Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa ronda Rataje: Na Ratajach wciąż będą korki [ZDJĘCIA]

Marcin Idczak
Trwa budowa galerii Posnania i przebudowa ulicy Krzywoustego
Trwa budowa galerii Posnania i przebudowa ulicy Krzywoustego Maciej Urbanowski
W rejonie ronda Rataje już rozpoczęły się prace drogowe. Jednak tylko przy tworzeniu ulic dojazdowych do powstającego centrum handlowego Posnania. Planowana jest również przebudowa ronda Rataje. Analizy wskazują, że nie rozwiąże ona problemów dzielnicy.

Z przeprowadzonych przez specjalistów od komunikacji symulacji wynika, że nie ma szans na to, by przebudowane rondo Rataje było w pełni przejezdne.

Zobacz również: Przebudowa ronda Rataje: Wariant wybrany! [MAPA, ZDJĘCIA]

Rozpoczęły się prace przy budowie centrum handlowego Posnania i dróg wokół. Jeszcze w tym roku ma ruszyć przebudowa (wyburzenie i stworzenie nowych) wiaduktów estakady katowickiej. Kolejny etap rewolucji komunikacyjnej w tym rejonie Poznania to przebudowa ronda Rataje.

- Przygotowanych zostało kilka wariantów jego modernizacji - mówi Jacek Thiem z Biura Inżynierii Transportu, które między innymi opracowuje różne opracowania rozwiązań drogowych dla Poznania i przyległych gmin.

Część z nich przedstawiono mieszkańcom, którzy mieli wybrać najlepsze ich zdaniem rozwiązanie.

Sprawdź: Przebudowa ronda Rataje - kto za to zapłaci?

Wygrał projekt dwupoziomowego ronda, gdzie samochody mają jeździć w podziemnym tunelu. Kiedy ruszą prace jeszcze nie wiadomo.

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich jeszcze nie wiadomo kiedy ruszą prace. Miasto liczy na unijne dofinansowanie. Chciano na przebudowę przeznaczyć 70 milionów złotych, a wariant wybrany przez poznaniaków ma kosztować około 160 milionów. Jednak okazuje się, że nawet taka kompleksowa przebudowa może być niewystarczająca.

- Przeprowadziliśmy różne symulacje nowego układu drogowego i natężenia ruchu po wybudowaniu centrum Posnania - wyjaśnia Jacek Thiem.

Sprawdź: Przebudowa ronda Rataje - kto za to zapłaci?

Zgodnie z nimi nawet taka inwestycja nie spowoduje, że nie będzie korków.

- Według naszych symulacji w czasie szczytów zakupów w tym rejonie, w tym i na przebudowanym rondzie Rataje będą tworzyły się korki - wyjaśnia Jacek Thiem.

Wpływ na to będzie miało istnienie dwóch ogromnych centrów handlowych obok siebie oraz to, że ze względów bezpieczeństwa przy rondzie mają zostać zamontowane sygnalizacje świetlne.

Zobacz również: Przebudowa ronda Rataje: Wariant wybrany! [MAPA, ZDJĘCIA]

- Z naszych prognoz wynika, że poszerzona ul. Jana Pawła II oraz trasa Katowicka mają spełnić swoją rolę, problem może być jedynie z rondem - podsumowuje Jacek Thiem.

Taką informacją zdziwieni są mieszkańcy Rataj.

- Już od ponad 10 lat zabiegaliśmy o zmodernizowane ronda - wspomina Miron Perliński, działacz osiedlowy z os. Piastowskiego. - Ono i okoliczne drogi każdego dnia się korkują. Ucieszyliśmy się, że będzie nam łatwiej się jeździło, a tutaj okazuje się, że znów może się korkować w okolicy - dodaje Miron Perliński.

Według niego, jeśli nie ma się nic zmienić, to może lepiej nie tracić pieniędzy i zrezygnować z przebudowy ronda.
Natomiast radny Szymon Szynkowski vel Sęk uważa, że problemem jest nie tylko samo rondo, co planistyczne koncepcje miasta.

Sprawdź: Przebudowa ronda Rataje - kto za to zapłaci?

- Jak można zezwolić na budowę dwóch ogromnych centrów handlowych tak blisko siebie (Malta i Posnania - red). Przecież wiadomo, że nie da się wybudować takich dróg, które sprostają natężeniu ruchu powodowanego przez klientów sklepów - stwierdza Szymon Szynkowski vel Sęk.

Innego zdania jest radny Andrzej Bielerzewski. - Sam zawodowo zajmowałem się projektowaniem. Co prawda nie dróg, ale ogromnych linii przesyłowych i według mnie, nie po to zaprojektowanie ronda powierzono fachowcom, by mogło coś się nie udać - stwierdza Andrzej Bielerzewski. Dodaje, że ze swojej praktyki wie, że twórca koncepcji będzie zawsze przekonany o tym, że to co przygotował jest słuszne i najlepsze. - Nam natomiast może to wydawać się błędne. Na pewno, przy takiej ilości marketów w tej części Poznania nie da uniknąć się kłopotów komunikacyjnych - podsumowuje.

Jacek Thiem natomiast dodaje, że dzięki dobrym połączeniom środkami komunikacji miejskiej wielu przyszłych klientów skusi się na dojazd do Posnania tramwajem lub autobusem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski