Będzie przystanek kolejowy na Jeżycach. Pociągi będą zatrzymywać się przy ul. Kościelnej

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Przystanek kolejowy będzie ulokowany w rejonie wiaduktu ul. Kościelnej
Przystanek kolejowy będzie ulokowany w rejonie wiaduktu ul. Kościelnej Grzegorz Okoński
Przyszły przystanek kolejowy na Jeżycach projektowany w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej ma już zaplanowaną wstępną lokalizację. Radni wybrali zaopiniowali pozytywnie umiejscowienie przystanku przy ul. Kościelnej.

Do tej pory ścierały się dwie koncepcje, a każda miała zalety ważne dla systemu komunikacyjnego – jedna zakładała utworzenie przystanku przy ul. Niestachowskiej, druga - przy ul. Kościelnej. Niestachowska była nawet nieco bardziej faworyzowana z uwagi na jej obecną rolę komunikacyjną.

Zobacz też: Poznań: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

Kościelna wygrała z Niestachowską

- Przystanek przy ul. Niestachowskiej stałby się węzłem komunikacyjnym, bo łączyłby linię kolejową z liniami autobusowymi – mówi Filip Schmidt, przewodniczący Zarządu Osiedla Jeżyce. - Ponadto taka lokalizacja ułatwiłaby dostęp do transportu zbiorowego mieszkańcom północno-zachodniej części osiedla Jeżyce oraz osiedla Ogrody, w tym nowo powstających inwestycji mieszkaniowych na obu osiedlach. Jednak jest pewien minus: w przypadku wyboru tego miejsca, przystanek nie mógłby być bezpośrednio w sąsiedztwie ulicy, byłby więc od niej trochę oddalony, a tym samym przesiadka nie byłaby specjalnie atrakcyjna dla tych pasażerów, którzy musieliby pokonywać spory dystans między przystankami kolejowym i autobusowymi. Pod tym względem lepiej ocenia się potencjalną lokalizację przy ul. Kościelnej - dodaje.

Tak będzie wyglądała komunikacja miejska przyszłości? Firma Bosch zaprezentowała koncepcyjny autobus wahadłowy. Zobacz:

źródło: RUPTLY

Radni osiedlowi uznali zatem, że „umiejscowienie przystanku kolejowego w pobliżu ul. Kościelnej wydaje się nieco korzystniejsze z punktu widzenia obsługi osiedla Jeżyce i osiedla Sołacz. Jest to miejsce usytuowane w środku obu osiedli tak, że jego zasięg w większym stopniu sięgałby w głąb terenów zurbanizowanych i gęsto zamieszkanych”.

Bliżej do autobusu i tramwaju

W ocenie mieszkańców jest też bardziej perspektywiczne, bo choć już teraz możliwe jest jego bezpośrednie skomunikowanie z linią autobusową 164 (choć tylko z nią), to planowana jest kolejna linia autobusowa, która będzie się poruszać przebudowaną ul. Świętego Wawrzyńca, a w niewielkiej odległości znajdują się przystanki tramwajowe przy ul. Nad Wierzbakiem. Do tego w zabudowie ul. Kościelnej nie byłby potrzebny parking Park & Ride (rada przypomina, że „miejskie dokumenty strategiczne zakładają ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta”), a od przystanku można byłoby łatwo docierać do miasta pieszo, rowerem, autobusem i tramwajem.

Przystankiem interesują się poseł Wróblewski, wicemarszałek Jankowiak i PKP

Dlatego radni osiedlowi przyjęli 4 lutego projekt uchwały dotyczącej lokalizacji planowanego przystanku „Poznań Jeżyce”. To niejako odpowiedź radnych na prośbę wystosowaną 18 stycznia przez posła na Sejm Bartłomieja Wróblewskiego o opinię, w którym miejscu najkorzystniej byłoby zlokalizować przystanek kolejowy „Poznań Jeżyce”. Poseł jednocześnie przekazał informację od Wojciecha Jankowiaka, wicemarszałka województwa wielkopolskiego, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni zaangażowało się w pomysł jeżyckich radnych i zapewniło, że w ramach Wstępnego Studium Wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego rozpoczną się analizy i będą prowadzone konsultacje społeczne w celu wybrania najlepszego wariantu inwestycyjnego. Ponadto sami radni w ubiegłym roku także skierowali wniosek do prezydenta Poznania o podjęcie działań mających na celu powstanie przystanku „Jeżyce” w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

- Wskazujemy ul. Kościelną, ale nie zamykamy tematu: wnioskujemy o wykonanie odpowiednich analiz, które umożliwią weryfikację słuszności opinii Rady Osiedla – dodaje Filip Schmidt.

To konkretny krok w planach budowy przystanku na Jeżycach. Jednak kiedy ona się rozpocznie, zależy od kolei. PKP muszą bowiem wybrać jeszcze koncepcję linii kolejowej biegnącej przez Jeżyce – m.in. możliwego zwiększenia liczby torów nad wiaduktem ul. Kościelnej, co z kolei może pociągnąć za sobą konieczność przebudowy wiaduktu.

Zobacz też:

Najbardziej wkurzający pasażerowie, jakich spotkasz w pociągu

Wypadki na przejazdach kolejowych w Polsce - zobacz te nagra...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Włodzimierz Nowak

To byłby Dramat. Niestachowska ma zdecydowaną przewagę, jako II RAMA, tak samochodowa, jak i potencjalnie tramwajowa. Przystanek Kościelna opóźnia tramwajową II ramę i zostawia bardzo licznych pasażerów podróżujący północ-zachód na łasce PST albo zakorkowanych linii autobusowych. A że zrobimy akurat na Niestachowskiej buspas jest mało prawdopodobne przez dekadę.

Przystanek Kościelna jest potrzebny jak uzupełnienie, ale problem w kolejarzach, którzy nie chcą zgodzić się Śródmieściu na przystanki mniej niż co 2 km (Monachium ma przystanki co 1 km). Dlatego priorytetem nie jest obsługa jakiejkolwiek dzielnicy, a integracja z siecią MPK poza Dworcem Głównym.

Znów (po raz n-ty w XXI wieku) strzelilibyśmy sobie do własnej bramki.

Dodaj ogłoszenie