- Chciałbym przeprosić wszystkich mieszkańców za te wszystkie utrudnienia, które wiążą się z takimi inwestycjami, które dzisiaj realizujemy. Zdaję sobie sprawę z tego, że te inwestycje są bardzo uciążliwe dla codziennego życia, natomiast uważamy, iż należy wykorzystać zarówno środki unijne, jak i zrobić te rzeczy, które w przyszłości bardzo mocno poprawią komfort życia mieszkańców - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Pierwsza część prac, jaką była przebudowa pętli Wilczak, zakończyła się na czas. W ubiegłym tygodniu nastąpił odbiór robót budowlanych. Na pętli wybudowano nowe torowisko tramwajowe i sieć trakcyjną. Przygotowano również wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym, które w przyszłości będzie drogą linii tramwajowej na Naramowice.
Sprawdź też:
Prace związane z przygotowaniem pętli do przejazdów tramwajowych to nie wszystko.
- To, co widzimy, zostanie jeszcze upiększone. Będą też odpowiednie nasadzenia zieleni, więc ten teren będzie wyglądał jeszcze ładnie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Zobacz zdjęcia:
Ruch tramwajowy na pętlę ma powrócić wraz z początkiem roku szkolnego.
- Tak, jak zapowiadaliśmy, od 2 września pętla Wilczak będzie otwarta. Na swoją stałą trasę wrócą tramwaje linii numer 3. Będą one obsługiwane w większości przez najnowszy tabor w Poznaniu, czyli dwukierunkowe tramwaje marki Moderus Gamma. Za niecałe trzy lata to właśnie te tramwaje będą obsługiwać całą trasę na Naramowice - zaznacza Jacek Jaśkowiak.
Według planów budowa trasy tramwajowej na Naramowice od pętli Wilczak do ul. Błażeja ma zakończyć się wiosną 2022 roku.
- Wkrótce rozpoczną się prace w dalszym odcinku. Mam tu na myśli park Kosynierów. Tam będziemy musieli zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest przeszłość tego terenu - kiedyś był tam cmentarz ewangelicki, ale jestem przekonany, że te prace pójdą równie sprawnie, jak te, które do tej pory były realizowane - tłumaczy prezydent Poznania.
Przed podjęciem prac park Kosynierów zostanie zbadany przez archeologów. Następnie rozpocznie się budowa torowiska w stronę ul. Błażeja.
Sprawdź też:
- Cała inwestycja to koszt 380 mln zł. Na to składa się dofinansowanie unijne w kwocie 150 mln zł. Przed nami ten drugi, najważniejszy etap, czyli pociągnięcie linii tramwajowej w kierunku osiedla Naramowice. Te prace kontynuowane będą od jesieni. Lwia część robót budowlanych to już rok przyszły. Trasa będzie liczyły ponad 3 km torowiska. Całość linii tramwajowej będzie składała się z 8 przystanków, rozlokowanych w takich miejscach, aby mieszkańcy mieli blisko do transportu publicznego - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
I dodaje: - Ważnym etapem inwestycji jest też budowa węzła na skrzyżowaniu Lechicka/Naramowicka. Wszystkie prace tramwaju na Naramowice koordynujemy z budową mostu Lecha, żeby ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców Poznania - mówi Mariusz Wiśniewski.
Zobacz również: Poznań: Most Lecha będzie przejezdny do końca roku? Remont przebiega zgodnie z harmonogramem [NOWE ZDJĘCIA, WIDEO]
W ramach projektu dotychczasowy układ dróg ma zostać przebudowany. Zmiany dosięgną m. in. skrzyżowania ulic Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Podobnie będzie z ulicą Naramowicką, która na odcinku od ul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej zyska nową nawierzchnię, a z kolei na odcinku od ul. Serbskiej do węzła Naramowicka zostanie kompleksowo przebudowana. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania ulicy Naramowickiej z Serbską, a także z ulicami Czarna Rola, Włodarską i Ziarnistą.
Sprawdź też:
Obecne, jednopoziomowe skrzyżowanie Naramowicka/Lechicka zostanie zmienione w dwupoziomowy węzeł drogowy. Od tego miejsca do ul. Błażeja, na zachód od obecnej Naramowickiej, przebiegać będzie ul. Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką i Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ul. Nowa Stoińskiego - od ul. Jasna Rola do Naramowickiej. Przebudowa czeka również skrzyżowania Lechicka/Murawa oraz Naramowicka/Dworska.
Całość ma zostać uzupełniona o infrastrukturę pasażerską i pieszo-rowerową, a także o zieleń i małą architekturę.
Przypomnijmy, że budowa trasy tramwajowe z pętli Wilczak na ul. Błażeja jest dopiero pierwszym etapem budowy całej trasy tramwajowej na Naramowice. W dalszej kolejności ma być wybudowana trasa tramwajowa z pętli Wilczak do Garbar, z kolei na samym końcu ma być wybudowana trasa tramwajowa w kierunku Radojewa/Moraska.
Zobacz też:
Tramwaj na Naramowice: Jak będzie przebiegać trasa z pętli W...
Sprawdź też:

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?