Poznań: Będzie strajk w MPK?

Katarzyna Fertsch
Związkowcy domagają się racjonalnej restrukturyzacji. Nie wykluczają protestów i strajku.
Związkowcy domagają się racjonalnej restrukturyzacji. Nie wykluczają protestów i strajku. MPK Poznań
Związki zawodowe działające w poznańskim MPK nie zgadzają się z projektem restrukturyzacji spółki. Konkretnie z planami zwolnienia 65 osób. Uważają, że oszczędności można szukać gdzie indziej. I zapowiadają, że jeśli będzie trzeba, użyją wszystkich możliwych środków nacisku. Nie wykluczają strajku.

Czytaj także:
Poznań: Cięcia wydatków na MPK odroczone!
MPK: Związki zawodowe chcą rozmawiać o zwolnieniach

Zapowiadane przez zarząd spółki MPK zwolnienia mają przynieść 1,5 mln zł oszczędności rocznie.

- A w przyszłym roku spółka dostanie od miasta ponad 20 mln zł mniej niż dzisiaj. Te 1,5 mln zł i tak nie rozwiążą problemu - uważa Mateusz Kryzar, prawnik Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych, działającego w poznańskim MPK.

Związki dotarły do projektu restrukturyzacji MPK, z którego wynikają planowane zwolnienia. Dokument został przygotowany przez warszawską firmę, która przeprowadzała audyt finansów przewoźnika.

- Ale zwolnienia to tylko jedna z możliwości proponowanych w dokumencie - dodaje Mateusz Kryzar.

Dlatego związkowcy chcą przygotować własną propozycję szukania oszczędności i przedstawić ją zarówno władzom spółki, jak i miastu. Przygotowano nawet ankietę, która zostanie przeprowadzona wśród pracowników. Co może się znaleźć w propozycji związkowców?

- Na przykład likwidacja linii numer 121. Minibusy, które na niej jeżdżą, praktycznie zawsze są puste. Obliczono, że koszt przewozu jednego pasażera wynosi na niej około 7 zł - wyjaśnia Jacek Pietrzak, przewodniczący Organizacji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność".

O innych propozycjach związkowcy nie chcą na razie mówić. Podkreślają, że nie sprzeciwiają się konieczności restrukturyzacji. Musi być ona jednak racjonalna. Uważają też, że zwolnienia to efekt złej sytuacji finansowej miasta, a nie MPK.

Związki zawodowe negocjują zwolnienia od czerwca. Początkowo na liście było 128 nazwisk. Obecnie została skrócona do 65.

- Ale wiemy, że to tylko pierwsza fala zwolnień - dodaje Mateusz Kryzar. - Dotyczy prawie wszystkich grup zawodowych, z wyjątkiem motorniczych i kierowców. Zdajemy sobie jednak sprawę, że przyjdzie kolejna fala, w której zwalniani będą także prowadzący pojazdy. Prawdopodobnie już po Euro.
Jakich środków nacisku chcą używać związkowcy? Zapewniają, że nie będą blokować miasta czy palić opon. Zapowiadają jednak, że użyją wszystkich dopuszczanych prawem środków. Nie wykluczają strajku.

- Chcemy wyjaśnić wszystko pasażerom, żeby mieć ich po swojej stronie. Na razie nie chcemy podejmować drastycznych kroków - zapewnia Stanisław Drzewiecki, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych.

Przedstawiciele związków zapewniają, że ewentualny strajk będzie ostatecznością. Czego najbardziej obawiają się w związku ze zwolnieniami?

- Choćby obniżenia jakości usług - dodaje Marek Wojciechowski ze Związku Zawodowego Tramwajarzy.

Co na to zarząd poznańskiego MPK? Wojciech Tulibacki, prezes spółki, zapewnia, że jeśli rozwiązania zaproponowane przez związkowców będą rozsądne, zarząd MPK weźmie je pod uwagę.

- Zależy nam na współpracy ze związkami. Dzisiaj jednak trudno jest mi się odnosić do propozycji, których jeszcze nie ma - mówi prezes Tulibacki.

Na terenie MPK działa pięć związków zawodowych. Aby skuteczniej rozmawiać z władzami spółki i miastem, na początku października powołano komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele każdego ze związku.

Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Albina
po co na nikomu nie potrzebnej trasie 248 wożącej od wielu lat powietrze jeżdżą pełnowymiarowe autobusy, po co na co komu linia 121 wożąca w porywach 2 mohery.... i juz rocznie zaoszczędzone więcej niż 1.,5 mln złotych a nie tylko szczują i napuszczają przeciwko sobie tych biednych pracowników którzy na utrzymaniu mają rodziny. TRYBUNAŁ STANU DLA GROBELNEGO ZARZĄD KOMISARYCZNY DLA POZNANIA
G
Gość
Ciekawe jak szybko nastąpi 2 fala zwolnień... Czy rzeczywiście dopiero po Euro 2012?
L
Luk
Jak sie przebudowuje stadion za tak gigantyczne pieniądze jak mawiaja za ok 750 mln!! , ze nie wspomne ze mozna było zrobić nowy od podstaw i buduje termy za ponad 230 mln!! To potem nie ma na MPK z którego korzystają wszyscy mieszkańcy miasta , bo nie wszyscy chodzą na mecze i nie wszyscy sie będa pluskać, ale widać ze to jest wazniejsze od tych co codziennie korzystają z MPK i trzeba ciąc bo braki w kasie miasta. Gratuluje polityki finansowej miasta .
X
XY
Jak długo jescze bedzie prezesował Tulibacki?
R
Romek
chcieliście kapitalizmu o który tak zażarcie walczyliscie z komuną to go macie, a pretensje do siebie,trzeba było mysleć tymi pustymi zakutymi łepetynami.
e
erka
ograniczcie liczbę stanowisk urzędniczych, często niepotrzebnych!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie