Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Poznaniu powstaną antyzatoki. Przy ul. Kraszewskiego będzie więcej miejsca dla pieszych, a mniej dla samochodów

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przy ul. Kraszewskiego, za rynkiem Jeżyckim, przystanki przybiorą formę antyzatok - chodnik będzie na ich wysokości "przysunięty" do torowiska i niedostępny dla samochodów.
Przy ul. Kraszewskiego, za rynkiem Jeżyckim, przystanki przybiorą formę antyzatok - chodnik będzie na ich wysokości "przysunięty" do torowiska i niedostępny dla samochodów. Waldemar Wylegalski
Rejon rynku Jeżyckiego przyciąga uwagę specjalistów od rozwiązań komunikacyjnych: dopiero co uruchomiono przystanki wiedeńskie przy ul. Dąbrowskiego, a już myśli się o przebudowie przystanków przy ul. Kraszewskiego. Tam jednak nie będzie „wiedeńczyków”, a antyzatoki.

- Opiniowaliśmy właśnie antyzatoki przy ul. Kraszewskiego, nieco inne rozwiązanie od sąsiednich przystanków na ul. Dąbrowskiego – mówi Adam Dzionek, zastępca przewodniczącego Zarządu Osiedla Jeżyce. - Podczas gdy zatoka autobusowa wcina się w przystanek, to tutaj jest przeciwnie: chodnik przy przystanku rozszerza się, a jezdnia dla samochodów zwęża się o fragment przeznaczony wyłącznie dla obsługi pasażerów.

Zobacz też: Z przystanków wiedeńskich w Poznaniu spadają auta. Władze miasta szukają rozwiązania

W tym miejscu chodniki są bowiem bardzo wąskie i nie można byłoby myśleć o klasycznej zatoce. Jednak budowa antyzatoki wiąże się nie tylko ze zbudowaniem placu dla pasażerów, ale także – z przebudową torowiska, na którym w nowym układzie węższej jezdni będą musiały zmieścić się mijające autobusy czy samochody dostawcze.

- Zarząd Transportu Miejskiego planuje także poprawę warunków korzystania z infrastruktury na przystankach Rynek Jeżycki w ciągu ulicy Kraszewskiego – mówi Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - W tym drugim przypadku nie będą to jednak przystanki wiedeńskie tylko antyzatoki (w Poznaniu jest tak np. na ul. Winogrady), co z punktu widzenia pasażera jest rozwiązaniem zdecydowanie korzystniejszym. Przystanki są wówczas odseparowane od ruchu kołowego - ruch samochodów (oraz autobusów linii 164) w obrębie przystanku odbywać się będzie po torowisku, które będzie musiało zostać przebudowane i rozsunięte.

ZTM ocenia, że wykonanie dokumentacji projektowej będzie przeprowadzone w przyszłym roku, natomiast realizacja uzależniona będzie od dostępności środków finansowych.

- Te przystanki będą ponadto nieco przesunięte w stosunku do obecnych lokalizacji, na wprost siebie, między ul. Słowackiego a rynkiem Jeżyckim – informuje Adam Dzionek. - Wiemy także, że będą mieć tablice informacyjne, na których będzie wyświetlana informacja o przyjazdach autobusów i tramwajów nie tylko na Kraszewskiego, ale też na Dąbrowskiego, by pasażerowie mogli wygodnie ocenić i wybrać optymalny kurs, a nie stać na narożniku i wypatrywać, który środek komunikacji pierwszy pojedzie...

Od kilku dni kierowcy mogą korzystać z nowego wiaduktu w Poznaniu na ulicy Kurlandzkiej, który przebiega nad trasą katowicką. Otwarte są także dwa nowe ronda po jego obu stronach. Stara konstrukcja została rozebrana ze względu na zły stan techniczny. Powstał nowy, czteroprzęsłowy wiadukt z chodnikiem i ścieżką rowerową, zainstalowano oświetlenie, a także posadzono nowe rośliny. Przebudowa wiaduktu i całego układu komunikacyjnego w tym miejscu kosztowała niecałe 20 milionów złotych. Zobacz, jak prezentuje się nowy wiadukt w Poznaniu --->

Tak wygląda nowy wiadukt w Poznaniu za 20 milionów złotych. ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski