansowo takie ważne inwestycje jak: „Rozwój systemów bezpieczeństwa w zakresie przeciwpożarowym i eksploatacyjnym lotniska Poznań-Ławica” (m.in. zakup lotniskowych pojazdów ratowniczo – gaśniczych szybkiej interwencji wraz z wyposażeniem, wartość projektu: 11 873 812,38 zł, dofinansowanie: 8 754 703,75 zł), „Poprawa systemu ochrony lotniska Poznań – Ławica” (wartość projektu: 12 668 571,34 zł, dofinansowanie: 8 754 703,75 zł), „Port lotniczy Poznań-Ławica - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” (wartość projektu: 291 001 101,23 zł, dofinansowanie: 88 040 000,00 zł), „Modernizacja Portu Lotniczego Poznań-Ławica w zakresie infrastruktury lotniskowej” (wartość: 8 303 509,79 zł, dofinansowanie: 5 161 950,84 zł), jak również zbliżony projekt – „Port Lotniczy Poznań-Ławica – modernizacja infrastruktury lotniskowej” (ten wart 60 600 972,10 zł, uzyskał dofinansowanie w kwocie 29 694 476,32 zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski