Przebudowa Kaponiery wkroczyła na ostatnią prostą

Marcin Idczak
Przebudowa Kaponiery wkroczyła na ostatnią prostą Paweł F. Matysiak
Zostały do wykonania już tylko ostatnie prace wykończeniowe i będzie można przystąpić do odbiorów technicznych Kaponiery.

Najpóźniej 31 sierpnia mają zakończyć się prace przy przebudowie Kaponiery i Mostu Uniwersyteckiego. Obiekt będzie jeszcze musiał przejść odbiory techniczne.

- Jednak jeśli warunki pozwolą to wcześniej chcemy już otworzyć przystanki na poziomach zero i minus jeden - mówi Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. Następnie będzie najniższa kondygnacja (-2), gdzie będą zatrzymywały się tramwaje kursujące na przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego. - Tam z uwagi na przebiegająca trakcję odbiory są znacznie bardziej skomplikowane - dodaje prezes PIM.

Natomiast Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania wyjaśnia, że miasto chce by cały obiekt jak najszybciej zaczął funkcjonować.

Kilku operatorów
Kaponiera to nie tylko przystanki. To także pomieszczenia handlowe, parking. Przebiegają tamtędy ważne dla miasta kable energetyczne, rury ciepłownicze.

- Koszt utrzymania całości został wyliczony na dwa miliony złotych rocznie - mówi Maciej Wudarski.

To jeden z powodów dla których zrezygnowano z szukania prywatnego operatora. - Jest to tak ważny obiekt, że odpowiedzialność za jego funkcjonowania musi przyjąć miasto - zaznacza Maciej Wudarski. Jednocześnie istniała obawa, że wybrana firma mogłaby bardziej dbać o swoje zyski niż o prawidłowe funkcjonowanie węzła, a to by niosło ryzyko konieczności zwrotu unijnego dofinansowania.

Dlatego też postanowiono podzielić kompetencje w zarządzaniu i dbaniu o nową Kaponierę.

- Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych ma operować przestrzenią komercyjną (handel, parking) - wyjaśnia Katarzyna Bolimowska, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. W jego gestii znajdzie się dbanie o Kaponierę pod względem techniczno - budowlanym. Natomiast Zarządowi Transportu Miejskiego powierzona zostanie obsługa pasażerów.

- Kaponiera ma być nie tylko miejscem przesiadkowym, ale również przyciągającym mieszkańców - wyjaśnia Paweł Kaczmarek, prezes ZKZL.

Dodaje, że gdy już będzie można korzystać z przystanków, to możliwe jest, że sklepy, czy też kawiarnie zostaną oddane do użytku później.

- Będą musiały przejść dodatkowe kontrole na przykład sanepidu. Ci, którzy mają tam prowadzić działalność muszą wyposażyć swoje lokale w niezbędny sprzęt - mówi Paweł Kaczmarek.

Osobno zostanie wybrany operator dla parkingu (na około 300 miejsc postojowych).

Będą jeszcze pracować
Wciąż jeszcze nie wiadomo co będzie z najstarszą, bo mającą już prawie 150 lat częścią obiektu czyli Kaponierą kolejową.

- Na początek chcemy zburzyć część muru oddzielającą ją od peronów tramwajowych i zamontować tam szybę. Tak by można było podziwiać wnętrza - zaznacza Maciej Wudarski.

Możliwe, że do środka będą wpuszczane na przykład szkolne wycieczki. - Oczywiście w przyszłości trzeba pomyśleć o jej wykorzystaniu dla mieszkańców na przykład na kawiarnie. Jednak takie przystosowanie obiektu będzie kosztowało nawet kilka milionów złotych - twierdzi zastępca prezydenta Poznania.
Jakie będą udogodnienia
Do dyspozycji pasażerów będzie między innymi 13 par schodów ruchomych i 13 wind kursujących pomiędzy poziomami. Zamontowano także windy specjalne dla wózków dziecięcych, czy inwalidzkich.

- Trzeba dodać, że zwykłe schody prowadzące do podziemi będą podgrzewane - mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM. To ma zapobiegać oblodzeniu stopni zimą.

Jak zapewniają konstruktorzy z każdej strony będzie zapewniony bardzo łatwy i szybki dostęp do różnych punktów w podziemiach.

By ten węzeł komunikacyjny nie stał się betonową pustynią w środku miasta PIM ogłosił już przetarg na zagospodarowanie go zielenią. Drzewa i krzewy mają być jednak sadzone sukcesywnie, tak jak na to pozwala cykl wegetacyjny roślin.

Przebudowa rozpoczęła się pięć lat temu. Przerwano ją tylko na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 roku.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
WOW!!!!

Natomiast Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania wyjaśnia, że miasto chce by cały obiekt jak najszybciej zaczął funkcjonować. Brawo! Może do nEURO zdążą? Podziwiamy tempo robót. Prawie przegonią nim budowę Bałtyku.

J
Janusz

Przejeżdżając teraz po torach tramwajowych na Kaponierze czuję się jakbym przejeżdżał skrzyżowanie Jana Pawła II z Kórnicką!!!! Czy my w Poznaniu nie potrafimy zrobić równej drogi w połączeniu z szynami tramwajowymi?! Po 6 latach budowy będą oddane takie nierówności???????????

J
Jotgie

JW.

p
pemo

Słabizna.Abstrahując od ogromnego opóźnienia,to jak na inwestycję za kilkaset milionów,wygląda to dość nieciekawie estetycznie.Podwieszone instalacje i te płytki na słupach wyglądają jak w trzecim świecie.I jestem też ciekawe czy zakryją jakoś te kominki i elementy klimatyzacji na powierzchni bo wyglądają fatalnie

W
Wpis

Za rok bedzie trzeba zrobić przejścia naziemne po ulicy, bo ludzie to nie szczury i nie chodzą pod ziemią ! Miasto dla ludzi !

60 - latka

Przestań tylko narzekać.Zobacz jak pięknie slońce świeci.

60 - latka

To było dawno, pamiętam że tam gdzie jest przystanek tramwajowy 9,11,10 i 4 płynął strumyczek i stała budka z piwem .Górnego tramwaju nie było wcale a od ul.Poznańskiej do Teatralki były ogródkidziałkowe gdzie bawiliśmy się w podchody.Potem zaczęto budowę Kaponery czyli Rondo .Balagan byl nie ziemski no i zlikwidowano działki.Teraz jak patrzę na przebudowę jestem oczarowana nowym wyglądem.Będzie na miarę XXI w. i tak jak Paryżu czy Berlinie. Warto było tak długo czekać.

h
heimatschutz

I znów nie widzę na fotografiach studzienek odprowadzających wodę do kanalizacji burzowej tylko same zabetonowane powierzchnie. Czyżby projektanci zakładali, że w Poznaniu nie ma ulew i deszczów ? Jak to jest możliwe ? Na co oni liczyli. Pierwsza obfita ulewa zweryfikuje ten projekt. Oby tylko bez jakiegoś nieszczęścia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3