Pierwszy etap przebudowy Kaponiery nie jest już zagrożony (ulica Roosevelta jest prawie gotowa). Ale najważniejsze dopiero przed nami. Po Euro konsorcjum firm, w którego skład wchodzą Hydrobudowa i Aprivia, ma rozpocząć przebudowę samej Kaponiery. W Urzędzie Miasta huczy. Nieoficjalnie mówi się, że miasto rozwiąże umowę i ogłosi kolejny przetarg na przebudowę ronda.
- Jest za wcześnie na takie decyzje. Dzisiaj wiemy, że firmy złożyły wnioski o upadłość. Nie wiemy za to, kiedy to nastąpi i na jakich warunkach - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Oczywiście niesie to ze sobą jakieś ryzyko, ale na razie chcemy skończyć pierwszy etap inwestycji.
W konsorcjum, które wygrało przetarg na przebudowę Kaponiery, znalazła się także hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która odpowiada za 50 procent kontraktu. W krytycznej sytuacji to Hiszpanie mogą przejąć rolę lidera i zająć się bieżącym finansowaniem inwestycji.
- Realizacja II etapu zacznie się po Euro. Możliwe, że do tego czasu rozpocznie się postępowanie upadłościowe i będziemy mieli dostęp do pieniędzy na finansowanie budowy - optymistycznie zakłada rzecznik Hydrobudowy, Krzysztof Woch.
Wniosek o upadłość złożony przez spółki związane z PBG to niemały problem także dla Infrastruktury Euro Poznań 2012, która buduje Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Krystyna Rakowska, wiceprezes spółki, nie ukrywa, że trwa burza mózgów.
- Nasi mecenasi rozważają obecnie dwa scenariusze - wyjaśnia Krystyna Rakowska. - Jeden zakłada zerwanie umowy i ponowne rozstrzygnięcie przetargu. Inny - że kontynuujemy współpracę z Hydrobudową.
Co o projekcie na Ostrowie Tumskim mówią przedstawiciele wykonawcy?
- Nie wycofujemy się z budowy. Po to złożyliśmy wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układu, aby móc dalej prowadzić działalność - zapewnia Krzysztof Woch.
Firma nie ukrywa jednak, że przed otwarciem przez sąd postępowania upadłościowego działa ona w pewnym zawieszeniu. Spółka nie ma pełnego dostępu do swoich kont, a to może przesunąć planowane na październik zakończenie budowy.
- Oczywiście liczymy się z utrudnieniami. Nie dam gwarancji, że budowa na chwilę nie stanie, ale chcemy dotrzymać terminu zakończenia inwestycji - deklaruje Krzysztof Woch.
Aprivia i Hydrobudowa zaangażowane są w jeszcze jedną ważną dla Wielkopolski inwestycję - budowę jednego z odcinków drogi S5 z Kaczkowa do granic województwa dolnośląskiego.
- Kontrakt jest olbrzymi. Członkowie konsorcjum budującego ten odcinek muszą uzgodnić między sobą pewne sprawy. Wolałbym, żeby takie wieści jak z PBG się nie pojawiały, ale na razie nie ma to przełożenia na budowę S5 - zapewnia Marek Napierała, dyrektor wielkopolskiego oddziału GDDKiA.
Większościowym wykonawcą drogi jest firma Alpine. Spółki PBG są tylko jej partnerem, więc sytuacja Hydrobudowy nie powinna zagrozić S5.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?