W ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. zrealizowane zostaną na terenie Wielkopolski trzy duże projekty, takie jak budowa linii kolejowej Turek – Konin, rewitalizacja linii kolejowej Śrem – Czempiń oraz rewitalizacja linii kolejowej Międzychód – Szamotuły. Zakończenie prac nad dokumentacją dla wszystkich projektów przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych na przełomie 2028 i 2029 r.
Czytaj także: 23 dworce w Wielkopolsce zostaną wyremontowane do 2030 roku. Aż 4 z nich w Poznaniu!
Co powstanie w ramach projektów?
Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej.
– Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin
– wylicza poznański Urząd Wojewódzki.
Z kolei niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h.
– Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin. Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec)
– podaje biuro prasowe Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
W ramach zaś trzeciego z zaprezentowanych projektów, między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie powstanie nowy tor i sieć trakcyjna, a linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h.
– Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach
– informuje UW w Poznaniu.
„Program Kolej+ okazał się strzałem w dziesiątkę”
– Bardzo się cieszę, że inwestycje te właśnie nabierają tempa. Są bardzo istotne z punktu widzenia potrzeb lokalnych społeczności, jak również rozwoju naszego regionu
– ocenił na konferencji prasowej Michał Zieliński, wojewoda wielkopolski.
Ciąg dalszy tekstu pod materiałem wideo.
Turystyczna Wielkopolska - Przemęcki Park Krajobrazowy:
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podkreślił, iż program Kolej+ powstał po to, żeby przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i łączyć małe ojczyzny.
– Ten ogólnopolski program pochłonie docelowo ok. 13 mld złotych, z czego Wielkopolska otrzyma 2 miliardy
– wyliczał przedstawiciel rządu.
W ocenie posła Bartłomieja Wróblewskiego, program, Kolej + okazał się absolutnym strzałem w dziesiątkę.
– Po wielu latach zwijania polski powiatowej, z posterunkami policji i urzędami pocztowymi oraz oczywiście połączeniami kolejowymi, zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w wielkopolską infrastrukturę kolejową
– stwierdził parlamentarzysta. W jego ocenie w najbliższym czasie należy również pochylić się nad budową trzeciego i czwartego toru między stacjami Poznań Wschód – Poznań Główny oraz doprowadzeniu do przebudowy dawnego dworca PKP w Poznaniu.
Marek Sowa, radny do Sejmiku Województwa Wielkopolskiego wyraził radość, że urząd marszałkowski włączył się we współfinansowanie tych inwestycji.
– Dla lokalnej społeczności te projekty są naprawdę ważne
– ocenił.
Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przypomniał, iż w latach 2008 – 2015 zlikwidowanych zostało aż 900 kilometrów torów, a obecny rząd działa w zupełnie innym kierunku, czego dowodem jest rozpoczęcie w całym kraju 35 dużych projektów związanych z infrastruktura kolejową.
– Podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem
– mówił na konferencji prezes Merchel.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?