Tańsze przejazdy komunikacją miejską w Poznaniu

Bogna Kisiel
Tańsze przejazdy komunikacją miejską w Poznaniu
Tańsze przejazdy komunikacją miejską w Poznaniu Maciej Urbanowski
Jest szansa, że od listopada tańsze będą przejazdy opłacane z tPortmonetki, a od stycznia wejdzie w życie bilet seniora oraz 7-dobowy.

W lipcu Maciej Wudarski, zastępca prezydenta ujawnił propozycje zmian opłat za przejazdy komunikacją miejską. Po konsultacjach projekty uchwał w tej sprawie trafiły do Rady Miasta. Komisja Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej zaopiniowała je pozytywnie.

- To propozycje wychodzące naprzeciw pasażerom - twierdzi Karolina Fabiś-Szulc, radna PO i wiceprzewodnicząca komisji. - Promują one tPortmonetkę, którą bardziej opłaca się używać niż bilety jednorazowe. Przewidują też wprowadzenie oczekiwanego od dawna biletu dla seniora. To początek dobrych zmian w komunikacji. Dziewięć miesięcy upłynęło, ale się urodziły. Oby tak dalej.

Na wtorkowej sesji radni zdecydują, czy nowe rozwiązania taryfowe wejdą w życie.

Taniej z tPortmonetką
Już od listopada tańsze miałyby stać się przejazdy opłacane z tPortmonetki. Planuje się utrzymanie dotychczasowej taryfy za przejechanie pięciu przystanków. Ci, którzy pojadą dłużej zapłacą mniej za kolejne przystanki. I tak opłata za 6 i 7 przystanek spadnie z 0,26 zł do 0,16 zł; od 8 do 20 będzie wynosić 0,08 zł (obecnie 0,12 zł), a od 21 zapłacimy za każdy jedynie 0,06 zł (teraz - 0,08 zł).

50 zł ma kosztować roczny bilet dla seniora. Ma obowiązywać od stycznia w strefie A

W ten sposób tPortmonetka będzie konkurencyjna wobec biletów jednorazowych 10- oraz 40-minutowego. Pierwszy kosztuje 3 zł, a drugi 4,60 zł. Po wejściu nowej taryfy za 3 zł "na tPortmonetce" będziemy mogli przejechać 12 przystanków, a za 4,60 aż 36.

Bilet dla seniora na rok
Bilet dla seniora ma wejść w życie w styczniu. Obowiązywałby na razie tylko w strefie A czyli upoważniałby on do przejazdów jedynie w granicach miasta. Korzystałyby z niego osoby, które ukończyły 65 lat, a jeszcze nie osiągnęły wieku 70 lat, uprawniającego do bezpłatnych przejazdów. Za bilet na 366 dni taka osoba zapłaciłaby 50 zł.

- Dlaczego bilet dla seniora miałby obowiązywać jedynie w Poznaniu? - pyta Mikołaj Tomaszyk, zastępca burmistrza Lubonia.

Przedstawiciele gmin, z którymi Poznań zawarł porozumienie komunikacyjne, są zainteresowani tym pomysłem. W lipcu odbyły się konsultacje z gminami. M. Tomaszyk zapropnował wtedy bilet dla seniora za wszystkie trzy strefy A, B, C za 100 zł. ZTM miał przygotować wyliczenia, bo gminy chciały wiedzieć ile będą ich ten pomysł kosztował.

- Rozpatrywaliśmy dwa warianty: bilet dla seniora na strefy A+B+C za 50 zł oraz za 100 zł - mówi M. Wudarski. I dodaje, że 60 proc. gmin opowiedziało się za stawką 50 zł, dwie gminy za ceną 100 zł, dwie inne odrzuciły propozycję.

- Na tę chwilę nie udało się osiągnąć porozumienia - przyznaje M. Wudarski. - Jestem jednak dobrej myśli, że uda się przekonać gminy do tego pomysłu i bilet dla seniora będzie obowiązywał w trzech strefach.

Na tym nie koniec zmian. Także od stycznia planuje się wprowadzenie biletu 7-dobowego za 47 zł. Zastąpi on bilety 48- i 72-godzinne oraz okresowe na okaziciela, które zostaną zlikwidowane. Dlaczego? Z danych ZTM wynika, że cieszą się one małą popularnością wśród pasażerów. Dla przedsiębiorstw, które kupowały "sieciówki" na okaziciela ZTM ma inną ofertę - PEKA dla Firm.

Atrakcyjna wydaje się promocja powiązana z biletem 24-godzinnym (13,60 zł). Dwa skasowane przez osoby dorosłe takie bilety (normalne, nie ulgowe) upoważniają dodatkowo do przejazdu maksymalnie trójki dzieci w wieku do 15 lat.

Łatwiej będzie pracownikom MPK i ich rodzinom, którym przysługuje bilet specjalny. Obecnie uprawnia on do przejazdów po Poznaniu, ale tylko pojazdami MPK. Ma to się zmienić i będą oni mogli jeździć także liniami, obsługiwanymi przez innych przewoźników.

System premiowy
Koszt wspomnianych propozycji szacuje się na ok. 6,3 mln zł. Czy myśli się o kolejnych obniżkach? - W tej chwili nie - mówi M. Wudarski i przypomina o odpowiedzialności za budżet miasta. - Chcemy przez rok, półtora sprawdzić, jak te zmiany zostały odebrane przez mieszkańców, czy spowodowały wzrost liczby pasażerów. Zamierzamy natomiast wprowadzać usprawnienia i udogodnienia, by zachęcać pasażerów. Wkrótce przedstawimy system premiowy, który będzie nagradzał najczęściej korzystających z komunikacji.

50 zł ma kosztować roczny bilet dla seniora. Ma obowiązywać od stycznia w strefie A

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Pisałem o Pece z funkcją portmonetki - ta opcja okrada mnie każdego dnia, zwlaszcza gdy wożę dzieci z przesiadką. To wyjaśnienie jest dla innych TREPIE.....
D
DK
Osobiście korzystam z sieciówki, odprowadzałam męża na dworzec i postanowiłam zapłacić za niego z T-portmonetki na mojej karcie PEKA. Nie mamy bezposredniego połączenia, musimy się przesiadać /autobus+ tramwaj/. Mąż rzadko korzysta z komunikacji miejskiej, dotychczas płaciliśmy 4,60 pln - bilet papierowy- 40 minut było OK. Na stronie PEKI automat wyliczył opłatę za przystanki na ponad 6,00pln /bez prawa do chociaż jednej przesiadki/. Zaznaczam, że od około 40 lat nasze, wcale nie najmniejsze podatki, rozliczamy w Poznaniu. Myślę, że coś tu jest nie tak... z PEKĄ wyszło drożej.
g
gość
pewnie nie umiesz liczyc
K
Kontroler
Nie masz racji, skoro jest uczniem przysługuje Tobie zniżka ustawowa 50%, bez względu na to gdzie się uczysz.
p
pyra
peka idioto jest za darmo to co mialeś wykupować chyba że cię pani z ztm zobaczyła i ci chciała wcisnąć za siano wioskowy idioto
J
Jędrula
Wsiądź do tramwaju, nie kupuj biletu; kontrola? Otwórz mobiLET, kup bilet.
P
Pati
My tez chcemy tanszych sieciowek
G
Gość
to nie komuna
G
Gość
tyle
p
podwyżka
Sporo tylu studentów, to na nich można lepiej zarobić, czyli podwyżka ... ;)
g
gość
Mieszkam w Poznaniu, płace podatki w Poznaniu, ale uczę się we Wrocławiu, i nie mogę jeździć na uldze bo nie uczę się w Poznaniu... bez sens. W całej Polsce wiara jeździ na legitymacjach tylko nie w Poznaniu.. czyli jak rodzice z dziećmi przyjeżdżają na wakacje to dzieci też nie mogą jeździć na ulgowym bo.przecież nie uczą się w Poznaniu -.-
O
Ola
A coś dla studentów?! Tyle ich jest w Poznaniu nie tylko od poniedziałku do piątku, także w weekendy!
G
Gość
Zafundowaliście poznaniakom GNIOTA. To wasza pazerność /dotacja/ i kompromitacja. Nikt za to nie beknie?
a
alex
Napiszę po raz kolejny - zniżki dla tych co korzystają z komunikacji sporadycznie - przejazdy jednorazowe + seniorzy co wychodzą z domu od czasu do czasu. Ale tych co korzystają z komunikacji regularnie kupując sieciówki, bilety semestralne, itd ZTM kasuje aż miło. Wykupienie sieciówek dla dzieciaków na dojazdy do szkoły + sieciówka na dojazd do pracy = taniej jeździć samochodem podwożąc dzieciaki do szkoły i ewentualnie od czasu do czasu podjechać tramwajem na tportmonetkę.
Stąd się biorą korki na ulicach wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Ale to za mądre na naszych magistrów z magistratu.....
n
na male sumy, ale czesto.
To jest niedopracowane g.wno.............................................
Dodaj ogłoszenie