Poznań: ZTM zbuduje 25 "wiedeńskich" przystanków

Bogna Kisiel
Przystanek "wiedeński" ułatwi pasażerom wejście do tramawju i wyjście z niego
Przystanek "wiedeński" ułatwi pasażerom wejście do tramawju i wyjście z niego ZTM
Udostępnij:
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu zamierza wybudować 25 przystanków "wiedeńskich" (podniesienie jezdni do poziomu chodnika co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tramwaju). W pierwszej kolejności miałyby one powstać przy ul. Gwarnej oraz 28 Czerwca 1956, w rejonie szpitala ortopedycznego.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Poznań: Nie wydłużą przystanków na moście Dworcowym
MPK wydłużyło przystanek przy moście Teatralnym!

To rodzaj wysepki. Tworzy się ją poprzez podniesienie jezdni do poziomu chodnika. Tak właśnie, najogólniej rzecz ujmując, wygląda przystanek "wiedeński". "Wiedeński", bo właśnie w stolicy Austrii takie rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy.

- Podoba mi się ta idea - przyznaje Łukasz Mikuła, radny PO. - Taka platforma spełnia dwie funkcje. Z jednej strony ułatwia pasażerom wsiadanie do tramwaju, z drugiej spełnia rolę progu spowalniającego dla samochodów. Przystanki "wiedeńskie" przydałyby się szczególnie w starych dzielnicach Poznania, np. na Wildzie czy Jeżycach, gdzie nie ma wydzielonych torowisk.
Tomasz Lewandowski, szef klubu radnych SLD uważa, że to świetny pomysł.

- Jest to jeden z elementów podnoszących atrakcyjność transportu publicznego - mówi T. Lewandowski. - Zachęciłby do korzystania z komunikacji miejskiej osoby starsze, niepełnosprawne. Ulica 28 Czerwca 1956 r. to dramat, a pamiętajmy, że znajduje się tutaj szpital ortopedyczny. Wiele razy pacjenci tej placówki czy starsi poznaniacy sygnalizowali ten problem. Trudno im wsiąść do tramwaju.

Rafał Kupś, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego mówi, że właśnie na Wildzie i Gwarnej miasto chce w pierwszej kolejności wybudować przystanki "wiedeńskie". Ale plany są bardziej ambitne. Z zamierzeń ZTM wynika, że miałyby one powstać także m.in. na Kraszewskiego, Łąkowej, Kórnickiej czy po cztery przy rynkach: Jeżyckim oraz Wildeckim.

- O ile znajdziemy na ich budowę pieniądze - zaznacza R. Kupś. I dodaje, że taki przystanek to wydatek kilkuset tysięcy złotych.
Ł. Mikuła uważa, że przystanki "wiedeńskie" powinny się znaleźć wśród propozycji usprawnień komunikacyjnych. Przypomnijmy, że pakiet takich ułatwień to jeden z warunków Platformy, od których uzależnia poparcie podwyżki cen biletów. Rozmowy na ten temat mają się odbyć przed sesją nadzwyczajną, podczas której dowiemy się o ile zdrożeją bilety.

- Zawsze, gdy jest wniosek o podwyżkę cen biletów, opowiada się o niestworzonych rzeczach - sceptycznie podchodzi do pomysłu Michał Grześ z PiS, wiceprzewodniczący Rady Miasta. - Z doświadczenia wiem, że nic z tych zapowiedzi nie wychodzi. Już słyszałem, że na przystankach będą stać zegary, które wskażą za ile minut przyjedzie tramwaj. Za chwilę zaproponują pasażerom masażystki w autobusach. Wszystko po to, by radnym łatwiej było przełknąć podwyżki. Nie wierzę, że na przystanki "wiedeńskie" znajdą się pieniądze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
miejski
widzialem takie rozwiązanie w Łodzi na trasie ŁTR-U i jest wygodne
r
rita
a dopiero co MPK podało infromację że nie bedzie w pojazdach klimatyzacji latem bo nie ma na to pieniedzy a niby na takie przystanki to będą??? szkoda ze wszystkie nowe tramwajenie nie sa w calosci niskopodlogowe, starsi ludzie sa skazani na transport miejski, nikomu nie trzeba tlumaczyc dlaczego...
k
karolck
"działa to jako próg spowalniający" - po prostu się na to wjeżdża, w Krakowie jest przynajmniej jeden taki przystanek i trzeba przyznać, że wysiadając z tramwaju czy autobusu ma się większą pewność, że samochód nas na pełnej prędkości nie rozjedzie, a czy jakoś to usprawnia wsiadanie wysiadanie - w przypadku pojazdu z niską podłogą znacząco, a w pozostałych przypadkach to raczej niewielka różnica
V
Vamppi
A po co to? ;/ Niech zainwestują w tramwaje, którymi niepełnosprawni będą w stanie się poruszać, a nie wciskają ludziom kit, że takie rozwiązanie ułatwi życie niepełnosprawnych. Bo nie ułatwi. Sama jeżdżę na wózku i wszędzie po Poznaniu poruszam się "z buta" - chyba że złapię przystosowany autobus, o co też niełatwo. Jeśli ktoś chce ułatwić życie niepełnosprawnym, to niech zacznie od tego, że tramwaj musi mieć kawałek rozkładanej blachy stanowiącej podjazd, a nie podniesiony przystanek, który i tak nic nie daje, bo odległość tramwaj-krawężnik jest zbyt duża ;/
A
AAAA
no wszystko pięknie, tylko jak niby samochody mają jeździć? omijać te przystanki i wjeżdżać na torowisko czy jak ?
t
tramwajarz
7 lat temu miałem okazję w gazetce Związkowej Tramwajarz Poznański przeczytać o pomyśle tych przystanków w artykule z myślą o niepełnosprawnych no cóż lepiej po 7 latach niż wcale.
Szkoda tylko ze pomysłodawca tego projektu już niestety nie żyje na pewno miał by satysfakcję że ktoś się tym zainteresował ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Zdjęcia są zadziwiająco podobne ale niech tam przecież w tym przypadku pasażer i jego wygoda są najważniejsze.
M
Marek
To chyba tylko w wykonaniu urzędników miejskich ... kazdy działający "na swoim" zrobiłby taki przystanek za kilkadziesiąt tysięcy ... piszę to jako "budowlaniec-drogowiec" ....
M
Marek
To chyba tylko w wykonaniu urzędników miejskich ... kazdy działający "na swoim" zrobiłby taki przystanek za kilkadziesiąt tysięcy ... piszę to jako "budowlaniec-drogowiec" ....
r
rex
super !! Przy Rynku Jeżyckim też takie są potrzebne.
Przejdź na stronę główną Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie