Efekty modernizacji na trasie Poznań - Szczecin

Artykuł sponsorowany
Prace modernizacyjne na trasie Poznań Główny – Szczecin Dąbie są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu to 2,1 mld PLN. Około 1,8 mld PLN pochodzi ze środków unijnych CEF.

Atrakcyjny czas przejazdu, wyższy poziom bezpieczeństwa, wygodne stacje i przystanki oraz sprawniejszy przewóz towarów to główne efekty modernizacji trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. Pasażerowie korzystają już z nowych, wygodnych peronów na stacjach we Wronkach, Poznaniu Woli i Kiekrzu. Zakończono modernizację jednego toru na szlaku Poznań – Kiekrz oraz Pęckowo – Wronki.

Zmieniają się stacje we Wronkach, Poznaniu Wola i Kiekrzu

Nowe perony na stacjach Poznań Wola i Kiekrz zapewniają dogodne korzystanie z kolei. Zamontowano nowe wiaty i ławki. Bezpieczeństwo na zmodernizowanych platformach zwiększy antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi i jasne, nowoczesne oświetlenie LED. Na peronach zamontowano czytelne tablice informacyjne i system głosowego zapowiadania pociągów. W Kiekrzu budowane jest przejście podziemne, w którym będą zamontowane windy. Czasowo, dostęp do przebudowanego peronu w Kiekrzu umożliwi tymczasowe dojście w poziomie szyn. Do zmodernizowanej platformy na stacji Poznań Wola prowadzi bezpieczne dojście od strony przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Lutyckiej.

W okolicy stacji Poznań Wola powstaje tunel z ciągiem pieszo-rowerowym, łączący ul. Bużańską z jeziorem Rusałka. Obiekt zastąpi przejście w poziomie szyn i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców. Gotowa jest już połowa jego konstrukcji.

Od połowy sierpnia pasażerowie jadący w kierunku Poznania korzystają z nowego peronu wyspowego na stacji we Wronkach. Przy krawędziach peronowych jest już antypoślizgowa nawierzchnia. Docelowo, tymczasowo ułożone na peronie płytki zostaną zastąpione estetycznymi płytami ze ścieżkami naprowadzającymi. Na peronie stoją już ławki i tablice informacyjne. Peron zostanie zadaszony wiatami pasmowymi, pod którymi pojawi się nowoczesne oświetlenie. Prowadzi do niego odpowiednio zabezpieczone tymczasowe przejście w poziomie szyn, dostępne także dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac, bezpieczną i dogodną komunikację na stacji zapewni powstające przejście podziemne z windami. Obecnie trwa budowa konstrukcji obiektu. Tunel o długości 48 m połączy budynek dworcowy z ul. Torową. W dalszym etapie prace będą prowadzone na peronie przydworcowym. Jeszcze w tym roku wykonawca rozpocznie we Wronkach przebudowę wiaduktów na ul. Powstańców Wielkopolskich i na ul. Sierakowskiej oraz mostu nad Wartą.

Dla pasażerów w Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku

Do nowoczesnych peronów na stacji Wronki, Poznań Wola i Kiekrz do połowy przyszłego roku dołączą kolejne. Wkrótce dostępne będą zmodernizowane perony w Pamiątkowie i Baborówku. Zmieniają się również stacje i przystanki w Rokietnicy, Pęckowie i Szamotułach.

Nowa nawierzchnia torowa jest już na ok. 9 km odcinku z Poznania do Kiekrza i 8 km między Pęckowem a Wronkami. W części zmodernizowane zostały również układy torowe na przystankach oraz stacjach Kiekrz, Szamotuły i Wronki. Prace trwają na pozostałych odcinkach. Wykonawcy montują nowe tory i sieć trakcyjną oraz przebudowują obiekty inżynieryjne. Pociągi na modernizowanym odcinku jeżdżą jednym torem, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Prowadzone prace nie wpływają na ruch pociągów – zostało to uwzględnione w rozkładzie jazdy.

Modernizacje między Poznaniem a Szczecinem

Po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi przejadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160 km/h. Skróci to czas podróży nawet o 50 min. Zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość trasy. W ramach inwestycji powstanie 45 nowoczesnych peronów na 21 stacjach i przystankach. Przebudowanych zostanie 48 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowoczesne urządzenia sterowania wraz z nowymi, Lokalnymi Centrami Sterowania w Poznaniu i Stargardzie zapewnią sprawny ruch kolejowy na całej trasie.

Przebudowywanie całej linii między Poznaniem a Szczecinem planowane jest do końca 2022r. Obecnie prace trwają na odcinku Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Na początku 2020r. mają się rozpocząć prace między Wronkami a Słonicami.


Projekt „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski