Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Oficjalna polska premiera autobusu wodorowego Solaris

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Nowy autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen
Nowy autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen Łukasz Gdak
Solaris Urbino 12 hydrogen – najnowszy autobus firmy Solaris Bus&Coach, całkowicie bezemisyjny pojazd wodorowy, został we wtorek 17 września zaprezentowany w Poznaniu.

Oficjalna premiera tego pojazdu miała miejsce w czerwcu tego roku w czasie Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, wcześniej w kwietniu przyjechał na przedpremierowy pokaz do MZK Piła. Autobus przeszedł już testy w Austrii - w Graz i Klagenfurcie, we Włoszech i w Niemczech (u operatorów z Frankfurtu, Kolonii i Wuppertalu) – gdzie też zdobył nagrodę niemieckiego czasopisma Busplaner w kategorii pojazdu koncepcyjnego. Solaris Bus & Coach jest jednym z pierwszych producentów miejskich autobusów w Europie, którzy wprowadzili do oferty autobus z napędem wodorowym.

Urbino 12 hydrogen jest niskopodłogowym autobusem miejskim, bez stopni poprzecznych w środku i napędzanym za pomocą energii elektrycznej pozyskiwanej z wodorowych ogniw paliwowych. Pięć butli kompozytowych o pojemności 312 l każda, ulokowanych jest na dachu pojazdu, co pozwala na zmagazynowanie 34 kg wodoru. Przy spalaniu 8,5-10 kg wodoru na 100 kilometrów, autobus będzie miał zasięg 350-400 km.

Według informacji portalu transport-publiczny.pl, autobus ma na pokładzie także inne źródło napędu - baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, która ma być wsparciem dla głównego układu napędowego w chwili największego zapotrzebowania na energię; bateria ta ma być ładowana energią pochodzącą z wodoru, lub - jak w innych eutobusach elektrycznych - z gniazda ładowarki.

Zobacz też: MPK Poznań: Solarisy Urbino 18 już za chwilę będą wozić poznaniaków!

- Wiele europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku – informuje poznańskie MPK. - Solaris wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom dodając do swojej oferty pojazdów nisko- i bezemisyjnych autobus zasilany wodorem. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna, czyniąc pojazd jednym z najbardziej ekologicznych, dostępnych na rynku.

SolarisBus & Coach dodaje, że „autobus charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu oraz brakiem wibracji, zaś jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym jest woda. Tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut, co zapewni elastyczność operatorom transportu”. Ilość miejsc siedzących wynosi maksymalnie 37+1. Wszystkie drzwi mają wysokość 320 mm. W drugich drzwiach przewidziano rampę ręczną lub elektryczną dla osób niepełnosprawnych.

Wiadomo, że jest już znany pierwszy użytkownik seryjnych wodorowych „dwunastek” - to włoskie przedsiębiorstwo SASA z Bolzano, które zamówiło dziesięć sztuk, z możliwością zwiększenia zamówienia o dwie dalsze. Oferta dla włoskiego przewoźnika mówiła o kwocie ponad 12,74 mln EUR. Według InfoBusa jeden autobus miałby kosztować około 4,6 mln złotych.

Sprawdź też:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski