Z Malty do Katedry w pięć minut?

    Z Malty do Katedry w pięć minut?

    Błażej Dąbkowski

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady

    Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady ©Wizualizacja Porozumienia dla Twierdzy Poznań

    To będzie gratka zarówno dla rowerzystów, jak i miłośników fortyfikacji - ścieżka pieszo-rowerowa pod al. Jana Pawła II ma połączyć tereny nadwarciańskie oraz Maltę.
    Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady

    Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady ©Wizualizacja Porozumienia dla Twierdzy Poznań

    Poznański Szlak Forteczny, po tym jak przy historycznych obiektach twierdzy ustawiono tablice informacyjne, ma zyskać nowy element. To ścieżka pieszo-rowerowa pod al. Jana Pawła II, która połączy tereny nadwarciańskie oraz Maltę. Pomysł na wykorzystanie fortecznej Śluzy Cybińskiej do stworzenia bezkolizyjnej drogi dla pieszych oraz cyklistów nie jest nowy, powstał bowiem jako część nagrodzonej w 2011 roku koncepcji zagospodarowania fortyfikacji. Projekt został później rozwinięty.

    – W 2014 r. wystartowaliśmy z nim do budżetu obywatelskiego, co prawda nie udało się nam wtedy zdobyć finansowania, ale tematem rewitalizacji zabytkowej śluzy zainteresowało się miasto – mówi Michał Andrzejak, przewodniczący Porozumienia dla Twierdzy Poznań. Jeszcze w ubiegłym roku Wydział Ochrony Środowiska UM zlecił ekspertyzę mającą ocenić, czy możliwe jest przeprowadzenie ścieżki przez zasypany w tym miejscu przepust. Ekspertyza, jak się dowiedzieliśmy, potwierdziła przypuszczenia forteczników.

    ZOBACZ: Śluza Cybińska: Odkopano wejście do fragmentu ponad 150-letnich fortyfikacji! [ZDJĘCIA]

    – Już w koncepcji z 2011 roku zakładaliśmy, że można wykorzystać przepust, a to dlatego, że choć był zaślepiony murem żelbetowym, to sama śluza jest bardzo wytrzymałą konstrukcją – przyznaje Konrad Dąbrowski - szef Zespołu ds. fortyfikacji poznańskich, działającego od roku w Urzędzie Miasta Poznania.

    Obiekt został wybudowany w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Aby móc wykorzystać wnętrze południowego przepustu Śluzy Cybińskiej, wystarczy tak jak to uczyniono z północnym, dobudować krótkie odcinki betonowego tunelu, które w połączeniu z południowym przepustem stworzą bezpieczny, bezkolizyjny przejazd nadrugą stronę ruchliwej miejskiej arterii jaką niewątpliwie są Aleje Jana Pawła II.

    – Tym sposobem rowerzyści będą mogli pokonać drogę z okolic Jeziora Maltańskiego przez Most Biskupa Jordana do Katedry w 5 minut, co ważne to w ruchu bezkolizyjnym – wyjaśnia K. Dąbrowski.

    Jak poinformowała nas rzecznik prezydenta Poznania Hanna Surma, wskazany fragment jest analizowany i rozważany do ujęcia w tym projekcie jako odcinek związany z systemem dróg „Wartostrada”. – Planowane rozpoczęcia projektowania całości to koniec drugiego kwartału tego roku – wyjaśnia rzecznik.



    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    fataloza

    jasiu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    widziałem koncepcję urzędników - sto razy lepsza niż te wypociny "przyjaciół" fortyfikacji...
    Wydział Ochrony Środowiska spisał się na medal, a te ciule od fortów nadal nic konkretnego nie...rozwiń całość

    widziałem koncepcję urzędników - sto razy lepsza niż te wypociny "przyjaciół" fortyfikacji...
    Wydział Ochrony Środowiska spisał się na medal, a te ciule od fortów nadal nic konkretnego nie zrobili w tym temacie.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jaki koszt

    księgowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14

    Super pomysł, naprawdę, dodałbym jeszcze budowę kładki Berdychowskiej i odtworzenie tej na wysokości Garbar. Tylko ile to będzie kosztowało i kto to ma zrealizować? PIM?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nie ma zgody

    mpk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 29

    Rowerzyści to nie szczury !! Nie ma zgody na tunele !!! Wypad z tym !!!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    głupek a nie rowerzysta

    anty PO twór (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 4

    jak ty jesteś rowerzystą to mi kaktus wyrośnie - co najwyżej pedal-istą

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo