Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wszyscy na jednym bilecie w aglomeracji

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Dawid Sworowski, który codziennie dojeżdża z Poznania do Czerwonaka i wykupił bilet miesięczny Transkomu, pozytywnie ocenia pomysł wprowadzenia wspólnego biletu
Dawid Sworowski, który codziennie dojeżdża z Poznania do Czerwonaka i wykupił bilet miesięczny Transkomu, pozytywnie ocenia pomysł wprowadzenia wspólnego biletu Waldemar Wylegalski
Podróż na jednym bilecie w całej aglomeracji - po jutrzejszej sesji Rady Miasta Poznania taki scenariusz będzie bardzo bliski.

Na razie każdy sobie rzepkę skrobie, bo nie licząc porozumień dotyczących pojedynczych linii autobusowych, tak właśnie wygląda komunikacja na terenie aglomeracji poznańskiej. Wkrótce ma to się zmienić. Jedynym rozwiązaniem, na które obecnie pozwala prawo, jest powołanie Związku Międzygminnego "Transport Aglomeracji Poznańskiej". Czy powstanie? O tym zadecydują podczas jutrzejszej sesji radni. Na początek związek chcą utworzyć Poznań i Luboń.

Jeden bilet

- W piątek swój akces wyraziły także Puszczykowo, Mosina i Dopiewo - mówi Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Toczą się rozmowy z innymi. Musimy omówić szczegóły przystąpienia do związku gminy Komorniki.

Aglomeracja w marzeniach

W kolejce czeka Murowana Goślina, która chce integracji komunikacji i podpisała nawet list intencyjny w sprawie utworzenia związku. Na nic jednak zdadzą się te dobre chęci, jeśli Suchy Las lub Czerwonak nie zdecydują się na wspólny transport w ramach aglomeracji.

- Obecnie jesteśmy na etapie analizowania projektu statutu związku - mówi Tomasz Łęcki, burmistrz Murowanej Gośliny. - Mam nadzieję, że po wyborach prace znów nabiorą tempa.

Łęckiemu zależy na wspólnym systemie. Zdaje sobie sprawę, że gmina będzie dopłacać do komunikacji więcej niż obecnie. Uważa, że warto - ze względu na wygodę mieszkańców. - Są dwie strategiczne dla nas linie. Jedna już działa, to autobusy dojeżdżające z Murowanej Gośliny do dworca aglomeracyjnego przy osiedlu Jana III Sobieskiego w Poznaniu. Druga, to linia kolejowa - mówi. - Moim zdaniem będzie to podstawa zintegrowanej komunikacji zbiorowej. Dlatego z niecierpliwością czekam na odblokowanie przetargu na modernizację trasy do Wągrowca.

Zdaniem Zbigniewa Rusaka, stosowane do tej pory rozwiązania, czyli podpisywanie porozumień międzygminnych sprawdzają się w przypadku jednej, dwóch linii autobusowych.

- Związek umożliwi elastyczne zarządzanie całą siecią komunikacyjną na terenie gmin, które będą do niego należeć - twierdzi Rusak. - Będzie można wyeliminować linie, które się dublują. Jeden bilet dla mieszkańców całej aglomeracji umożliwi swobodne przesiadanie się.

Ponadto związek zyska silniejszą pozycję w negocjacjach z urzędem marszałkowskim w sprawie integracji komunikacji autobusowej i tramwajowej z kolejową. I co najważniejsze, ustalone zostaną jasne i klarowne zasady, według których poszczególne samorządy będą partycypować w inwestycjach komunikacyjnych, kosztach utrzymania transportu oraz ewentualnych przychodach.
- Na razie jest to pierwszy krok w kierunku integracji komunikacji - uważa Rusak, dodając, że długo oczekiwany przez mieszkańców aglomeracji.

W piątek pozytywnie projekt uchwały zaopiniowali radni z Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Zdaniem Macieja Przybylaka, członka komisji, uchwała powinna zostać przyjęta podczas jutrzejszej sesji.

Liczy na to nauczyciel historii Dawid Sworowski, który codziennie dojeżdża z poznańskiej Wildy do szkoły w Czerwonaku. Ważna będzie nie tylko wygoda i oszczędności (zamiast biletów na dwie firmy przewozowe wystarczy jeden wspólny).

- Może dzięki temu więcej osób przesiądzie się z samochodów do autobusów. I wówczas dojazdy do Poznania nie będą tak zakorkowane jak dzisiaj - mówi Dawid Sworowski. - Obecnie zdarza się, że w korku spędzam kilkadziesiąt minut.

Jeśli uda się powołać związek i przystąpią do niego gminy, to pasażer (na przykład z Murowanej Gośliny) dojedzie do Poznania pociągiem, przez stolicę Wielkopolski przemknie tramwajem, by na Górczynie przesiąść się na autobus do Lubonia. Wszystko z jednym biletem ZTM.

Luboń powierzył komunikację ZTM

Luboń jest pierwszą gminą powiatu, która w całości powierzyła ZTM organizację komunikacji zbiorowej. Taką decyzję pod koniec października podjęli lubońscy radni (17 było za, 4 wstrzymało się od głosu). Ustalono, że organizacją zajmie się ZTM, ale przewozić pasażerów oprócz naszego MPK będzie też firma Translub.
Podpisane porozumienie będzie obowiązywało do czasu utworzenia związku komunalnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski