18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przejazdy kolejowe muszą zostać przebudowane! Są niebezpieczne

Bogna Kisiel
W lipcu doszło do tragicznego wypadku na przejeździe w Murowanej Goślinie
W lipcu doszło do tragicznego wypadku na przejeździe w Murowanej Goślinie Grzegorz Dembiński
- Jeśli nie ma wystarczających pieniędzy, można zrezygnować z rozbudowy dworców, ale nie z przebudowy przejazdów kolejowych, które są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa - uważa Marcin Wojtkowiak, przewodniczący Rady Gminy Czerwonak.

Właśnie sprawa modernizacji linii kolejowej Poznań Wschód - Bydgoszcz, a dokładniej odcinka Poznań - Wągrowiec ma być poruszona na komisjach Rady Gminy.

- Radni zdecydują czy być może nie zwrócić się do marszałka województwa z prośbą o pomoc w rozwiązaniu tego problemu - wyjaśnia M. Wojtkowiak.

Przetarg na modernizację wspomnianego odcinka zakończył się fiaskiem. Powód?

- Najtańsza oferta opiewała na 31,67 mln zł, a kolej na tę inwestycję przewidziała 22,32 mln zł - tłumaczy Wojciech Skrzekut, radny Czerwonaka. - W rozmowie ze mną przedstawiciele kolei stwierdzili, że bez dodatkowego, finansowego wsparcia marszałka przetarg nie zostanie ponownie wszczęty. A jest to bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszej gminy.

W ramach tego przedsięwzięcia miały powstać dwa nowe przystanki w Przebędowie i Łopuchowie Gać.

- Istotna jest przebudowa przejazdu w Miękowie, a szczególnie w Bolechówku - twierdzi W. Skrzekut. - Ten przejazd jest bardzo niebezpieczny: nieoświetlony, ograniczona widoczność i duże natężenie ruchu. Ostatnio sytuacja się nieco poprawiła, bo ograniczono prędkość pociągów do 20 km na godzinę. Ale często dochodzi tutaj do wypadków.

Ostatni wydarzył się w maju. Szynobus uderzył w przejeżdżające przez tory auto. Ranna została kobieta i 4-letnie dziecko.
Obecnie są to przejazdy kategorii D ( bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), a po modernizacji miałyby awansować do B (samoczynna sygnalizacja świetlna i półrogatki).

Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu urzędu marszałkowskiego zapewnia, że obecnie trwają rozmowy z PKP PLK. - Dotyczą one możliwości zwiększenia przewidywanego pierwotnie dofinansowania dla tego zadania z WRPO na lata 2007-2013 - dodaje J. Kriger.

Z kolei PKP PLK twierdzi, że brane są pod uwagę różne scenariusze związane z finansowaniem tej inwestycji.

- Dążymy do tego, by ją przeprowadzić w 2014 roku - mówi Maciej Dutkiewicz z PKP PLK. - Inwestycja polegać będzie na przebudowie dziewięciu przejazdów kolejowych oraz przebudowie stacji w Wągrow-cu. Wiązałoby się to również z budową przejścia podziemnego pod peronami.

Zdaniem radnego W. Skrzekuta, przy okazji rozpisania kolejnego przetargu warto byłoby także pomyśleć o budowie przystanku w Koziegłowach, na wysokości ulicy Topolowej.

- Budowy nowego przystanku nie możemy wykluczyć. Zależy to jednak od środków finansowych, jakimy będziemy dysponowali - zaznacza M. Dutkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski