Poznań: Przystanki wiedeńskie na Jeżycach mają być wybudowane w tym lub w przyszłym roku

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przystanek wiedeński umożliwia pasażerom łatwiejsze wejście do wagonu, wprost z podniesionego poziomu ulicy. Paweł Miecznik
Pasażerowie tramwajów dojeżdżających do rynku Jeżyckiego będą mogli jeszcze w tym lub najpóźniej w przyszłym roku skorzystać z przystanków wiedeńskich. Zarząd Transportu Miejskiego wskazuje raczej na tę drugą datę. W pierwszej kolejności powstanie przystanek przy ul. Dąbrowskiego.

O tym terminie rozmawiał z radnymi Rady Osiedla Jeżyce Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Co ciekawe, budowa przystanków nie będzie związana z remontem ulicy Dąbrowskiego, choć pierwotnie tak zakładano. Przyczyna jest prosta: remont przeciąga się w czasie, zatem by nie odwlekać budowy wygodniejszych i bezpieczniejszych dla pasażerów platform przystankowych, będą one budowane niezależnie, i to w bliskim czasie.

Oprócz ulicy Dąbrowskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie rynku, przystanki będą wybudowane także przy ul. Kraszewskiego. Jako że miasto chce wprowadzić dłuższe tramwaje, i one będą musiały także być dłuższe. Jednocześnie ma być uwzględniona możliwość bezkolizyjnego korzystania z torowiska przez autobusy linii 164.

Zobacz: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Przystanki wiedeńskie są podwyższonymi w stosunku do poziomu ulicy i szyn miejscami, z których osoby niepełnosprawne, starsze, dzieci, czy pasażerowie z wózkami, mogą łatwiej wejść do tramwajów.

- Przystanki wiedeńskie powstają tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni; aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań. - W Poznaniu przystanki wiedeńskie znajdują się na ulicach Gwarnej, Strzeleckiej („Plac Wiosny Ludów” i „Łąkowa”) oraz Górnej Wildzie (przystanki „Różana”). Funkcjonuje także przystanek „Ratajczaka”.

3 najgorsze linie tramwajowe w Poznaniu

- Przystanki tramwajowe na ul. Dąbrowskiego w rejonie rynku Jeżyckiego winny zostać wykonane w roku 2021 – dodaje Agnieszka Makała z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Wszystkie przystanki wiedeńskie muszą spełniać dwa zasadnicze parametry, podobnie jak wszystkie nowo projektowane przystanki, to jest muszą być długości 45,0 m (czyli zapewniać możliwość obsługi w przyszłości nowym, dłuższym taborem) oraz mieć krawędź peronu wyniesioną na wysokość 22 cm względem główki szyny. Ich lokalizacja uzależniona jest od parametrów technicznych przestrzeni, w której zlokalizowany jest przystanek. Z punktu widzenia pasażera najlepszym rozwiązaniem jest budowa przystanków odseparowanych od ruchu kołowego tj. w formie antyzatok (ruch samochodów w obrębie przystanku odbywa się po torowisku - przykładem są przystanki przy ul. Winogrady) lub w formie klasycznej wysepki - w sytuacji, w której z przyczyn technicznych nie jest możliwe wprowadzenie klasycznych rozwiązań i wówczas wykonywane są przystanki wiedeńskie, w których wysiadanie z tramwaju odbywa się bezpośrednio na jezdnię, lecz wyniesioną względem torowiska. Tak jest np. na ul. Strzeleckiej.

W Poznaniu pierwszy przystanek wiedeński – przy ul. Gwarnej – powstał w 2014 roku. Po nim zbudowano kolejne, przy ul. Strzeleckiej (Plac Wiosny Ludów i Łąkowa) i Górnej Wildzie (dwa przy Różanej). Najbliższe mają powstać na ulicach: Dąbrowskiego, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r.

Zaskakujące zdjęcia z poznańskiej komunikacji. To dziwi i śm...

Radni Rady Osiedla Jeżyce złożyli już do prezydenta miasta wniosek o budowę przystanków wiedeńskich na ul. Kraszewskiego przy rynku Jeżyckim, bez odkładania tej inwestycji do czasu przebudowy całego torowiska w ul. Kraszewskiego. Jak zapewniają, przystanek od strony ul. Dąbrowskiego zostanie zaprojektowany w 2020 r. i wkrótce wybudowany. Jak najszybciej powinien powstać podobny przystanek lub antyzatoka od strony ul. Kraszewskiego.

Sprawdź też:

FLESZ: Klimat nie zwariował, eksperci uspokajają

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grunwald

Tylko po co skoro tam jest tak mało miejsca, że samochód nie przejedzie pomiędzy tramwajem, a chodnikiem? Kolejne wydawanie pieniędzy na głupoty. Te poduszki berlińskie to ograniczają prędkość ale kosztem tysięcy zawieszeń. Czy nie można wybudować najazdów zwalniających takich co nie psują aut?

P
Pyra

poduszki berlińskie, przystanki wiedeńskie, bus pasy brytyjskie a co poznańskiego w naszym mieście???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3